چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 3 خرداد 1391 ، 51 : 17

کد خبر : 1006

از 0 نفر 0

چاپ کتاب راهنمای جامع مدل های کاربردی GIS در برنامه ریزی های شهری، روستایی و محیطی توسط دکتر غریب فاضل نیا و همکاران

چاپ کتاب راهنمای جامع مدل های کاربردی GIS  در برنامه ریزی های شهری، روستایی و محیطی توسط دکتر غریب فاضل نیا و همکاران

با توجه به اینکه برنامه پنجم توسعه کشور در حال اجرا شدن شدن می­باشد و صراحتاً در فصل پنجم و ماده چهل و شش این قانون ....

بدینوسیله به استحضار دانش پژوهان عزیز می رساند، کتاب جدیدالتألیف دکتر غریب فاضل نیا  و  سید یاسر حکیم دوست (کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی- مدرس دانشگاه پیام نور تنکابن و مربی رسمی GIS سازمان فنی و حرفه ای کشور) و  یداله بلیانی دانشجوی دکتری اقلیم شناسی دانشگاه تربیت معلم تهران با عنوان »راهنمای جامع مدل­های کاربردی GIS در برنامه ریزی­های شهری، روستایی و محیطی « به چاپ رسیده است.

کتاب فوق که توسط انتشارات آزاد پیما به چاپ رسیده است در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، (بخش کتب دانشگاهی، سالن 15، غرفه 3) که از تاریخ 12 لغایت 22 اردیبهشت 1391، برگزار گردید، به عنوان یکی از تازه های نشر این انتشاراتی عرضه گردید و بزودی در پیشخوان کتابفروشی­ها قرار می گیرد.

مشخصات کتاب:

عنوان: راهنمای جامع مدل­های کاربردی GIS در برنامه ریزی­های شهری، روستایی و محیطی

لیتوگرافی/چاپ چاووش/ منصور

نوبت چاپ: چاپ اول

مشخصات نشر: آزادپیما، 1391

شابک:  5-17-9586-964-978

شماره کتاب شناسی ملی: 2700306

تعداد صفحات: 251 ص

قیمت: 100000 ریال

آدرس انتشاراتی: تهران، خ انقلاب، خ منیری جاوید،( اردیبهشت)، بن بست توحید، پلاک 4 ، واحد 1

معرفی اجمالی کتاب:

  با توجه به اینکه برنامه پنجم توسعه کشور در حال اجرا شدن شدن می­باشد و صراحتاً در فصل پنجم و ماده چهل و شش این قانون تمامی سازمان هایی که با داده های مکان محور سرو کار دارند را موظف به ایجاد پایگاه داده اطلاعاتی کرده است، استفاده از ابزار توانمند و منعطف سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS ) می­تواند کمک شایانی در این زمینه قلمداد گردد. در این خصوص آموزش جی آی اس، یادگیری مبانی تئوریک و آشنایی با  مدل­های مطرح در حوزه برنامه ریزی لازم و ضروری است.

کتاب مذکور تلاش مختصری از جانب مولفین جهت معرفی جایگاه GIS در برنامه ریزی های سکونتگاه های انسانی به شمار می رود.

در این کتاب که مشتمل بر 5 فصل تدوین گردیده است ابتدا مبانی نظری فنون GIS مطرح گردیده است و سپس نقشه های موضوعی رایج در حوزه مطالعات محیطی با عملیات­های ریاضیاتی تهیه شده است که در این رابطه فصل دوم کتاب، مرتبط با تحلیل­های توپوگرافی و فیزیوگرافی بوده که به عنوان پایه نقشه های جی آی اس مطرح می­باشد.

در فصل سوم کتاب، به عملیات درون­یابی و علم زمین آمار پرداخته شده است. این عملیات که به عنوان یکی از علوم تخمین و برآورد نقاط مجهول توسط نقاط معلوم شناخته شده است، می­تواند در حوزه مکان محور کردن پدیده های جغرافیایی و نمایش گرافیکی آن جهت تحلیل های مکانی و فضایی مطرح گردد.

فصل چهارم کتاب که به عنوان مهمترین فصل کتاب محسوب می­شود، به تحلیل های مکانی پرداخته است که  امروزه مهمترین کاربرد GIS محسوب می­گردد.

در این فصل مدلینگ مطرح در عملیات مکان یابی به همراه مثال های عملی بیان گردیده است که از جمله منطق های بولین، فازی، شاخص وزنی، و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی می باشد که می­تواند در بسیاری از پایان نامه­های کارشناسی ارشد و رساله­های دکتری مورد استفاده قرار گیرد.

فصل پنجم کتاب به عنوان فصلی جدید در حوز GIS محسوب می­گردد. این فصل مدل تخمین تراکم کرنل را معرفی کرده است. این مدل، تراکم را در واحد سطح در مورد پدیده های جغرافیایی نمایش می­دهد که می­توان طی فرآیند تلفیق، نمایش گرافیکی از تراکم را در واحدهای جغرافیایی به تصویر کشید. در ضمن همراه این کتاب یک عدد CD   حاوی برخی تمرینات ارائه شده است.

لازم به توضیح است جلد دوم کتاب حاضر، در دست تألیف می باشد که علاوه بر مباحث تکمیلی جلد  اول به تحلیل­های مکانی پیشرفته پرداخته خواهد شد و به عنوان کتابی کاربردی در حوزه GIS به شمار می­رود.

امید است کتاب مذکور مورد استفاده مفید دانشجویان عزیز و پژوهشگران ارجمند قرار گیرد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها