جمعه 6 مهر 1403 9/27/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 3 مهر 1403 ، 55 : 17

کد خبر : 28196

از 0 نفر 0

نامه قالیباف به دولت درباره بودجه؛

با مدیرانی که بیت‌المال را هدر می‌دهند برخورد کنید

با مدیرانی که بیت‌المال را هدر می‌دهند برخورد کنید

رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع مدیران دیوان محاسبات گفت: به دولت نامه نوشتم که لایحه بودجه ارسالی از دولت به مجلس باید حتماً بر اساس اولویت‌های برنامه هفتم باشد و دیوان محاسبات هم حتماً باید مطابق با برنامه هفتم، بررسی‌های خود را انجام دهد.+ تحلیل خبر

رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع مدیران دیوان محاسبات گفت: به دولت نامه نوشتم که لایحه بودجه ارسالی از دولت به مجلس باید حتماً بر اساس اولویت‌های برنامه هفتم باشد و دیوان محاسبات هم حتماً باید مطابق با برنامه هفتم، بررسی‌های خود را انجام دهد.
به گزارش رویداد ۲۴: محمدباقر قالیباف در نشست عمومی دیوان محاسبات کشور که با دستور کار بررسی تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲ برگزار شد، طی سخنانی با تأکید بر "نباید در دیوان محاسبات شجاعت را از مدیران قوی و امین بگیرید."، گفت: این رویکرد دقیقاً همان تفاوت بین نظارت هوشمند با نظارت کور است.
وی افزود: من به‌عنوان خدمتگزاری که قریب به ۴۰ سال کار اجرایی کرده است، به شما تأکید می‌کنم که باید به مدیران امین و قوی فرصت بدهید و از تصمیمات آن‌ها حمایت کنید، البته حتماً با مدیرانی که خیانت می‌کنند و از بی‌عرضگی بیت‌المال را هدر می‌دهند، باید شدیداً برخورد کنید.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: من مدیرانی را می‌شناسم که با توجه به پیچیدگی‌های امروز کار مدیریتی، گاهی اوقات در تصمیم‌گیری‌ها دچار تردید می‌شوند و کمتر شانه زیر بار مسئولیت می‌دهند، ما باید از این مدیران حمایت کنیم تا آن‌ها مسئولیت بپذیرند و ما هم خود را در آن مسئولیت با آن‌ها شریک کنیم، ما نباید اجازه دهیم مدیرانی که دست به هیچ چیز نمی‌زنند و ریسک نمی‌کنند امروز در ساختار رشد کنند، اگر این رویه حاکم شود پس تکلیف کارآمدی در کشور چه می‌شود؟
وی افزود: بنده در یک دوره ۴ ساله در مجلس شورای اسلامی هستم و سابقه اجرایی هم دارم و بر این اساس می‌گویم که باید گزارش‌های تحلیلی مبتنی بر عدد و رقم که در دیوان محاسبات تهیه می‌شود، جهت‌گیری شده و به صورت موضوعی اولویت بندی شود، چرا که هیچ چیزی به اندازه این گزارش‌ها در تصمیم سازی و تصمیم گیری مسئولان رده اول کشور اثرگذار نیست.
قالیباف یادآور شد: گاهی اوقات گزارش‌های مفصل با عدد و رقم‌های مفصل ارائه می‌شود که نه فرصت مطالعه آن وجود دارد و نه ضرورت دارد که این گزارش‌ها به این صورت تهیه شود، اما زمانی که تحلیلی مبتنی بر این داده‌ها و به صورت کاملاً دقیق و شفاف ارائه شود، یک تصمیم گیری درست را هدایت می‌کند و دیگر این گونه نیست که ما اوراق مالی چاپ کنیم و این همه هزینه به کشور تحمیل کنیم، در شرایطی که به همان میزان نقدینگی در اختیار خزانه است.
قالیباف تاکید کرد: در حقیقت تصمیم‌سازی و تصمیم گیری درست است که ما را به عدالت می‌رساند. نباید اینگونه باشد که شفافیت منابع و مصارف نباشد و اطلاعات دقیق نباشد و ما دلسوزانه به آن نپردازیم. ما حتماً محدودیت‌های منابع داریم، اما باید از منابع موجود به درستی استفاده کنیم.
قالیباف بیان کرد: نمی‌گویم برنامه هفتم توسعه ایراد و اشکالی ندارد و برخی از ایرادات آن همین الان هم مشهود است، اما در مقایسه با برنامه‌های ۵ ساله توسعه کشور در گذشته بسیار کم اشکال‌تر است و از همه مهم‌تر برنامه هفتم واقعی است و ما می‌توانیم آن را اجرا کنیم و سعی کردیم که این اتفاق در تنظیم برنامه بیفتد.
وی افزود: بنده به دولت نامه نوشتم که لایحه بودجه ارسالی از دولت به مجلس باید حتماً بر اساس اولویت‌های برنامه هفتم باشد و دیوان محاسبات هم حتماً باید مطابق با برنامه هفتم، بررسی‌های خود را انجام دهد.
رئیس مجلس تاکید کرد: امسال، سال اول اجرای قانون برنامه هفتم توسعه است و ۵ سال فرصت برای اجرای آن است. حتماً گزارش‌های دیوان محاسبات زمانی که به مجلس ارائه می‌شود، باید منطبق با این برنامه باشد.

تحلیل خبر

مدیران و هدر دادن بیت المال

دکتر محمدمهدی جعفری زاده

یکی از شاخص‌های سنجش و ارزیابی عملکرد مدیران ارشد، میانی و پایینی باید مدیریت «هزینه و درآمد» سازمان و اداره مربوطه باشد.
مدیران باید «درآمدساز» و «کم هزینه» باشند. یعنی به موازات اینکه درآمدساز هستند و منابع درآمدی منطقی و آرامش آفرین را کشف و گسترش می‌دهند، از هزینه‌های حاشیه‌ای و اضافی بکاهند.
البته کشف منابع درآمدی و گسترش آن نباید از طریق وارد آوردن فشار بر مردم باشد به همین علت از واژه منطقی و آرامش‌آفرین استفاده کردیم. یعنی مدیران در پرتو درآمدسازی برای دولت، به نوعی عمل کنند که مردم احساس آرامش و رضایت خاطر کنند. اگر مدیرانی بخواهند با افزایش قیمت‌ها و گسترش گرانی، برای دولت، درآمدسازی کنند، این روش نهایتاً نه به نفع دولت است، نه به نفع ملت. بلکه باعث تقابل بین آنها شده و سرمایه‌های اجتماعی را از دولت می‌گیرد. افزایش آن درآمدی برای دولت، مناسب است که بتواند همزمان موجب افزایش درآمد مردم شود و سفره آنان را رنگین‌تر کند.
اما در مبحث کم هزینه بودن مدیران متاسفانه در بعضی موارد ماجرا برعکس است. یعنی به جای کم کردن هزینه‌ها، هزینه‌ها را افزایش می‌دهند.
یکی از نشانه‌های مدیران ضعیف، هزینه تراشی آنان است. بعضی مدیران مبالغ هنگفتی در محل‌هایی هزینه می‌کنند که هیچ بازدهی و نتیجه مثبت سازمانی از آن حاصل نمی‌شود. اینان بیت المال و بودجه عمومی را هدر داده و به کشور و مردم آسیب می‌رسانند. شناسایی این مدیران، کار سختی نیست اما برداشتن آنها، گاهی مواقع با پشتیبانانی که دارند، کار سختی است ولی مدیران بالادستی باید این شهامت و شجاعت را از خود نشان داده و عزل و نصب‌های ضروری و شایسته را انجام دهند تا کشور از دست مدیران ضرررسان نجات یابد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها