جمعه 7 اردیبهشت 1403 4/26/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 1 مرداد 1391 ، 33 : 13

کد خبر : 1191

از 0 نفر 0

مذاكره به جاي پرخاش‌

مذاكره به جاي پرخاش‌

‌ عباس خادم الحسینی ،يادگيري اصول مذاكره، يكي ديگر از راهكارهايي است كه با استفاده از آن مي توانيد...

 

‌     يادگيري اصول مذاكره، يكي ديگر از راهكارهايي است كه با استفاده از آن مي توانيد آستانه ي خشم خود را بالا ببريد. براي غلبه بر بي جرأتي تان كه يك عيب رفتاري و نوعي اختلال ارتباطي است و نيز براي كاستن از ميزان دفعات خشمگين شدن و بالا بردن سطح آستانه ي خشم خود بهتر است اصول مذاكره را ياد بگيريد .

    يكي از اصول مهارت مديريت خشم اين است كه ياد بگيريد چگونه به جاي خشمگين شدن و داد و فرياد راه انداختن و يا ساكت ماندن و خشم خود را سركوب كردن بتوانيد به شيوه اي سازنده، اصولي و مفيد با مخاطب يا مخاطبان خود صحبت كنيد و نظرتان را قاطعانه بگوييد. براي داشتن روابطي منطقي تر و كامل تر بهتر است مستقيماً احساسات خود را به روشي كه خواهم گفت به ديگران ابراز كنيد. انجام اين كار به طور غير مستقيم ( با نحوه ي رفتار، نوع برخورد و يا با زبان بي زباني ) و يا با عصبانيت و جار و جنجال روش پسنديده اي نيست.  به جاي اين كه غيرمستقيم و يا با زبان دعوا چيزي را به كسي بفهمانيد مستقيماً و منطقي به او بگوييد .

   اگر اسير بي جرأتي هستيد بايد نحوه ي عكس العمل نشان دادن خود را به اتفاقات خشم برانگيز تغيير دهيد و اگر اسير خشم و غضب پي در پي و كنترل نشده هستيد بايد براي داشتن يك زندگي بهتر، شكل ابراز وجود كردن خود را عوض كنيد. آشنايي با اصول مذاكره و گفتگو مي تواند شما را براي اين تعويض ها ياري كند زيرا مذاكره و گفتگوي صريح، بي پرده، شفاف و قاطعانه يكي از بهترين گزينه ها براي جايگزيني با خشم، پرخاشگري و يا بي جرأتي است .

   مذاكره بدين معناست كه درعين حال كه براي حقوق خود و ديگران احترام قائليد و در عين حال كه به شخصيت خود و ديگران احترام مي گذاريد اما اين قدرت را داريد كه قاطعانه و با لحني مناسب حرف خود را مستقيماً و بدون هيچ گونه كنايه و لفافه اي همراه با دليل و منطق به ديگران بزنيد .

   در نظر داشته باشيد كه ابراز نظر و عقيده، بروز دادن احساسات شخصي و دروني و دفاع از ارزش ها و حقوق خود مي تواند كاملاً قاطعانه و محكم اما بدون توسل به خشم، پرخاشگري و توهين صورت بگيرد. بسياري از اوقات نياز است ( ضرورت دارد ) كه حرف خود را محكم و قاطعانه بزنيد اما بدون بي ادبي و خشمگين شدن. بنابراين هر گاه رويدادي كه چندان موافق ميل شما نيست پيش آمد و كسي با نوع عملكرد خود خواست موجبات خشم شما را فراهم كند به جاي اين كه از كوره در رويد و به پرخاشگري و توهين بپردازيد خيلي صريح و قاطعانه اما مؤدبانه، احساس و نظر خود را به طرف مقابل بيان كنيد. به اين روش مي گويند ابراز خشم به شيوه ي قدرتمندان كنترل گر .

    اگر بخواهيد مذاكره ي شما در زمينه ي مديريت خشم در بهترين حالت خود انجام شود و بيشترين نتيجه را از آن بگيريد بهتر است طبق فرمول زير سخن بگوييد :

‌من + همدلي + اما + دليل + قاطعيت

 ‌ يعني بدين شكل عمل كنيد كه جمله تان را با كلمه ي “ من “ شروع كنيد سپس با همدلي به طرف مقابل تان بگوييد كه دوست داريد خواسته ي او برآورده شود اما...  پس از “ اما “ دليل و استدلال تان را ذكر كنيد و در نهايت هم خيلي قاطعانه و در عين حال مؤدبانه تصميم و برنامه ي اجرايي خود را در صورتي كه او به خواست شما توجهي نكند ابراز داريد.  مثلاً فرض كنيد كه يكي از همكاران شما هر روز ماشينش را در محل تعبيه شده براي ماشين شما پارك مي كند و اين مسئله خشم شما را برانگيخته است در اين حالت به جاي خشم و پرخاشگري كه نابود كننده روابط انساني است مي توانيد به او بگوييد

- من دوست دارم بتوانم خدمتي به شما بكنم و محل پارك ماشينم را به شما بدهم اما مسئله اين است كه در آن صورت مجبورم ماشين خودم را  چند خيابان آن طرف تر پارك كنم كه برايم كار سخت و وقت گيري است بنابراين خواهش مي كنم ماشين تان را جاي ديگري پارك كنيد درغير اين صورت مجبور خواهم شد عليرغم ميل باطني ام از طريق قانون جلوي شما را بگيرم .‌

اين كه جمله ي آخر كه  نشان دهنده ي قاطعيت، جديت و ناراحتي شماست را چقدر محكم و تهديدآميز و يا چقدر دوستانه و ملايم و با چه لحني بگوييد بستگي به موقعيت و شرايطي دارد كه شما و طرف مقابل تان در آن قرار گرفته ايد. درهر حال با به كار بردن اين روش از بروز بسياري از خشم ها جلوگيري كرده ايد و تكرار مداوم اين تكنيك مي تواند سطح آستانه ي خشم تان را بالا ببرد .

   اين نكته را مد نظر داشته باشيد كه در اغلب موارد عصبانيت ما ريشه در كمبود آگاهي مان نسبت به روش هاي حل مسئله دارد يعني چون شيوه ي درست حل مسايل مان را نمي دانيم مي خواهيم با عصبانيت و داد و فرياد كاري از پيش ببريم كه اين اصلاً راه حل مناسب و معقولي نيست. بدانيد كه هر مشكلي راه حل مخصوص به خودش را دارد و مي توان گفت كه هر مسئله مانند يك قفل است كه فقط با كليد مخصوص به خودش باز مي شود و استفاده از كليدهاي نامناسب ديگر شما را به منظورتان نمي رساند. درك اين نكته كه بسياري از مسايل را به راحتي مي توان با مذاكره و گفتگو حل و فصل كرد و نيازي به خشم و پرخاشگري و جار و جنجال نيست مي تواند زندگي آرام تر و لذت بخش تري را به شما هديه دهد .


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها