چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 21 تیر 1391 ، 54 : 17

کد خبر : 1158

از 0 نفر 0

نقش دین و مذهب در پیشگیری از وقوع جرم

نقش دین و مذهب در پیشگیری از وقوع جرم

محمدبازيار-كارشناس ستاد پيشگيري و حفاظت اجتماعي دادگستري كازرون

مفاسدي كه از گذشته توسط غرب و استكبارجهاني(سپاهيان شيطان) و به كمك رسانه هاي خود در قالب مقالات و فيلم هاي تحريك كننده، عكس­هاي عريان و نيمه عريان، چهره هاي زيباي هنرپيشگان، استفاده از مشروبات الكلي و مواد مخدر و... ترويج داده متأسفانه در جوامع بشري گسترش پيدا كرده و مانند بيماري مهلكي به خصوص به جان ممالك اسلامي افتاده و حتي بعضي از اين دولتها را تسخير خود كرده است.

راه مبارزه با مفاسد:

براي مبارزه با عموم مفاسد عقيده افلاطون آن بود كه:«بدبختيهاي جامعه ناشي از بي سوادي مردم است كه خوب و بد را تشخيص نمي دهند، و از زيان جنايات و مفاسد خبر ندارند، بنابراين بايد كوشيد تا مردم را باسواد كرد، تا جنايات و مفاسد ريشه كن شود.»

روي اين حساب در زمان عمر او سواد اجباري شد، و مبارزه با بي سوادي به عنوان مبارزه با مفاسد شمرده شد. پس از مدتي شاگردش «ارسطو» آمد و با دليل و برهان محكمي نظريه استاد را رد كرد و گفت:«درست است كه باسواد شدن مردم موجب درك زيان هاي مفاسد و جنايات است، ولي اين امر را نمي توان به عنوان چاره اساسي براي اصلاح جامعه شناخت، زيرا ما به چشم خود مي بينيم فلان قاضي كه داراي سواد و اطلاعات كافي است و به خوبي از مفاسد رشوه و زيان هاي فردي و اجتماعي آن خبر دارد باز هم اقدام به اين جنايت مي كند و يا فلان طبيب حاذق كه از زيان شراب و تأثير نامطلوب آن بر اعصاب و دستگاه هاي مختلف بدن كاملاً خبر دارد، از همه كس بيشتر شراب مي نوشد. بنابراين سواد و معلومات را نمي توان عامل اساسي براي ريشه كن ساختن جنايات دانست.»

وقتي از اسلام جويا مي شويم كه براي ريشه كن ساختن جنايات و مفاسد چه برنامه اي دارد؟ مي بينيم قران در پاسخ مي فرمايد: » ...و يزكيكم و يعلمكم الكتاب و الحكمة... « (اي مسلمانان)از ميان خودتان پيامبري مبعوث كرديم تا آيات ما را بر شما تلاوت كند و(از زشتي ها)شما را پاك سازد و به شما كتاب و حكمت بياموزد و آنچه را شما نمي دانستيد به شما ياد بدهد.(سوره بقره/آيه151)

آري علم و دانش به حال جامعه مفيد است ولي عامل اساسي ريشه كن ساختن جنايلت نيست؛ زيرا بزرگترين چيزي كه در جلوگيري از مفاسد مؤثر است  اراده و تصمیم افراد است، و بهترين راه تقویت و اراده ايجاد  روح مذهبی و ایمان است كه روح انسان را از آلودگي ها پاك نموده، اراده را قوي مي سازد و به انسان قدرتي مي دهد كه بتواند در برابر تمايلات نفساني، خود را كنترل كند.به طوري كه حتي اگر افراد يك جامعه سواد هم نداشته باشند، همين كه فهميدند جنايت، خيانت و كارهاي زشت از نظر دين حرام است، از ارتكاب آن كارها خودداري مي كنند.

اشتباه نشود اينكه گفتيم عامل اساسي اصلاح جامعه و كاهش مفاسد از نظر اسلام ايمان است نه سواد-منظور آن نيست كه سواد و شناختن زيان مفاسد براي مردم لازم نيست؛ نه، زيرا اسلام خود طلب دانش را بر هر فرد مسلمان واجب ساخته ،و منظور آن است كه اسلام مي گويد:پيش از هر چيز بايستي افراد ايمان داشته باشند.روي همين حساب اگر يك فرد با ايمان دنبال علم رفت و از راه دانستن مقام و موقعيتي به دست آورد، به جامعه خيانت نكرده بلكه دلسوزانه براي مردم خدمت خواهد كرد. ولي اگر شخص بي ايماني به وسيله سواد و معلومات به جائي رسيد چه بسا خيانت هاي بزرگي كه از نيش قلم به مردم و آب و خاك بنمايد.

هر روز كه مي گذرد، هر سال و ماه كه سپري مي گردد اسلام با قيافه اي زنده تر و شادابتر جلوه مي كند.

اسلام دين جاويدان الهي است و تا روز قيامت در قوانين استوار آن كوچكترين تزلزل و تغييري راه نخواهد يافت. علت اساسي اين دوام و ثبات اين است كه اسلام ديني معقول و منطقي است و علوم و اكتشافات بشريت از آن سرچشمه گرفته است. دانش روز هيچ گامي به جلو نمي نهد و به هيچ كشف و اختراعي تازه نائل نخواهد آمد مگر آنكه اساس و بنيان آن در اسلام بوده و پيش از كشف آن مجهول، اسلام از آن آگاه بوده است. نمونه بارز آن مفاسد و معضلات مسكرات است كه قرآن مجيد(قانون اساسي مسلمانان) قرن ها پيش به طور اكيد حرمت آن را به خاطر مضرات بي شمارش اعلام كرده است.  خدايا از ما حركت، از تو هم توفيق و بركت.

 

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها