چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 21 تیر 1391 ، 56 : 17

کد خبر : 1159

از 0 نفر 0

احترام (Respect)

احترام (Respect)

منوچهر حبیبی: فینال مسابقات فوتبال یورو 2012 با برتری و پیروزی قاطع تیم ملی اسپانیا، نیمه شب 91/4/12 با برگزاری جشن و شادمانی مردم اسپانیا و ...

فینال مسابقات فوتبال یورو 2012 با برتری و پیروزی قاطع تیم ملی اسپانیا، نیمه شب 91/4/12 با برگزاری جشن و شادمانی مردم اسپانیا و دوستداران این تیم در سراسر اروپا و برخی نقاط دنیا به پایان رسید.

طی برگزاری این مسابقات که بین 16 تیم از کشورهای اروپایی با میزبانی مشترک لهستان و اوکراین بیش از دو هفته، میلیون­ها بیننده و صدها هزار تماشاگر را جذب کرده بودند. در هر بازی و در چهار گوشه مستطیل سبز تبلیغات به طور گسترده روی تابلوهای الکترونیکی جلب توجه می­کرد. از شعارهای زیبا تا نام شرکت­های خودروسازی، نوشابه، کالای خانگی و... اما در میان این همه نام­های معتبر و مختلف، یکی از شعارها بسیار به چشم می­خورد. شعار Respect به معنای احترام در همه مسابقات و در ورزشگاه­های لهستان و اوکراین بارها و بارها رؤیت شد. به راستی نوشتن و نمایش این شعار (احترام) در اروپایی که می­خواهد در دنیای امروز جایگاه ویژه­ای داشته باشد، نشان از دردی دارد که ناشی از بی­حرمتی و بی­احترامی است.

دردی که در هزاره سوم، بسیاری از مردم دنیا در گوشه و کنار جهان با آن روبرو هستند. تحقیر و بی­حرمتی به آدم­های دیگر، این درد هم قومی، هم نژادی، هم اعتقادی و مذهبی و هم از روی جهل و نادانی است. با وجودی که در همه ادیان و مکتب­ها بر حفظ کرامت انسانی و برابری و مساوات تأکید شده است، اما متأسفانه هنوز که هنوز است در گوشه و کنار این عالم، عده­ای دوست دارند که بر دیگران ارجح­تر و مقدم­تر به حساب آیند.

بنابراین درد و نگرانی از بی­حرمتی در این دوره از مسابقات یورو که بین تیم­های منتخب اروپایی برگزار می­گردید از پیش از برگزاری مسابقات به چشم می­خورد که نکند که این دو میزبان نتوانند جلوی حرکات و رفتار ناشایست را در برخوردهای نژادپرستانه بگیرند. ترس از لهستانی­ها، بسیار کمتر از اوکراین بود. لهستانی­ها که چند سالی است از یوغ نظام بسته کمونیستی رهایی یافته­اند، با سرعت تلاش می­کنند تا عقب ماندگی­های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن دوران سیاه را پشت سر بگذارند، اما نگرانی از اوکراینی­ها که علیرغم فروپاشی شوروی سابق، رابطه نسبتا تنگاتنگی با مسکو دارند، هنوز در معضلات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اخلاقی و... غوطه­ور هستند و عرض اندام کردن گروه­های افراطی و

نژاد پرستانه در این کشور طی سالهای گذشته بر حساسیت در برگزاری سالم و بدون جنجال بازی­ها در اوکراین افزوده بود.

اما خوشبختانه با تلاش­های پلیس و نیروهای امنیتی و برگزار کنندگان بازی­ها، این دوره از مسابقات با کمترین حاشیه و مزاحمت­ها به پایان رسید. اما چرا هنوز که هنوز است، برخی از مردم و ملت­ها نتوانسته­اند به حقوق اولیه و انسانی خود برسند؟ این همان مشکلی است که به تبعیض نژادی و نادیده گرفتن حقوق اقلیت­ها برمی­گردد.

متأسفانه بی­حرمتی­ها، عامل همه برخوردهای میان اقوام، نژادها و ملت­های دنیاست که این امر نیز ناشی از سیاست­های تفرقه افکنانه حاکمان و قدرت­های زورگوست.

وقتی مردم و ملتی را در جهل و بی­خبری قرار دهید، یا آنان را مدام با تبلیغات هدایت شده به جان دیگر شهروندان و اقوام و نژادها بیندازید، آن قدر نگاه­ها و دیدگاه­ها محدود می­شود که بابت کوچکترین تفاوتی، عده­ای به جان هم می­افتند و آنگاه است که خون­ها بر زمین می­ریزد.

این در حالی است که اگر به جای سیاست­های تفرقه افکنانه، درس نوع دوستی و حرمت و احترام به حقوق شهروندان در جوامع درگیر و عقب مانده آموزش داده شود، تفکر و دیدگاه­ها این چنین محدود به ملاحظات روستایی، محله­ای، شهری، ایالتی، قبیله­ای و... نمی­شود. آن وقت رابطه­ها نزدیک­تر و همکاری و همراهی­ها بیشتر و بیشتر می­شود.

اما چه باید کرد که هنوز که هنوز است تلاش­ها برای جلوگیری ونزدیک شدن افراد در برخی جوامع با نام­های مختلف از درون خانواده­ها تا مراکز آموزشی و تربیتی ادامه دارد؟

بنابراین با گسترش و ترویج اندیشه و دیدگاه­های نژاد پرستانه است که از میادین ورزشی تا مراکز آموزشی و دانشگاه­ها به میدان جنگ تبدیل می­شود و انواع و اقسام رفتار و کردار بی­شرمانه برای آزار دادن بشر صورت می­گیرد. آدم­هایی که هیچ اراده و نقشی در انتخاب رنگ، زبان، نژاد، قوم و... خود ندارند، باید توسط آدم­هایی که آنان نیز هیچ دخل و تصرفی در آنچه دارند و به آن افتخار می­کنند ندارند، مورد اذیت و آزار قرار گیرند. و دشمنی و عداوت و بغض و کینه به جای روابط انسانی میانشان حاکم می­شود.

متأسفانه هم اکنون در گوشه و کنار این دنیا، تحقیر و بی­حرمتی­ها ادامه دارد و هر لحظه جرم و جنایتی سازمان یافته برای تحقق اهداف و آرمان­های شوم نژادپرستانه به وقوع می­پیوندد.

این که در میان این همه نام تبلیغات و شعارهای جورواجور، نام زیبای احترام  Respect) ) بیشتر جلب توجه می­کرد، به خاطر نیاز جامعه بشری به حرمت و احترام واقعی و خالصانه مردم به همدیگر می­باشد. احترامی که از روی آگاهی و شناخت و برای تحکیم نوع دوستی و عشق و رفاقت بین مردم باید رایج گردد، تا هر کسی منزلت و جایگاه خود را بهتر ببیند و بشناسد.

یقینا کسانی که رو به سلاح تحقیر و توهین به مردم و شهروندان در این دهکده جهانی می­آورند، خود حقیرترین و پست­ترین افراد جامعه­اند، چرا که خالق همه افراد و انسان­ها، خداست و خدا دوست ندارد و نمی­پسندد که بندگانش مورد تحقیر و بی­مهری دیگر بندگانش واقع شوند.

اگر پروردگار در همه ادیان و مذاهب، مقام و منزلت آدم­ها را در میزان صداقت، درستکاری، تقوا و پرهیزکاری می­بیند، این آدم­ها چه کاره­ هستند که با الوهای من در آوردی، گروه­هایی از افراد جامعه را بابت رنگ (سیاه پوستی، سرخ پوستی و...) نژاد و قومیت و حتی زبان و منش و تفکرات اعتقادی و دینی، خوار و خفیف می­پندارند و با آنان انواع و اقسام رفتارهای ددمنشانه و غیرانسانی روا می­دارند تا خودی نشان دهند و قوم و نژادی را بر دیگران تحمیل کنند.

باشد که همه مردم در همه جای دنیا باور داشته باشند که هیچکس برکسی دیگر و هیچ نژاد و قومی بر هیچ نژاد و قوم دیگری ارجحیت ندارد، مگر انکه انسانی­تر و الهی­تر عمل و رفتار کند.

پس نه در میادین ورزشی که در زندگی روزمره، سیاه و سفید و... نداشته باشیم.

 

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها