پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403 4/25/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 31 مرداد 1395 ، 28 : 17

کد خبر : 11980

از 0 نفر 0

وزارت خارجه آمریکا: 400 میلیون دلار پول ایرانی‌ها بوده است

وزارت خارجه آمریکا:  400 میلیون دلار پول ایرانی‌ها بوده است

 1.3 میلیارد دلار دیگر در راه تهران

به گزارش ایسنا، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: 400 میلیون دلار پول ایران بوده که به این کشور بازگردانده شد و یک میلیارد و 300 میلیون دلاری که در یک برنامه زمانی به تهران پرداخت خواهد شد نیز سود پول اصلی، یعنی 400 میلیون دلاری است که مسدود شده بود.
کربی افزود: این پول در هر صورت از طریق دادگاه لاهه به ایران می‌رسید. این پول در سال 1979  مسدود شده بود.
کربی تاکید کرد: ما باج نمی‌دهیم. یک میلیارد و 300 میلیون دلاری که به آن اشاره می‌کنید، سود پول اصلی است که در یک برنامه زمانی پرداخت می‌شود. در این خصوص نیز تصمیم‌گیری شده است.
مقامات آمریکا پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه پرداخت پول به ایران در ازای آزادی زندانیان آمریکایی بوده است،
ضمن رد این ادعاها تاکید کردند که این دو مسائلی کاملا مجزا و مستقل بوده‌اند که از طریق مذاکراتی جداگانه حل و فصل شده‌ اند.

تحلیل خبر فوق

ایران چندین میلیارد دلار از آمریکا و سایر کشورها طلبکار است. اگر ارزهای بلوکه شده ایران که در همه کشورها به علت تحریم، توقیف و مسدود شده و بعضاً در قبال فروش نفت به این کشورها بود، آزاد شود و به کشور باز گردانده شود، بسیاری از مشکلات اقتصادی و پروژه های تولیدی، عمرانی، فرهنگی، ورزشی و نظامی که به هزینه های هنگفت نیاز دارد، حل می شود. یکی از دلایل موافقت همه ارکان نظام با برجام، آزاد شدن همین ثروتهای ایران بود که در کشورهای دیگر قفل شده است. گرچه مراودات تجاری و اقتصادی فراوان دیگر نیز در پرتو برجام می تواند صورت پذیرد که به نفع ملت ماست.
آزادی ایران در معاملات بین المللی یکی دیگر از آثار این توافقنامه است که اگر به درستی از ظرفیت آن استفاده شود، موفقیت کشورمان با یک برنامه ریزی و مدیریت قوی، بیشتر از موفقیت در عرصه جنگ تحمیلی خواهد بود.
امروز دنیا بر محور اقتصاد و علم می چرخد و نیاز روز افزون علم به اقتصاد بر همگان روشن است، پس اگر همه انرژی کشور بر روی یک طرح و برنامه جامع دقیق اقتصادی متمرکز شود، احتمال موفقیت کشور در سایر عرصه ها نیز سهل الوصول خواهد بود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها