جمعه 6 مهر 1403 9/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 1 مهر 1403 ، 21 : 18

کد خبر : 28188

از 0 نفر 0

احضار سرپرست سفارت افغانستان به وزارت امور خارجه

احضار سرپرست سفارت افغانستان به وزارت امور خارجه

در پی اقدام غیرمتعارف و غیرقابل قبول نماینده اعزامی افغانستان به کنفرانس وحدت اسلامی در عدم احترام به سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، رئیس اداره دوم آسیای جنوبی وزارت امور خارجه سرپرست سفارت این کشور را به وزارت امور خارجه احضار کرد.+ تحلیل خبر

در پی اقدام غیرمتعارف و غیرقابل قبول نماینده اعزامی افغانستان به کنفرانس وحدت اسلامی در عدم احترام به سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، رئیس اداره دوم آسیای جنوبی وزارت امور خارجه سرپرست سفارت این کشور را به وزارت امور خارجه احضار کرد.
به گزارش ایلنا، رئیس اداره وزارت امور خارجه کشورمان در این جلسه، ضمن تقبیح این اقدام خلاف عرف دیپلماتیک، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را در این خصوص اعلام داشت.
وی تاکید کرد؛ فارغ از بدیهی بودن ضرورت احترام میهمان به نمادهای کشور میزبان، ادای احترام به سرود ملی کشورها، یک رفتار شناخته شده بین‌المللی است، مضافا اینکه اقدام نماینده اعزامی افغانستان تناسبی با اهداف عالی مشارکت در کنفرانس وحدت اسلامی ندارد.
سرپرست سفارت افغانستان ضمن تاکید بر احترام ویژه کشورش برای جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد اقدام یادشده، عملی شخصی بوده و به‌هیچ‌وجه منعکس‌کننده نظر کشور متبوعش نیست. وی افزود مراتب را سریعا به کابل منعکس خواهد کرد.
شایان ذکر است مقام دینی افغانستانی شرکت کننده در کنفرانس وحدت اسلامی نیز امروز با انتشار پیامی تصویری، بر احترام کامل به جمهوری اسلامی ایران و اهمیت روابط دوجانبه تاکید کرد و ضمن عذرخواهی بابت سوءتفاهم ایجاد شده گفت به‌هیچ‌وجه قصد بی‌احترامی نداشته است.

تحلیل خبر

چرا نماینده طالبان به سرود ملی ‌ما بی‌احترامی کرد؟

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

مطابق عرف دیپلماتیک، همه میهمانان کشورها به پرچم و سرود ملی کشور میزبان باید احترام بگذارند. هر حرکتی خلاف این، هم در عرف بین المللی محکوم است و هم توسط کشور میزبان با عکس‌العمل شدید مواجه می‌شود. اما اینکه چرا نماینده طالبان در جلسه هفته وحدت! در هنگام پخش سرود جمهوری اسلامی، از جای خود بلند نشد و احترام نگذاشت، می‌تواند به دلایل ذیل باشد که البته به هر دلیل، محکوم است:
-1نماینده طالبان از طرف حاکمان افغانستان، آموزش لازم را در این زمینه ندیده و بلد نبوده است که در هنگام پخش سرود جمهوری اسلامی، هماهنگ با همه حضار، از جای خود بلند شود. این دلیل، البته بسیار ضعیف است چرا که هر فرد بدون آموزشی هم موقعی که می‌بیند همه از جای خود بلند می‌شوند، او هم می‌فهمد که باید بلند شود. پس طالبان نمی‌تواند بگوید نماینده‌اش آموزش لازم را ندیده است.
-2طالبان عرف دیپلماتیک جهانی را قبول ندارد که در این صورت باید رسماً اعلام کند چنین نظری دارد. در این حالت کشور میزبان هم اجازه دارد که احترام دیپلماتیک به چنین مهمانی را رعایت نکند و از ادامه حضورش در جلسه و سایر مذاکرات و تشریفات رسمی اجتناب کند.
-3عرف دیپلماتیک جهانی را قبول دارد ولی نسبت به ایران، عمداً این عرف را زیرپا گذاشته است. به عبارت دیگر عمداً می‌خواهد به سرود یا پرچم ملی ما بی توجهی و بی‌احترامی کند. در این صورت نیز مسئولان حاضر در جلسه می توانند با وی برخورد مشابه و متقابل داشته باشند.
-4دیدگاه اعتقادی و ایدئولوژیک آنها، قیام در هنگام پخش سرود ملی کشورها را نوعی شرک و گناه تلقی می کند که در این صورت مصیبت، ریشه‌دارتر است و باید آنها را متوجه عقاید اشتباه‌شان کرد و تا زمانی که چنین اعتقادی دارند، آنان را به هیچ کشوری دعوت نکنند.
متاسفانه نماینده طالبان که در اجلاسیه وحدت بین مسلمین! حاضر شده بود نه فقط برخلاف عرف دیپلماتیک بلکه بر خلاف اهداف این اجلاسیه که پیام همدلی، وفاق و اتحاد بین مسلمین داشته، عمل کرده است و از هر دو جهت باید شدیداً مورد اعتراض قرار گیرد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها