سه شنبه 2 مرداد 1403 7/23/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 9 خرداد 1391 ، 06 : 12

کد خبر : 1027

از 0 نفر 0

انگيزه‌هاي نيرومند براي آغاز و ادامه كار

انگيزه‌هاي نيرومند براي آغاز و ادامه كار

دکتر داریوش دهقان ...كار يكي از عوامل بزرگ موفقيت است، و انگيزه، آفريننده كار است. اما آيا همه مردم براي كاري‌كه مي‌كنند انگيزه قوي دارند؟ مي‌دانيم كه افرادي‌كه آرزوي خود را به هدف تبديل كرده و براي هدفشان نقشه و برنامه‌اي نوشته و آن‌را دنبال كرده و براي هدفشان نقشه و برنامه‌اي نوشته و آن‌را دنبال مي‌كنند جزء پيشروترين...

كار يكي از عوامل بزرگ موفقيت است، و انگيزه، آفريننده كار است. اما آيا همه مردم براي كاري‌كه مي‌كنند انگيزه قوي دارند؟ مي‌دانيم كه افرادي‌كه آرزوي خود را به هدف تبديل كرده و براي هدفشان نقشه و برنامه‌اي نوشته و آن‌را دنبال كرده و براي هدفشان نقشه و برنامه‌اي نوشته و آن‌را دنبال مي‌كنند جزء پيشروترين گروه‌هاي جامعه هستند.آگاهيم كه اگر هدف‌ها و تلاش‌هاي اين افراد با استعداد و علاقه‌هايشان هم‌خواني داشته باشد، بازدهي، پيشرفت، و شادماني افزون‌تري خواهند داشت. باخبريم كه ميزان شور و انگيزه و تمركز كسي‌كه با چنين ويژگي‌هائي كار مي‌كند، به‌حدي مي‌رسد كه گذشت زمان را حس نكرده و خدمات و ساخته‌هايش از كيفيت برتري برخوردار مي‌شود. اما يقين داريم كه بسياري از افراد اين ويژگي‌ها و انگيزه لازم را براي كار كردن ندارند.حتي آن‌ها كه كارشان ويژگي‌هاي اشاره شده را داشته باشد، امكان دارد كه در جريان رسيدن به هدف‌هاي شخصي يا سازماني، با تكاليفي روبه‌رو شوند كه تمايلي به انجام آن‌ها نداشته باشند. در اغلب موارد، عدم اجراء اين نوع تكاليف مي‌تواند باعث عقب ماندن و يا سبب شكست خوردن برنامه‌ها شود. بنابراين بايد براي انجام آن‌ها انگيزه قوي‌تر ايجاد كرد و نگذاشت كه شيريني پيروزي را به تلخي نامرادي تبديل كنند. بايد دانست كه تمايل داشتن به انجام كاري يا علاقه نداشتن به آن، يك تصميم دروني و شخصي و حاصل تجزيه و تحليل اطلاعات در ذهن است. بنابراين فرد مي‌تواند با يافتن انگيزه و اطلاعات بيشتر، راه‌حل‌هاي جديد، ارزش‌هاي متفاوت، با خود گفت‌وگو كرده و حاصل اين نوع تصميم‌گيري‌ها را تغيير دهد. از اين نظر عوامل برانگيزنده زير ارائه شود تا علاقه‌مندان آن‌ها را بررسي كرده و با توجه به نياز و ويژگي‌هاي خود، براي آغاز يا ادامه كارشان مورد استفاده قرار دهند :

 مجسم‌سازي شكوه موفقيت

بسياري از افراد به همان اندازه كه از درجا زدن بيزارند به پيشرفت و دستيابي به موفقيت علاقه‌مند هستند. انگيزه دستيابي به پيروزي آن‌قدر در آن‌ها نيرومند است كه ايشان را به سخت‌ترين تلاش‌ها وا مي‌دارد. شما هم مي‌توانيد هنگامي‌كه به انجام دادن تكليفي رغبت نداريد آن‌را به موفقيت نهائي، مربوط ساخته و با مجسم كردن شكوه و ارزشي كه در اثر پايان رساندن كار و رسيدن به موفقيت نصيبتان مي‌شود، خود را به انجام آن تكليف وادار سازيد .

 پاداش بعد از انجام كار

اگر مشكل، آغاز كردن كار نبوده بلكه ادامه آن است، مي‌توانيد با وعده پاداشي كه به‌خود مي‌دهيد كاري را دنبال كنيد. هنگامي‌كه دلتان نمي‌خواهد كاري را ادامه دهيد، امكان دارد بخواهيد وقت انجام آن‌را به‌صورتي دلخواه صرف كنيد. آن‌چه دلخواه شماست مي‌تواند برايتان نقش جايزه داشته باشد و قادر خواهيد بود كه از آن به‌عنوان پاداش بعد از انجام كار استفاده كنيد. مثلاً به‌خود بگوئيد كه پس از انجام كار به تماشاي يك فيلم مي‌روم و يا ساعتي را با دوستم مي‌گذرانم. يادتان باشد كه به‌خود جايزه منفي ندهيد. اگر بدون انجام دادن كار، به تماشاي فيلم يا ديدار دوست‌تان برويد، خود را با پاداش منفي تنبل خواهيد ساخت .

 بررسي سود و زيان

وقتي هدفي مي‌سازيد، براي رسيدن به آن منابع مختلفي از جمله وقت و نيرويتان را سرمايه‌گذاري مي‌كنيد. هر نوع سرمايه‌گذاري به اميد سودبخشي صورت مي‌گيرد. اگر به ياد آوريد كه عدم اجراء يك تكليف، علاوه بر آن‌كه موجب نرسيدن به سود مورد نظرتان مي‌گردد مي‌تواند سبب از دست رفتن منابع سرمايه‌گذاريتان شود، انگيزه قوي‌تري براي انجامش پيدا خواهيد كرد .

 شهرت به پشتكار يا سستي

در اغلب موارد وقتي هدف باارزشي را دنبال مي‌كنيد افراد ديگري مثل اعضاء خانواده، دوستان و همكاران از كار و نحوه فعاليت‌هايتان باخبر مي‌شوند. باخبري‌كه اين افراد، سرانجام به صدور يك قضاوت و ايجاد شهرت براي شما ختم مي‌شود. از آن‌جا كه نمي‌خواهيد در ميان افراد نام برده، به سستي و عدم استقامت مشهور شويد، با تلاش و پشتكار تكليف‌تان را انجام مي‌دهيد. علاوه بر اين ايستادگي و پشتكارتان در اين موارد موجب سود بزرگ‌تري مي‌شود و آن اين‌كه اعتمادتان را به توانائي خودتان افزايش مي‌دهد .

 روش گام به گام

هنگامي‌كه مي‌خواهيد به قله دماوند صعود كنيد يا به كلك‌چال برويد، ناگهاني به مقصد نمي‌رسيد. ورزشكاري كه برنامه دارد سه ماه ديگر در دوي “ماراتن” شركت كند، در اولين روز تمرين، سي‌كيلومتر نمي‌دود. ممكن است روز اول با يك كيلومتر شروع كرده و به‌تدريج مسافت را افزايش دهد تا آمادگي لازم را به‌دست آورد. شما نيز اگر تكليفي را كه بايد انجام دهيد به قدم‌هاي كوچك‌تري تقسيم كنيد، اجراء آن‌را آسان و عملي‌تر خواهيد كرد .

 يكپارچه‌سازي ذهني

گاهي دليل انجام ندادن كار مورد نظر فرو رفتن در روياهاي روزانه است. وقتي‌كه ذهن شما از موضوعي به موضوع ديگر مي‌رود بايد از نيروي تمركز خود استفاده كرده، عنان افكار خويش را به‌دست گرفته به موضوع اصلي بازگرديد و تكليف لازم را انجام دهيد. تمركز يا يكپارچه‌سازي ذهني مهارتي است كه هم در اين مورد و هم در موارد ديگر بدان نياز خواهيد داشت .

 فقط پنج دقيقه كار

اگر به انجام تكليفي تمايل نداريد ولي مي‌دانيد كه با آغاز كردن، آن‌را ادامه خواهيد داد، از روش پنج دقيقه‌اي استفاده كنيد. فرض كنيد كه براي رسيدن به هدف كاهش وزن صبح‌ها يك‌روز در ميان 40 دقيقه مي‌دويد. اما بعضي از روزها دلتان نمي‌خواهد كه از رختخواب بيرون بيائيد و به ورزش روزانه خود بپردازيد. در اين مورد مي‌توانيد به‌خود بگوئيد: امروز به‌جاي 40 دقيقه 5 دقيقه خواهم دويد بعد اگر نخواستم ادامه نمي‌دهم. به اين ترتيب آماده شده و ورزش را شروع مي‌كنيد و به احتمال زياد ادامه مي‌دهيد. اين روش مؤثر در بسياري از موارد شما را به آغاز و ادامه كار وادار مي‌سازد .

 به خاطر او

گاهي اتفاق مي‌افتد كه يكي از بستگان شما به اندازه خودتان يا بيشتر به موفقيت‌تان چشم دوخته و علاقه‌مند باشد. پدري كه فرزند با استعداد خود را سال‌ها براي شركت در مسابقات كشتي تمرين داده، همراهي كرده و مي‌خواهد او را در سطح كشور قهرمان ببيند، نمونه‌اي از اين مورد است.تجسم تمرين‌هاي طاقت‌فرساي آخر برنامه مي‌تواند ورزشكار را وادار به كم‌كاري يا ترك تمرين كند. اما به ياد آوردن چهره آرزومند و مهربان پدر، به ورزشكار انگيزه مي‌دهد تا به خاطر او هم كه شده اين تمرين‌ها را ادامه دهد تا به هدف برسد. معمولاً همه مردم فرد مورد علاقه‌اي را دارند كه بخواهند به خاطر او بر تلاش خويش بيفزايند .

 يادآوري موفقيت‌هاي گذشته

هركسي در طول زندگي خود كارهاي بسياري انجام داده و با تحمل دشواري‌هاي فراوان، تجربيات و موفقيت‌هاي تازه‌اي به‌دست آورده است. چنين فردي مي‌تواند با به يادآوري اين موفقيت‌ها و غلبه بر دشوارهاي گذشته، اعتماد به توانائي خويش را افزوده و كار مورد نظر را به‌خوبي انجام دهد .

 نوشته يا تصويري از الگو

در ضمن مطالعات شخصي، تحصيل، تماشاي تلويزيون، سخنراني‌ها، بررسي‌هاي فردي و فعاليت‌هاي ديگر، ممكن است چنان تحت‌تأثير سخت‌كوشي، ايستادگي، نوآوري و يا دانش انساني قرار بگيريد كه از او براي خود الگوي زندگي بسازيد. داشتن نوشته و يا تصويري از اين الگو در جائي‌كه كار مي‌كنيد، مي‌توانيد شما را به آغاز و ادامه تكليفي كه داريد تشويق كند. خواندن داستان زندگي افراد موفق، معاشرت با مردم خوش‌بين هم مي‌تواند چنين اثري به‌جاي بگذارد.تأكيد بر اين است كه از هر انگيزه دروني و بيروني براي انجام دادن كار و پيشبرد هدف‌هايتان استفاده كنيد. مي‌توانيد از ميان اين ده محرك آن‌هائي را كه با شرايط شما هماهنگي بيشتري دارند برگزيده، در معرض ديد خود قرار داده و به‌كارشان گيريد.به ياد داشته باشيد كه وقتي كاري را به‌خوبي انجام مي‌دهيد احساس رضايت و اعتماد به‌نفس شما افزايش يافته، ديگران را شاد كرده و قسمتي از خواسته‌هايتان برآورده مي‌گردد. همه اين‌ها به‌نوبه خود بر رشد شما افزوده، سكوي محكم‌تري براي پيروزي‌هاي آينده‌تان ساخته و نظاره‌گرانتان را به تحسين وامي‌دارد .


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها