چهار شنبه 25 مهر 1403 10/16/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 23 مهر 1403 ، 33 : 18

کد خبر : 28238

از 0 نفر 0

رئیس سازمان توسعه تجارت در نشست خبری:

تراز تجاری منفی ۷ میلیارد دلاری در نیم نخست سال

تراز تجاری منفی ۷ میلیارد دلاری در نیم نخست سال

ایران به دنبال پیوستن به WTO است

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: قطعاً هیچ کارشناس باسوادی رد نمی‌کند که ایران باید به سازمان تجارت جهانی بپیوندد و این یک الزام است اما چون در سنوات اولیه تأسیس این پیمان قاطعیت لازم نداشتیم موفق نشدیم. ما نیروهای توانمندی در سازمان توسعه تجارت داریم که به کمک آن‌ها می‌توانیم در حد توان این امر را محقق کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: قطعاً هیچ کارشناس باسوادی رد نمی‌کند که ایران باید به سازمان تجارت جهانی بپیوندد و این یک الزام است اما چون در سنوات اولیه تأسیس این پیمان قاطعیت لازم نداشتیم موفق نشدیم. ما نیروهای توانمندی در سازمان توسعه تجارت داریم که به کمک آن‌ها می‌توانیم در حد توان این امر را محقق کنیم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان توسعه تجارت صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران گفت: امسال بیست و هشتمین سال برگزاری روز ملی صادرات در کشور است و امسال نیز این رویداد با حضور رئیس جمهور و وزیر صمت برگزار می‌شود. همچنین امسال در ۴۰ گروه کالایی و پنج گروه فناورانه و پنج گروه خدمات، ارزیابی و انتخاب صادرکنندگان ممتاز انجام می‌شود و ۴۴۹ شرکت متقاضی قرارگیری در فهرست صادرکنندگان نمونه بوده‌اند.
دهقان دهنوی ادامه داد: علاوه بر ۵۰ گروه یادشده سه بخش ویژه هم اضافه شده تا محورهای جدیدی از تلاش صادرکنندگان را ارج دهیم، بخش اول شرکتی است که بالاترین میزان رشد صادرات را داشته دوم شرکتی است که بیشترین بازارهای صادراتی داشته و سوم شرکتی است که بهترین عملکرد را در رفع تعهدات ارزی داشته است و علاوه بر اینها از صادرکنندگان ممتاز و مدال آور نیز تقدیر خواهد شد و این رویداد بهانه‌ای است که اهمیت صادرات بار دیگر در کشور مطرح شود.
ریس سازمان توسعه تجارت در ادامه آماری از تجارت کشور در سال گذشته و جاری ارائه داد و اظهار کرد: در سال گذشته ارزش صادرات ۴۹.۳ میلیارد دلار بود که از نظر وزن 9.8 درصد افزایش داشت ما نظر ارزش متاسفانه 8.9 درصد کاهش پیدا کرد. همچنین واردات کشور در سال گذشته 66.2 میلیارد دلار بود که از نظر وزن 4.4 و از نظر ارزش 9.8 درصد افزایش داشت. در نتیجه تراز تجاری منفی 16.8 میلیارد را در سال گذشته در تجارت غیرنفتی داشتیم و کل ارزش تجارت کشور در سال گذشته 115 میلیارد دلار بود.
وی در ادامه آمار شش ماهه اول امسال را اظهار کرد و گفت: در شش ماهه اول امسال 70 میلیون تن صادرات به ارزش ۲۵.۸ میلیارد دلار انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۴ درصد فزایش وزن و ۶.۵ درصد افزایش داشته است و ترازی تجاری کشور در نیمه اول امسال نسبت به نیم سال ابتدایی سال گذشته منفی بود.
دهقان پنج مقصد صادراتی اول کشور را در سال جاری چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان اعلام کرد و گفت: این پنج کشور در مجموع هفتاد و پنج درصد صادرات ما را به خود اختصاص دادند.
وی در ادامه به واردات کشور در نیمه اول امسال پرداخت و توضیح داد: در نیمه سال ابتدایی ۱۴۰۳، 18.2 میلیارد تن واردات داشتیم که ارزش آن به بیش از 32 میلیارد دلار رسید.
معاون وزیر صمت از تراز تجاری منفی ۷ میلیارد دلاری در نیم سال اول امسال خبر داد و از امارات، چین، ترکیه، آلمان و هند به عنوان اصلی‌ترین مبادی وارداتی یاد کرد که 79 درصد واردات کشور از آنها انجام می‌شود.
دهقان دهنوی درباره پیوستن ایران به سازمان توسعه تجارت گفت: قطعاً هیچ کارشناس باسوادی رد نمی‌کند که ایران باید به سازمان تجارت جهانی بپیوندد و این یک الزام است اما چون در سنوات اولیه تأسیس این پیمان قاطعیت لازم نداشتیم موفق نشدیم ما نیروهای توانمندی در سازمان توسعه تجارت داریم که به کمک آن‌ها می‌توانیم در حد توان این امر را محقق کنیم. در سازمان تجارت بر پیوست ایران به سازمان تجارت جهانی کار می‌کنیم البته تصمیم گیری به مراجع بالاتر برمی‌گردد و در صورتی که موافقت شود کار اجرایی آن در سازمان آغاز می‌شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها