جمعه 31 فروردین 1403 4/19/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 3 شهریور 1395 ، 02 : 17

کد خبر : 11985

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

گرسنگان

به هرم سلسله مراتب نیازهای انسان...

به هرم سلسله مراتب نیازهای انسان که نگاه می کنیم پائین ترین سطح نیازهای انسان را نیاز به خوراک، پوشاک، مسکن و دارو و درمان می بینیم. در بین این نیازها، نیاز به «خوراک» مرز مشترک انسان و حیوان است. اگر انسان از این نیاز هم محروم شود، محرومیتش از حیوانات هم بیشتر خواهد شد. متأسفانه در سراسر جهان درصد زیادی از مردم از «غذا» و یا «غذای مطلوب» بی بهره اند. سالیانه میلیون ها انسان به خاطر سوء تغذیه دچار بیماری‌های وحشتناک شده و بعضاً در آغوش مرگ فرو می روند.
محرومیت از غذا، سلسله مراتب دارد: بعضی ظاهراً غذا دارند ولی چون کیفیت و کمیت غذای آنها مناسب نیست دچار کمبود انواع ویتامین ها، پروتئین و سایر مواد مورد نیاز بدن شان هستند و لذا رنجور، ضعیف و مریض می باشند. برخی هفته ای یک وعده غذای مطلوب هم نمی خورند، بعضی شبانه روز به سختی لقمه ای را به دست می آورند و جان خود را موقتاً نجات می دهند. بنا به گفته سیاری معاون وزیر بهداشت «30% مردم ایران گرسنه اند و نان خوردن ندارند.»
اگر کسی به این نیاز اولیه اش «غذا» نتواند پاسخ دهد به بقیه نیازهای اجتماعی، علمی و معنوی‌اش چگونه می خواهد پاسخ دهد؟ در احادیث و روایات داریم اگر فقر از دری وارد شود ایمان از در دیگر بیرون می رود و یا اینکه فقر و کفر همسایه و همنشین هم هستند، این احادیث بار مسئولیت فقر و گرسنگی را متوجه کسانی می کند که دغدغه دین مردم دارند و باید از آن محافظت کنند. اینکه اگر همسایه شما شب گرسنه بخوابد باید در مسلمانی‌تان شک و تجدیدنظر کنید، شعار نیست بلکه ارائه راهکار جهت نجات جامعه از فقر و گرسنگی است. این سرمقاله را با یک خاطره تلخ و نمونه عینی پایان می دهم و همگان را به چاره اندیشی دعوت می کنم: روز جمعه 29 مرداد از همایش مدیران مسئول و سردبیران مطبوعات محلی سراسر کشور که در اصفهان برگزار شده بود،
برمی گشتیم. در سعادت شهر کنار یکی از خیابانها پارک کوچک حاشیه ای بود، از ساعت 2 تا 9 شب در آنجا ماندیم تا از طریق اینترنت صفحات روزنامه را که همکاران در دفتر شیراز کار می کردند و ارسال می نمودند را ببینم. یکی از همراهان به من گفت: آن پسر را ببین که از گرسنگی پوست خیار داخل سطل زباله را می خورد! کمک امثال همراهان هم حداکثر برای یک وعده غذایش کفایت کند و روز بعد دوباره گرسنه!
این افراد و خانواده های آنها مشتری دائمی گوجه های خراب جلو مغازه میوه فروشان و ضایعات گوشت و استخوان جلو قصابی ها و.... هستند! شاید اینها از همان 30% جمعیت فوق الذکرند!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « به قلم مدیر مسئول »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها