شنبه 1 اردیبهشت 1403 4/20/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 26 آبان 1395 ، 43 : 13

کد خبر : 13339

از 0 نفر 0

شوک2016

شوک2016

با گذشت یک هفته از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری  آمریکا و اعلام نتیجه آن، همچنان پیروزی ترامپ در صدر خبرها قرار دارد و به جرات می توان گفت برگزاری پنجاه و هشتمین انتخابات آمریکا و نتیجه آن، بسیاری از رخدادهای سال میلادی جاری را -که کم‌کم به هفته های پایانی خود نزدیک می شود- تحت الشعاع قرار داد. سالی که شگفتی اش می توانست خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باشد، سالی که پر از رویدادهای تلخ و شیرین سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... بود، سال شوک انتخابات آمریکا نام گرفت. چراکه انتخاب ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهور آمریکا، غیرمنتظره بود. به همین دلیل این خبر هنوز تیتر خبرگزاریهاست و واکنش ها به آن همچنان خبرساز می شود و کمتر کسی در این دور گمان می کرد پیرمرد نیویورکی که همه عمر در عرصه فعالیت های تجاری و اقتصادی بوده است، پشت سیاستمدارانی را به خاک بمالد که هرکدام ادعایی بس بزرگ داشتند.
در حزب جمهوریخواه، ترامپ جزء 16 تنی بود که برای این دور کاندید شدند. او رقیبان درون حزبی را یکی بعد از دیگری شکست داد، حتی کاندیدای پرنفوذ خانواده بوش ها که در مجموع به مدت 12 سال رییس جمهور شده بودند را هم به راحتی کنار گذاشت؛ خانواده بوشی که رکن اصلی حزب جمهوری‌خواه به حساب می‌آید. آخرین نامزدی که از این حزب در مقابل ترامپ میلیارد نیویورکی کنار کشید، تد کروز، سناتور جنجالی و پرنفوذ کنگره آمریکا بود و چنین عرض اندام درون حزبی باعث شد که ترامپ آماده کارزار با دمکرات ها شود.
و اما نامزد حزب دمکرات، هیلاری کلینتون چهره سیاسی و کار کشته ای بود که بسیار شناخته شده بود. او که برمی سندرز را شکست داد- کسی که بسیار پرطرفدار هم بود و به شدت با وزیر خارجه اسبق رقابت کرد و به جرات می توان گفت زمانی که رقابت را واگذار کرد، بخشی از دمکرات ها را گریاند- به هر حال هیلاری کلینتون به عنوان یک چهره شناخته شده تر در دنیای سیاست داخلی آمریکا و بین المللی وارد کارزار انتخاباتی ریاست جمهوری شد و هر روز که گذشت توجهات جهانی را بیشتر و بیشتر به خود جلب کرد. به ویژه که نظرسنجی ها طی این هجده ماه که رقابت های دو نامزد ریاست جمهوری که یکی باید وارد کاخ سفید می شد، به نفع هیلاری بود و همچنان دونالد به عنوان نفر دوم -تقریبا آن هم با فاصله از رقیب سیاستمدارش- به حساب می آمد.
این انتخابات، پای ادوارد اسنودن همان افشاگری که تحت تعقیب است را به همان اندازه که نام ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه مطرح شد، به میان آورد. یعنی ترامپ هرچه گفت و ادعا کرد، سوء برداشت از افشاگری هایی بود که تحت عنوان زیر پا گذاشتن امنیت آمریکا تلقی و قلمداد می شد. حتی رابطه پوتین و ترامپ هم به عنوان بخشی از افشاگری ها در راستای ضربه زدن به ترامپ امکان داشت که برای اولین بار دخالت روس ها در انتخابات آمریکا را به بحرانی در میان روابط پرتنش دو کشور تبدیل کند. از آن طرف فسادهای اخلاقی ترامپ، به ویژه در برخورد با زنان، هر روز خبرساز می شد و کلینتون از آن برای جلب نظر زنان سود می برد. به ویژه که با شعار اولین کاندیدای زن که می خواهد رییس جمهور شود، تا حدودی نظر بخشی از جامعه زنان حتی در حزب جمهوری‌خواه را نیز جلب کرده بود. به هر حال همه اتفاقات کنار سیاست های 8 ساله اوباما که خود و همسرش در حمایت از هیلاری به قول معروف سنگ تمام گذاشته بودند و همزمان با اعلام عدم پیگیری تخلفات ایمیلی، هیلاری کلینتون و روزهای مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری وضعیت را برای آمریکایی‌ها چنان نشان داد که خبرهای تحولات سیاسی در دیگر کشورها و حتی داعش و جنگ در عراق و سوریه و دیگر حوادث و رویدادها در گوشه و کنار دنیا را کنار گذاشتند. چراکه برخی از دولتمردان و سیاستمداران، نفع و شاید حیات خود را در شکست ترامپ می دیدند. ترامپی که بیش از هر گروه، شهروندان لاتین تبار، آفریقایی تبار و حتی آسیایی تبار به ویژه مسلمانان و اعراب را تهدید به اخراج از آمریکا و یا سخت گیری در ورود به آمریکا کرده بود. از سویی زنانی که با سقط جنین موافق بودند نیز او را محکوم می کردند.
بالاخره روز سه شنبه 18 آبان به وقت آمریکا از صبح انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد و دنیا شاهد حضور پررنگ آمریکایی ها بود که این چنین پای صندوق نرفته بودند. هرچند در آغاز، روند و نتیجه آرا ظاهرا از پیشتازی کلینتون حکایت می کرد، اما هرچه ساعات پایانی نزدیک می شد این ترامپ بود که پیشتاز شد و درحالی که اکثریت مردم در داخل و خارج آمریکا منتظر اعلام خبر پیروزی دمکرات ها و یا حداقل نرسیدن هر دو نامزد به حد نساب لازم (270 رای الکترال) بودند، قبل از پایان رای‌گیری، ترامپ با کسب نزدیک به 300 رای الکترال و با اختلاف 50 رای، کلینتونی را شکست داد که کمتر کسی انتظارش را داشت. این پیروزی همراه با شکست دمکرات ها در کنگره و از همه مهمتر در سنا که منجر به تغییر در دیوان عالی آمریکا نیز می شود ترامپ، میلیاردر 70 ساله را با در اختیار داشتن هر سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه، راهی کاخ سفید کرد تا به ادعای هیلاری کلینتون، کسی اختیار دکمه زراد خانه هسته ای را در دست بگیرد که صلاحیت اخلاقی و سیاسی ندارد و اینچنین انتخابات آمریکا در تاریخ این کشور به عنوان یک شوک سیاسی ثبت شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها