سه شنبه 2 مرداد 1403 7/23/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

پنج شنبه 11 خرداد 1391 ، 01 : 13

کد خبر : 1040

از 0 نفر 0

سرمایه اجتماعی (کلید ثروت های نامریی) Social Capital

سرمایه اجتماعی (کلید ثروت های نامریی) Social Capital

امینه جوکار دریسی - مدرس دانشگاه های آزاد و علمی کاربردی شهرستان کازرون

شاید سرمایه اجتماعی مفهوم  بس پیچیده و دشواری برای اکثر خوانندگان باشد و با تلقی سرمایه این اذهان را برای خوانندگان ایجاد کند که سرمایه اجتماعی جزئی از سرمایه مالی محسوب می­شود.

اما بایستی  خاطرنشان کرد که سرمایه اجتماعی نقشی مهمتر از سرمایه فیزیکی (مالی) و سرمایه  انسانی در جوامع ایفا می کند  زیرا در نبود سرمایه اجتماعی دیگر سرمایه ها  ابتدا خواهند ماند.

سرمایه اجتماعی عبارتند از  روابط دو جانبه  تعاملات و شبکه هایی که در میان گروهای انسانی پدیدار می­گردند و سطح اعتمادی که در میان گروه و جماعت خاصی به عنوان پیامد تعهدات و هنجارهای پیوسته با ساختار اجتماعی یافت می شود.

بررسی ها نشان می دهد که ایران از نظر اجتماع، جامعه‌ای مشتمل بر »ماهای « بسیار متعدد، متنوع، و بعضاً متناقض است. بدین معنی که اجتماعات سازمانی و رسمی یا تعلقات سازمانی در جامعه ایران بسیار ضعیف است؛ انجمن ها، احزاب سیاسی، شوراهای اجتماعی، اتحادیه‌های صنفی 1نیز به تبع آن بسیار ضعیف هستند.

لذا بین دو بخش رسمی و غیررسمی حیات اجتماعی مردم ایران، خلاء بزرگی وجود دارد که منبع اصلی نابسامانی یا آنومی اجتماعی است.

توسعه اجتماعی ایران از اهمیت و ضرورت عملی و اجتماعی خاصی برخوردار است. جامعه امروز ایران از پس‌افتادگی توسعه از نظر اجتماعی و ساختاری در رنج است. ما نیازمند همبستگی، اخلاق عمومی، جامعه مدنی و اعتماد اجتماعی و ارتباطات علمی هستیم و اگر در این راه نکوشیم آسیب‌ها و نابسامانی های اجتماعی و طغیانها در راهند.

کار روی ابعاد روابط عمومی توسعه متوازن و همه جانبه ایران هم در بعد علمی و هم در بعد عملی و اجرایی به طور جدی باید مورد توجه قرار گیرد.

از انجا که تغییرات در دنیا به صورت بی سابقه افزایش یافته است و این سرعت تغییرات به عنوان کسب چالش و در سازمان ها  پدیدار گشته است و جنبه رضایت جهانی به خود گرفته است و بیشتر مدیران و سازمان­های  کشوری با آن دست و پنجه نرم می­کنند و بقا و رشد سازمان ها  در دنیای پر تغییر کنونی مستلزم توانایی­های برای واکنش به موقع و مناسب در برابر تغییرهای پی در پی محیطی است و فقط سازمان هایی می­توانند دائما متغییر ادامه دهند و در صدد بهره جستن از صحنه رقابت باشیم که با کارگیری استراتژی برتر، ایجاد روابط نوین با کارکنان که در بر گیرنده مفهوم سرمایه اجتماعی است مسئولیت های سازمانی را افزایش ، استعداد های خلاق و نوآور را پرورش دهند و توانمندی منابع انسانی را گسترش دهند.

با توجه به نقش و اهمیت سرمایه اجتماعی در جامعه و سازمانها پیشنهاد می شود مسئولان وقت کافی برای توانمند سازی منابع انسانی بر اساس سرمایه اجتماعی،که یک راه جدید اداره کردن سازمانهای مستعد با آینده پیچیده‌تر و رقابتی‌تر است‌ در نظر بگیرند.

در استراتژی مدیریت سازمانی اگر توانمندسازی کارکنان وجود نداشته باشد، محکوم به شکست است.

بهبود مستمر تنها هنگامی مفهوم پیدا می‌کند که افراد اطلاعات لازم را دراختیار داشته باشند و مورد اعتماد قرار گیرند تا بتوانند از مهارتها وتوا نایی­هایشان استفاده کنند.

- توجه به ارتقای سرمایه اجتماعی در آموزش­های عمومی و آموزش کارکنان‌: یکی از مهمترین فرایندهای موجود در جوامع برای ایجاد سرمایه اجتماعی، نظام­های آموزشی است. گذر افراد از آموزش­های عمومی در تمامی سطوح و نیزآموزشهای دانشگاهی، نقش اصلی را در ایجاد این نوع سرمایه دار است.

- استفاده از شاخص های سرما یه اجتماعی در ارز یابی عمکرد واحد ها

- سعی در تا مین نیاز های فیزیو لوژیکی و امنیتی از سوی سازمان ها

- افزایش احساس تعلق، مشارکت و مسئولیت در کارکنان

- تغییر طرز تلقی از اجبار به اختیار

- تعهد بیشتر کارکنان و بهبود کیفیت در کارها

- ارتباط بهتر کارکنان با مدیران و سرپرستان

- مهمترین اقدامهایی نیز که توسط سازمان ها می تواند برای تقویت سرمایه اجتماعی انجام شودتا سازمان ها بتوانند به رشد و تعالی و سرآمدی دست پیدا کنند.

به امید رشد  و تعالی  روز افزون سازمان های دولتی و غیر دولتی.

 

 


ارسال دیدگاه Post comments


comment

س

یبلات

1392/1/23

آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها