چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 25 تیر 1391 ، 36 : 12

کد خبر : 1171

از 0 نفر 0

تبيين شاخص هاي انسان طراز جمهوري اسلامي ايران

تبيين شاخص هاي انسان طراز جمهوري اسلامي ايران

دکتر غریب فاضل نیا :سنگ بناي الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت...

سنگ بناي الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت

‌تاريخ تجربي توسعه بيانگر اين واقعيت است كه توسعه در جوامعي رخ داده و يا رخمي دهد كه انسان هاي آن جامعه از باورها، ارزش هاو نهادها و كردار هاي هم راستا با آرمان ها، هنجارها، و اهداف اگوي توسعه متعارف و به عبارتي پپيش برنده برخوردار باشند. اين باور قطعي نيز از اينجا منشاء مي گيرد كه تحقيقات و مطالعات نيز نشان مي دهد، توسعه و پيشرفت، نياز به محيط نو و انسان نو نياز دارد، انساني كه نسبت به گذشته خود دچار تحول شده باشده باشد. لذا چنين انسان متحولي است كه مي تواند، محور توسعه قرار گيرد .

قاعدتاً ساخت چنين انساني نيازمند يك ساختار نظام مند و كارآمد مي باشد كه در ساختار نهادي و اداري كشور ايران ، اين مسئوليت مهم بر عهده نهاد هاي متولي امور آموزشي، تربيتي و پرورشي كشور مي باشد. اين موضوع اهميت و رسالت خطير نهاد ها و دستگاه هاي متولي آموزش، تربيت و پرورش انسان طراز جمهوري اسلامي را گوشزد و دوچندان مي كند. بر اين اساس، از جمله مهمترين و اساسي ترين اهداف متعالي سطوح مختلف نظامهاي آموزشي، تربيتي و فرهنگي كشورما -  متناسب با مباني و اصول تربيتي  ايراني - اسلامي و در طراز جمهوري اسلامي- خلق وتربيت انسانهايي است كه متخلص به خصلتهاي والاي شخصيتي وانساني در راستاي ساخت جامعه آرماني ايراني - اسلامي مي باشد .

مطالعه سيرتغيير و تحولات و نيز اقدامات ذيربط نشان مي دهد، از همان ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي، جهت توسعه همه جانبه كشور، اهدافي از جمله پرورش انسان با ارزش‌هاي والا ، تقويت روحيه احترام به قانون و حقوق انسان ، تحقق و گسترش حس وظيفه شناسي ، ايجاد زمينهِ مناسب براي مشاركت عامه مردم ، توسعه و تحكيم برادري اسلامي و تعاون عمومي و مواردي از اين قبيل كه برخي از شاخص هاي شاكله انسان طراز جمهوري اسلامي را در بر مي گيرد، مورد توجه قرار گرفت و بطور كلي در سند برنامه هاي توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي كشور جايگاه ويژه ايي براي مقولاتي اينچنين، قائل شده اند. گرچه اين به خودي خود نشان ازاهميت قائل شدن براي اين موضوعات است، اما جاي تأسف است كه بگوييم از آن زمان تاكنون جايگاه اين عوامل و مؤلفه ها هيچگاه در توسعه بدرستي تبيين نشد و جهت عملياتي كردن آنها برنامه ريزي مناسبي صورت نگرفت. لذا سئوال اساسي و بنياديني كه در اين ارتباط قابل طرح مي باشد، اين است كه اساساً انسان طراز جمهوري اسلامي ايران واجد چه ويژگي ها مي باشد؟ و چه شاخص هايي مي توان براي انسان طراز جمهوري اسلامي برشمرد؟  بر اين اساس محقق با درك اهميت و ضرورت مسئله  و با رويكردي تبييني - تحليلي در صدد تبيين اهميت ها، ضرورتها ، ويژه گي ها و شاخص هاي  انسان طراز جمهوري اسلامي ايران با خصلت هاي والاي شخصيتي به عنوان گامي اساسي و بنيادين در تدوين الگوي  اسلامي - ايراني  پيشرفت در ايران برآمد. در اين راستا محقق تلاش كرده است تا با كنكاش در متون علمي و نيز بهره گيري از مشورت صاحب نظران ذيربط تعداد ‌‌58‌‌ مورد از مهمترين ويژه گي ها و شاخص هاي انسان طراز جمهوري اسلامي ايران مشخص و معرفي نمايد .

 برخي از مهمترين شاخص هاي انسان طراز جمهوري اسلامي ايران به شرح ذيل معرفي مي شوند :

1‌‌ -انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه  داراي ارزش‌هاي متعالي و آرماني مي باشد و وقار پايدار ديني خود را در انديشه و عمل وگفتار نشان مي دهد .

2‌‌ -انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه ذهن او به حال و آينده بيشتر از گذشته متوجه است(آينده نگري و دور انديشي .)

3‌‌ -انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه تقسيم زمان به ساعات ثابت را بپذيرد(حساسيت به زمان .)

4‌‌ -انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه قاعده نقد منصفانه را مي داند و با آغوش باز از انتقاد سازند، و مشفقانه ديگران استقبال مي كند .

5 -انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است  كه داراي ذهن مجموعه نگر و جامع نگرباشد .

6‌‌ -انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني بردبار، و صبور است وانديشه هاي متفاوت را تحمل مي كند .

7‌‌ -انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني  اهل محاسبه گري، دقت و محاسبه در بيان ، عمل و تصميم گيري است. انسان طراز جمهوري اسلامي ايران همچنين به قابل محاسبه بودن جهان عقيده دارد .

8-انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه داراي هنر كار جمعي است. وي هم در انديشه و هم در مقام  عمل به قواعد زندگي و كار جمعي پايبند است .

9‌‌ -انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه به علم و تكنو لوژي بيشتر ، ايمان دارد .

10-انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه همواره عشق به فراگيري دانش دارد .

11‌‌ -انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه هنر شنيدن و هنر پاسخگو بودن را در حد اعلا دارد .

12‌‌ -انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه داراي حافظه تاريخي هوشمندانه اي است و عبرت آميزي از تجارب و سرگذشت پيشينيان را فراموش نمي كند .

13‌ -انسان طراز جمهوري اسلامي ايران، حقوق خود را مي شناسد و به حقوق ديگران آگاه محترم مي شمارد .

14‌‌ -انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه به سرزمين و موطن خود احساس تعلق خاطر داردو  ، حس ميهن دوستي او تحت هيچ شرائطي خدشته پذير نيست .

15‌‌ -انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني داراي مرام مردانگي و جوانمردي است .

16‌‌ -انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني نوانديش، نوآور، و اصلاح پذير است .

17‌‌ -انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني دين شناس، دين باور و پايبند به اصول ديني و اخلاقي است .

18‌‌ -انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است خوباور، خواتكا كه داراي اعتماد به نفس بالايي است .

19-‌‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است سخت كوش، خستگي ناپذير،  و داراي دغدغه و جديت در قبال خود و جامعه اش مي باشد .

20‌‌ -انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است صلح خواه و آرامش طلب .

‌‌21-‌‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه روح بالندگي و قناعت در او رشد مستمر دارد و لذا عقلانيت رفتاري شاخصه بارز اوست .

22-‌‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: متمايل به برنامه ريزي، سامان دهي و سازمان دهي امور است و اين را، نوعي راه و رسم اداره ي زندگي مي داند .

23-‌‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه به حقوق و منزلت ديگران آگاه است و براي احترام نهادن به ديگران آماده تر، و در عين حال به شأن و عزت خود نيز آگاهي دارد .

24‌‌- انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: به آن گروه از مردم و مؤسسات اطراف خود اعتماد دارد كه از عهده ي تعهدات و مسئوليت هاي خود برآيند و يا او به تعهدات خود نسبت به  آنان فائق آيد .

25‌‌- انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه معتقد به عدالت براي همگان است ، يعني معتقد است كه اجر و پاداش هر كس بايد بر اساس تلاش و كاري كه مي كند باشد نه از روي هوي و يا هوس .

‌‌26‌‌- انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: در برابر عقايد ديگران جهت گيري آزاد انديشانه تر دارد، از تنوع نظر ها و عقايد در اطراف خود بيشتر آگاه باشد و خود را اسير اين اعتقاد نسازد كه همه، افكار و معتقدات مشابهي دارند و اين افكار و اعتقادات درست مشابه افكار و عقايد اوست .

27-‌‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: نيازمند اختلاف عقايد و آگاهي از اين اختلاف است و در عين حال نيازي ندارد كه از بيم از هم پاشيده شدن جهان بيني خود با قاطعيت، عقايد ديگران را رد كند .

28‌-‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: دقيق،مرتب و در انجام امور منظم است .

‌‌29-‌‌ اگر انسان طراز جمهوري اسلامي ايران و انسان نو ،محور توسعه است، تمام تحقيقات علمي نشان مي دهد كه ميزان نو گرايي افراد يك جامعه بستگي بسيار زيادي به افزايش مقدار آموزش آنان دارد و همبستگي بين اين دو بسيار قوي است. لذا وي آموختن مستمر را رها نمي كند .

‌‌30‌-‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران به خوبي مي داند بر خلاف گذشته كه اختراعات به صورت فعاليت نا منظم اتفاقي پديد مي آمدند، امروزه به صورت يك هنر و يك فرآيند نهادي در آمده اند. انسان طراز جمهوري اسلامي ايران در قرن حاضر در يافته است كه اختراع را با ابداع توأم سازد و از اين طريق امكان كاربرد عملي و مداوم اختراعاتي را كه از لحاظ اقتصادي، قابل استفاده هستند، فراهم مي سازد .

‌31‌-‌ در جوامع توسعه يافته، انبوهي از اطلاعات جزيي و فني يكجا گرد آوري شده اند و پردازش آنها با اختراعات و نوآوري هاي چشمگير تر و اغلب با آهنگي شتابان به پيشرفت علوم و فنون و در نهايت به توسعه كمك مي كند، انسان طراز جمهوري اسلامي ايران آن توانايي را كسب كرده است كه به پردازش اطلاعات پرداخته واز آنها استفاده كند، از فرآيند نوآوري ها بهره بگيرد و خود به انساني نوآور تبديل شود .

32‌-‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه آمادگي ذهني و رواني براي كسب تجارب جديد را در حد اعلا دارد .

‌‌33-‌‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه به عقايد و نظرات گوناگون در مورد مسايل و موضوعات محيط اطراف و خارج از حيطه زندگي فردي توجه و عنايت دارد .

‌‌34-‌‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: معتقد است آدمي مي تواند بطور اساسي بياموزد كه به جاي اينكه تحت سلطه محيط باشد براي رسيدن به مقاصد و هدف هاي خود بر محيط مسلط شود. در واقع انسان طراز جمهوري اسلامي ايران به توانايي خود در تسلط بر طبيعت براي پيشبرد مقاصد و اهداف خويش و در چارچوب نظريه مبنايي توسعه پايدار ايمان و يقين دارد .

‌35-‌‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه به توزيع پاداش‌ها بر اساس مهارت‌ها وآگاهي‌ها ايمان دارد .

‌‌36‌‌ -انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: شهروندي مشاركت جو و آگاه است، در واقع انسان طراز جمهوري اسلامي ايران، انساني است كه آگاهانه تصميم مي گيرد و مسئولانه در امور مشاركت فعال دارد .

‌37-‌‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران نسبت به انجام وظايف و كارها احساس مسئوليت و تعهد كامل مي كند .

‌‌38-‌‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني مستقل، خود مختار، و در عين حال اهل مشورت با ديگران است .

‌39‌‌ - انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني روشنفكر و اهل فكر و عمل توام با تحقيق و اطلاع است .

40‌- انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني جستجوگر و پرسشگراست و سئوال را مقدمه حل مسئله مي داند .

41-‌‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني قابل انعطاف و ميانه رو واز نظر شخصيتي واقع گرا مي‌باشد .

42‌-‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران به معناي واقعي ايثارگر و داراي روحيه بخشندگي و فداكاري است .

‌‌43‌‌ -انسان طراز جمهوري اسلامي ايران به طور حتم خيرخواه خود و ديگران است و در امور عام المنفعه و خيرخواهانه پيشگام است .

44-‌‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه به قانون تمكين  مي كند و به قواعد عرفي و سنن متعارف و مورد پسند جامعه نيز احترام مي گذارد .

‌‌45-‌‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه قابليتها،  امكانات، خواسته ها، و اهداف و علائق خود را مي شناسد .

46-‌‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه در برابر وقايع و اتفاقات سخت زندگي احساس يأس و نااميدي نمي كند .

47‌‌- انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه از زندگي بيشتر احساس رضايت و خوشي مي كند و كمتر گرفتار نارضايتي و ناخوشي مي شود. به عبارتي ديگر انسان طراز جمهوري اسلامي ايران، انساني است كه اصطلاحاً قسمت پر ليوان را هم مي بيند .

‌48-‌‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه هم معتقد و هم قادر به برقراري ارتباطات و مناسبات دوستانه و صميمانه با ديگران است .

49‌-‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه خود و ديگران را دوست مي دارد و از محبت كردن به آنها دريغ نمي ورزد و حتي لذت هم مي برد. لذا انسان طراز جمهوري اسلامي ايران، انساني كينه جو ، بخيل، حسود و لجوج نيست و حتماً از اين قبيل صفات ناپسند انساني مبرا مي باشد .

50‌‌ -انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه پي به ماهيت وجودي خود برده و بد و خوب خود را مي شناسد و قبول دارد .

‌‌51‌-‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه آلام و آشفتگي ها و ناراحتي هاي خود را به نحو قابل قبول و جامعه پسند آشكار مي كند .

52‌‌ -انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه به نحو مطلوبي بر رفتار و سلوك خود مسلط است و اصطلاحاً توانايي خود كنترلي دارد .

‌‌53‌‌ -انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه هم در تنهايي، هم در جمع احساس شادي و خوشي مي كند، البته شاد زيستن و شادماني كنترل شده و معقول و متناسب با عرف و قوانين جامعه پسند .

54-‌‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه واقعيت ها را همانگونه كه هست مي پذيرد .

55-‌‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه ديگران را تحقير نمي كند و براي خود مزيتي خارج از آنچه مستحق آن است قائل نمي شود .

‌56‌‌ -انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه اجازه نمي دهد تحت تسلط ديگران قرار گيرد و ديگران را هم تحت تسلط خود در نمي آورد. در واقع او نه به ديگران زور مي گويد، نه حرف زور را مي پذيرد .‌

57-‌ انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است كه اجازه تقويت به حالت هايي نظير بدبيني، سوءظن، غرور، نخوت، رشك، حسد، خودخواهي و هيجان هاي منفي از اين قبيل را در خود نمي دهد .

58‌‌- انسان طراز جمهوري اسلامي ايران: انساني است  كه بطور يقين از كبر، ريا، تفاخر و نفاق به دور است .

سخن آخر و استمداد از همگان در جهت تكميل و اضافه كردن موارد پيشنهادي به بند هاي فوق: نظر به اينكه در نظر است مجموعه مطالب جمع آوري شده در قالب كتابي با همين عنوان و مضمون به نگارش درآيد، بدينوسيله از همه خوانندگان اين مقال، صاحب نظران و انديشمندان عزيزاستدعا دارد در جهت تكميل موارد مورد اشاره و احياناً نقطه نظرات مرتبط محقق را در اين تلاش علمي ياري رسانند .

حسب اطلاع، محقق در تاريخ ‌‌12‌‌ تيرماه سال جاري در شهر خرم آباد  و در همايش بين المللي “الگوي اسلامي جوان ايراني”  مقاله اي با همين مضمون را ارائه داد كه در پايان به عنوان مقاله برتر انتخاب شد .


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها