چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

پنج شنبه 9 شهریور 1391 ، 44 : 11

کد خبر : 1305

از 0 نفر 0

نقش والدین در الگوسازی فرزندان در عرصه ترافیک

نقش والدین در الگوسازی فرزندان  در عرصه ترافیک

محمدبازيار-كارشناس ستاد پيشگيري و حفاظت اجتماعي دادگستري كازرون

نظر به اينكه پليس به تنهايي قادر نخواهد بود فرهنگ ترافيكي جامعه را تغيير دهد و در جهت نيل به اين هدف كليه نهادها و سازمانهاي دولتي دخيل در آموزش و ترويج فرهنگ صحيح در جامعه  مي بايست به صورت هدفمند و مداوم نسبت به امر اهتمام ورزند لذا خانواده به عنوان مهمترين و اولين نهاد تربيتي، تأثير بسزايي در الگوسازي و رفتار اجتماعي كودك خواهد داشت.

نقش والدين در آموزش كودكان بسيار اساسي است زيرا هر انساني با صفات و ويژگي­هاي خاص و بالقوه به دنيا آمده و به مرور تحت تأثير محيط اجتماعي به جذب و پذيرش صفات ديگر مي پردازد خصوصاً كودكان كليه رفتارهاي كلامي و غير كلامي بزرگسالان (والدين) خود را مدنظر قرار داده و مبادرت به الگوسازي مي نمايد.

پدران و مادران قانونمند با رعايت قوانين و مقررات در عمل به آداب اجتماعي موجود الگوهاي مناسبي در عرصه ترافيك براي فرزندان خود خواهند بود. آنها بايد كاري بكنند كه قبح تخلف از مقررات راهنمايي و رانندگي و مزاياي رعايت آنها را در ذهن فرزندانشان نقش بسته و ملكه رفتار آنها كنند.

در اينجا بايد متذكر شد كودكان تا8 سالگي كليه نمونه رفتارهاي ثابت و اصلي بزرگسالي خود را كسب و نسخه اي از آنها را محفوظ و در واكنش هاي مختلف اجتماعي از خود به نمايش خواهند گذاشت.

وظايف عابرين پياده:

بعضي از عابرين پياده فكر مي كنند كه در معابر درون شهري يعني كوچه و خيابان و جاده همواره حق تقدم عبور با آنهاست و رانندگان وسيله نقليه موظفند به محض مشاهده آنها ترمز كرده و بايستند در صورتي كه اين تصور اشتباه است بلكه عابرين پياده هم بايستي علاوه بر رعايت قوانين و مقررات مربوطه نكات ايمني را مورد توجه قرار دهند.

آيين نامه راهنمايي و رانندگي تكاليفي را براي عابرين پياده در نظر گرفته كه عبارتند از:

1- در محل هايي كه پياده رو وجود دارد از داخل سواره رو عبور نكنند

2- در محل هايي كه پياده رو وجود ندارد يا در صورت وجود به دلايلي قابل استفاده نمي باشد هنگام حركت از سواره رو از منتهي اليه چپ خود به طوري كه حركت وسايل نقليه در خلاف جهت شما انجام گيرد عبور كنيد.

3-براي گذشتن از عرض  راه حتماً از گذرگاه هاي عابر پياده رو عبور كنيد.

4- هنگام عبور از گذرگاه هاي عابر پياده مراقب حركت وسايل نقليه باشيد.

5 -توقف در سواره روي خيابان براي سوارشدن به وسايل نقليه، همچنين صحبت كردن يا خريد و فروش با راننده يا سرنشينان خودرو در سواره رو ممنوع است.

6- در محل هايي كه داراي پل عابر پياده و يا خط كشي عابر پياده مي­باشد حتماً عابرين بايد از اين  قسمت­ها استفاده كنند. زيرا طبق ماده333 قانون مجازات اسلامي«در مواردي كه عبور عابر پياده ممنوع است اگر عبور نمايد و راننده اي كه با سرعت مجاز و مطمئنه در حركت بوده و وسيله نقليه نيز نقص فني نداشته است و در عين حال قادر به كنترل نباشد و با عابر برخورد نموده و منجر به فوت يا مصدوم شدن وي گردد راننده ضامن ديه و خسارت وارده نيست.»

شايان ذكر است اگر محل عبور داراي چراغ راهنمايي براي عابرين باشد بايستي از فرامين چراغ راهنمايي اطاعت كنيد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها