جمعه 7 اردیبهشت 1403 4/26/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 7 اردیبهشت 1390 ، 39 : 9

کد خبر : 51

از 0 نفر 0

شاد زيستن، يك انتخاب است - قسمت اول

شاد زيستن، يك انتخاب است - قسمت اول

‌نويسنده : عباس خادم الحسيني

‌      برخوردار بودن از شادي و آرامش دروني، خواسته ي هر انسان سالمي است. اگر بخواهيم بهتر و موفق تر زندگي كنيم بايد اين قدرت را داشته باشيم كه بتوانيم همواره و در هر شرايطي، شادي و آرامش دروني خود را در سطح نرمال و قابل قبولي نگه داريم.

    گمان مي كنم زندگي بزرگترين نعمتي باشد كه از طرف خداوند به بشر اهدا شده است. بنابراين ما حق نداريم با ندانم كاري هاي خود، اين هديه ي الهي را تلخ، ملال آور و يا پر از اضطراب و نگراني به پيش ببريم. من و شما در برابر اين هديه ي ارزشمند مسئوليم و اين  مسئوليت ما را بر آن مي دارد تا براي رسيدن به سطحي بالاتر و كيفيتي مطلوب تر، آموزش هاي لازم را ببينيم.    براي بهبود كيفيت زندگي مان بايد شاد زيستن را تمرين كنيم و آن را ياد بگيريم. شايد پيش خودتان فكر كنيد كه اين حر ف من، بي معني و يا اغراق آميز است  اما باور كنيد كه بسياري از ما واقعاً بلد نيستيم به طور ارادي شاد باشيم و بخنديم. متأسفانه بسياري از ما براي اين كه حالات عاطفي منفي و مخرب را در خود به وجود بياوريم نه تنها زرنگيم بلكه تخصص و استادي خاصي هم در اين امر داريم اما براي توليد احساسات مثبت و سازنده، نه تنها زرنگ نيستيم و تخصصي هم نداريم بلكه بسيار ناشي و بي دست و پاييم.  براي توليد غم و غصه راه هاي فراواني بلديم اما براي توليد شادي راه هاي كمي مي شناسيم و تازه از همين راه هاي كم هم به ندرت استفاده مي كنيم. به قول يكي از بزرگان، دكتراي غمگين شدن داريم اما براي ايجاد شادي مدرك سيكل هم نداريم.

    كافي است در خاطره ي ناخوشايندي كه مدت ها هم از آن گذشته است غرق شويد تا غم سراپاي وجودتان را فرا بگيرد و يا عزيزي از شما به سفر برود و شما به خطراتي كه ممكن است در راه براي او پيش بيايد ( خطراتي كه احتمال وقوع آنها بسيار ضعيف است ) فكر كنيد تا كاملاً آشفته و نگران شويد اما براي اين كه احساس شادماني و رضايت را در خود به وجود آوريد فقط يك راه بلديد و آن هم اين كه حتماً بايد اتفاق خاصي ( در بيرون از شما و بدون اراده و دخالت شما ) رخ دهد تا چنين حالتي در شما ايجاد شود. هر چند بسياري از ما به اين رَوَند عادت كرده ايم اما بايد بپذيريم كه اين  نوع عملكرد اشتباه است و از ضعف سرچشمه مي گيرد.براي اين كه احساس خوبي داشته باشيد، براي اين كه از شادماني و نشاط مطلوب بهره مند باشيد، براي اين كه آرامش دروني خاصي را در زندگي خود حس كنيد، لازم نيست كه حتماً عاملي از بيرون براي تان كاري بكند. چرا موتور شادي آفريني را بيرون از خودتان تصور مي كنيد و خود را در اين مورد هيچ كاره مي دانيد؟ چرا در جايي بيرون از وجود خودتان به جستجوي آرامش مي گرديد؟ چرا هميشه توقع داريد كه شخص معين و يا اتفاق خاصي باعث شادي شما شود و احساس نشاط و سبكبالي را در شما بر انگيزد در حالي كه اين ذهنيت نادرستي است كه شما خودتان براي خودتان ساخته ايد و طبيعتاً خودتان هم مي توانيد آن را تغيير دهيد.   شادي اتفاقي دروني است كه محل وقوع آن در درون شماست و انجام آن نيز با خواست و اراده ي شما صورت مي گيرد. در نظر داشته باشيد كه از نظر علمي، احساسات خوب يا بد، به صورت خود به خود در شما به وجود نمي آيند بلكه شما خودتان آنها را در وجود خود توليد مي كنيد. شما سرچشمه ي تمام حالات رواني و عاطفي خود هستيد و هيچ كس جز خودتان نمي تواند در شما احساس و يا حالت خاصي را به وجود آورد. حتي وقتي در اثر شنيدن خبري خوب يا بد در شما احساس خاصي به وجود مي آيد اين خود شما هستيد كه آن احساس را در خود به وجود آورده ايد نه آن خبر. به عبارت ديگر، آن خبر باعث شده كه شما آن احساس را در خود توليد كنيد.

     به خاطر داشته باشيد كه شادي نوعي انتخاب است اما متأسفانه بسياري از ما آن را نوعي تحميل از طرف شرايط و يا رويدادهاي بيروني مي دانيم. درحالي كه يك انسان آگاه هرگز اجازه نمي دهد كه شرايط، اتفاقات و يا محيط براي شاد بودن يا نبودنش نقشه بريزند و تصميم بگيرند

   طبق تحقيقات علم پزشكي، خنده و شادي تأثيرات بسيار زيادي بر اندام ها و دستگاه هاي مختلف بدن ميگذارد.

به عنوان مثال وضعيت گردش خون را بهبود مي بخشد و از غلظت خون مي كاهد. كاهش غلظت خون باعث مي شود كه سلول هاي بدن بهتر تغذيه شوند و از سلامت بهتري برخوردار باشند. خنده و شادي همچنين سرخرگ هاي قلب را بازتر مي كند و مويرگ هايي كه بر اثر تنش مسدود شده اند را ترميم مي كند. علاوه بر اين، نقش مهمي در پيشگيري از حملات قلبي دارد، احتمال بروز انواع سكته و لخته شدن خون در رگ ها را كاهش مي دهد، فشار خون را متعادل ميكند، با كاهش كورتيزول، افزايش هموگلوبين، افزايش فعاليت سلولهاي كاهنده ي درد و افزايش سيتوكينين، دستگاه ايمني بدن را تقويت مي كند و سيستم دفاعي را فعال مي نمايد.

  از آنجايي كه شادي و خنده باعث ترشح هورمون آندروفين ( ماده ي شيميايي ضد دردي كه در مواقع لزوم براي تخفيف درد ترشح مي شود ) مي گردد، به عنوان مسكني طبيعي و بدون عارضه براي دردها عمل مي كند. علاوه بر اين، فرايندهاي گوارشي را سرعت مي دهد، سوء هاضمه را بهبود مي بخشد و كالري ها را به سرعت مي سوزاند. رشد سرطان را كُند مي كند و دارويي طبيعي براي مبارزه با سرطان و جلوگيري از گسترش آن در بدن محسوب ميشود. خنده و شادي بر كار بسياري ديگر از اندام هاي بدن نيز تأثير مثبت مي گذارد و عاملي بسيار مفيد براي بهبود وضعيت جسمي است.

  


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها