پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 17 مرداد 1395 ، 38 : 17

کد خبر : 11941

از 0 نفر 0

محمد مهدی جعفری زاده

به بهانه تجلیل از روز خبرنگار؛ هـر ایـرانی، یک خبرنگـار

علم و قلم و آگاهی و نویسندگی و خبرنگاری همه در یک راستا هستند...

علم و قلم و آگاهی و نویسندگی و خبرنگاری همه در یک راستا هستند و همگی شریف و زیبامنظر.
دنیای حیرت‌آوری است؛ تا چند سال قبل در سراسر جهان، خبرنگاران را در محدودیت و زیر فشار سنگین قرار می دادند تا برخی از حقایق به جهان مخابره نشود. تیغ تیز سانسور در مواردی آغشته به خون خبرنگاران متعهدی می شد که حاضر نبودند به خواسته های گردنکشان و قدرتمندان پاسخ مثبت دهند. مدیران مطبوعات نیز به صورت‌های متفاوتی از نوشتن و چاپ بعضی از مطالب ، منع و تهدید می شدند. گاهی در گوشه و کنار کشورهای مختلف، دفاتر روزنامه ها مورد حمله افراد منجمدالفکر قرار می گرفت غافل از اینکه پیشرفت برق آسای تکنولوژی، همه این روشها و منش ها را منسوخ و باطل کرده و سیلاب اطلاع رسانی، همه موانع را با خود خواهد برد. امروز هرکس، از کوچک و بزرگ، کم سواد و باسواد، روستایی و شهری، با یک گوشی موبایل، نه فقط شبانه روز در معرض اطلاعات‌گیری است بلکه با ارسال یافته هایش برای دیگران، عملاً همگی تبدیل به خبرنگار شده‌اند. چه کسی باور
می کرد که روزی همه مردم خبرنگار شوند و گیرنده و فرستنده انواع مطالب. درست است که دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از میلیون ها خبر و مطلب و عکس و فیلم، موج می‌زند و درست و غلط، خوب و بد، آموزنده و منحرف کننده در آن دیده می شود امّا اصل ماجرا که «اطلاع رسانی» است و همه مردم را زیر سیطره خود گرفته، قابل انکار نیست و خیره کننده است.
امروز شبکه های اجتماعی نه فقط رقیب مطبوعات نیستند بلکه مکمل آنها محسوب می شوند. بعضی حوزه کاری آنها مشترک است و برخی متفاوت. مطبوعات چون مطالب شان، مستند، موثق و دقیق تر است مورد اعتماد مردم هستند ولی هرجا مطبوعات دستش از مدارک و اسناد خالی است و یا بنا به ملاحظاتی نمی تواند در زمینه هایی ورود کند، شبکه های اجتماعی به درستی یا نادرستی ورود می کنند. البته گاهی مواقع با آبروی مردم هم بازی می کنند که مورد تایید نیست. امید است با بلوغ فکری جامعه، این اشکالات نیز برطرف شود.
در کشورهای جهان سوم، اگر قبل از ظهور شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی، آزادی 70-80 درصدی به مطبوعات می دادند، امروز دیگر مردم به یکباره و با ولع و حریصانه جذب این شبکه‌ها نمی شدند چون همه چیز را در مطبوعات دیده بودند و لذا اینها حرف نویی برای گفتن نداشتند. بُعد منفی دنیای مجازی هم که مورد تایید هیچکس، حتی افراد بد، نیست و بعد از مدتی همه از آنها خسته می شوند.
اگر به خبرنگاران آزادی کامل می دادند که در مورد همه چیز بنویسند و گزارش دهند آنگاه با دنیای پر جنب و جوش و تازه ای مواجه می شدیم که باعث پیشرفت چشمگیر و پالایش جامعه می شد. در سالروز بزرگداشت روز و هفته خبرنگار بهترین هدیه به آنان این است که «با آزادی» و «در امنیت» کامل هرآنچه صلاح جامعه است را به رشته ی تحریر درآورند و پیشقراول نهضت جدید اطلاع رسانی باشند.
این روز را به همه خبرنگاران دلسوز و پرتلاش خصوصاً خبرنگاران و همکاران روزنامه طلوع در جنوب و مرکز کشور شاد باش می گوییم و قلم مقدس آنان را در زمزم زیبای عشق و ایثار شستشو می دهیم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها