چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

پنج شنبه 11 خرداد 1391 ، 06 : 13

کد خبر : 1042

از 0 نفر 0

ایران برقی، عراق خاکی...

ایران برقی، عراق خاکی...

منوچهر حبیبی/ حتما بارها درباره نقش و اهمیت همسایه در زندگی شهروندان، خوانده و شنیده ­اید. بسیاری سخنان بزرگان را در مورد حرمت و احترام به همسایه،...

حتما بارها درباره نقش و اهمیت همسایه در زندگی شهروندان، خوانده و شنیده ­اید. بسیاری سخنان بزرگان را در مورد حرمت و احترام به همسایه، آویزه گوش کرده ­اند.

همسایه، فرد و یا کشوری است که می­تواند موجب قوت قلب و قدرت و یا برعکس، موجب ناراحتی و اذیت و آزار ما گردد.

کم نیست مواردی که ناسازگاری میان همسایگان، منجر به نزاع و کشمکش گردیده است. همسایه­ای که در محیط کار و یا زندگی شما نقش بازی می­کند، در سطح گسترده و کلان می­تواند تأثیرگذارتر باشد.

شاید برخی، تجربه تلخ زندگی و کار با یک همسایه بد و غیرمسئول و ناسازگار را داشته باشند که گاهی باعث جابجایی گردیده است. اما در سطح کلان و آنجایی که پای سرزمین و کشور به میان آید، دیگر امکان جابجایی وجود ندارد و کار به جنگ و نزاع و بگو مگو می­کشد.

تجربه تلخ و ناگوار درگیری کشورها با همسایگان که با تلفات مالی و جانی بسیار هم همراه بوده است، گوشه­ای از تاریخ ملت­هاست. هر چند که قضاوت درباره جنگ­ها و قتل و کشتار و پیامدهای غیر انسانی و... آنها، کار سخت و گاه غیرممکنی به نظر می­رسد، اما بعضا موارد بسیار پیش پا افتاده و به قول معروف قابل حل و فصل، باعث و بانی جنگ­های مرگبار و دردناک گردیده است.

از آنجایی که کشور ما در منطقه­ای قرار دارد که به نوعی می­توان گفت از نظر فرهنگ و جمعیتی با همسایگان، بسیار متفاوت می­باشد، همین امر باعث شده است که در طول تاریخ، همسایگان­مان گهگاه بانی و باعث درگیری و جنگ و نزاع گردند که تلفات انسانی و زیان­های مالی سنگینی هم بر ملت ما تحمیل شده است که آخرین مورد از این تجاوزات و درگیری­ها، جنگ هشت ساله عراق علیه ایران بوده است. جنگی که از سال 1359 آغاز شد و در سال 1367 به پایان رسید.

هر چند بیش از دو دهه از پایان جنگ ایران و عراق که یکی از خونین­ترین جنگ­های جهان قلمداد گردید، می­گذرد، اما تا امروز بسیاری از اختلافات چه مرزی و چه حقوقی فی مابین بر جای مانده است.

با سرنگونی حکومت صدام حسین توسط آمریکا، عملا رابطه ایران با عراق وارد مرحله جدیدی شد و دو طرف تاکنون علاقه­ای به پیگیری مطالبات و رفع اختلافات موجود، نشان نداده­اند. در حالی که تفاهم و توافق نامه­ای رسمی به امضا نرسیده است، ایران و عراق به بهبود روابط اقدام کرده­اند، صادرات کالا و سفرهای زیارتی و سیاحتی به اوج خود رسیده که در این میان، عشق و علاقه مردم ایران به زیارت عتبات عالیات، سهم ایران را در این نزدیکی بیشتر کرده است.

اما طی این سالها، مشکلات تازه­ای هم پدید آمده است و یکی از این مشکلات که بسیار آزار دهنده و حتی نگران کننده است، آلوده شدن فضای بخش عمده­ای از کشور ماست. طوری که ادامه چنین روندی، علاوه بر آنکه بر سلامت هموطنان تأثیر سوء دارد، تأثیرات منفی روی کارکرد فعالیت مردم مناطق درگیر نیز گذاشته است.

از آنجایی که طی 3 دهه اخیر و از بعد از آغاز جنگ­ها، چه جنگ ایران و عراق و چه جنگ­های کویت و آمریکا، بر میزان این آلودگی هم افزوده گردیده است، مسئولیت و وظیفه عراق را در پاسخگویی به این شرایط جوی آلوده و نامناسب، بیشتر و بیشتر می­کند.

متأسفانه این آلودگی ناشی از گرد و غبار، علاوه بر آنکه استان­های غربی و جنوب غربی را دربر می­گیرد، گاه بیش از 16 استان و حتی پایتخت را تحت تأثیر خود قرار می­دهد. یعنی می­توان گفت بیش از نیمی از خاک کشور ما را آلوده می­کند.

معضل و مشکلی که گاه موجب تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی و حتی کارخانه­ها هم می­گردد.

متأسفانه این گرد و غبار که از بخش غربی عراق (مرز با سوریه) و قسمت شمالی عراق (مرز با ترکیه) با مناطق بیابانی و خشک عراق درهم آمیخته می­شود، علاوه بر آنکه مناطق شرقی عراق (مرزهای غربی ایران) را دربر می­گیرد، سالهاست که مهمان ناخوانده خاک ایران شده است.

ادامه این  روند به هیچ وجه دیگر قابل تحمل نیست. چرا که علاوه بر زیان­های زیست محیطی و کند کردن فعالیت­های روزمره مردم، جان شهروندان مناطق آلوده و گرفتار را نیز تهدید می­کند. بروز انواع و اقسام بیماری­های تنفسی و گوارشی و مسمومیت­ها و ایجاد حساسیت­ها، بخشی از عوارض این گرد و غبار و آلودگی هواست که مردم با آن دست و پنجه نرم می­کنند.

متأسفانه توجه و برخورد دولت با این موضوع که اثرات مخرب آن، کم از جنگ عراق علیه ایران نیست، تاکنون به نتیجه مطلوب و شایسته­ای نرسیده است.

گهگاه مسئولین و مقامات از حل موضوع می­گویند، اما آنچه مردم می­بینند، آلودگی و گرد و غبار بیشتر و غلیظ­تر است. یقینا دولت ایران، ابزارهای لازم جهت وادار کردن عراقی­ها به کنترل اوضاع و مسئولیت پذیری بیشتر را در اختیار دارند. برای نمونه، ایران علاوه بر صادرات کالا و خدمات به عراق، بخش قابل توجهی از برق مورد نیاز عراق را تأمین می­کند و مبالغ هنگفتی نیز دولت عراق بابت واردات برق به دولت و مردم ایران بدهکار است. بنابراین یکی از ابزارهایی که می­تواند برای کاهش و از میان بردن این آلودگی کارساز گردد، استفاده از برق و دیگر خدمات ارسالی به عراق است.

به راستی اگر امروز که دولت ایران روابط نزدیکی با دولت عراق (نوری المالکی) دارد، نتواند به حل و فصل مشکلات و اختلافات فی مابین بپردازد، چه تضمینی وجود دارد که در آینده، چنین شرایطی فراهم گردد؟

میزان و شدت آلودگی هوای هفته قبل و روز مذاکرات ایران و گروه 1+5 به حدی بود که به شک و تردیدها پیرامون برگزاری اجلاس در بغداد هم دامن زد.

بنابراین دولت باید هر چه سریع­تر، این همسایه غیرقابل اعتماد را وادار کند که نسبت به سلامت مردم، احساس مسئولیت نماید. چرا که فردا خیلی دیر است، چون عراق از ثبات سیاسی برخوردار نیست.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

 

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها