پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 19 شهریور 1391 ، 47 : 13

کد خبر : 1333

از 0 نفر 0

مجمع عمومي و منافع ملي ...‌

مجمع عمومي و منافع ملي ...‌

توي دنياي امروز خبر ها خيلي زود كهنه مي شوند، چرا كه خواست...

 

توي دنياي امروز خبر ها خيلي زود كهنه مي شوند، چرا كه خواست ونگاه ها و توجه مردم جهان سريع معطوف رويداد و تحولي نو مي شود .

خلاصه مثل برق و باد همه چيز در حال تغيير است و هيچكس و هيچ چيز هم نمي تواند اين روند را متوقف كند و يا آن را كند سازد .

درست در حالي كه اوايل شهريور ماه همه ي نگاه ها و توجهات به برگزاري اجلاس سران جنبش عدم تعهد دوخته شده وهنوز دفتر اين اجلاس بسته نشده است و برخي تلاش مي كنند از حاشيه هاي برگزاري آن خبر رساني كنند، بسياري از سران و نمايندگان دولت هاي شركت كننده در اجلاس كوله بار سفر شان را باز نكرده، بايد راهي نيويورك شوند .

چرا كه برگزاري نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل پيش روست. نشستي كه هر ساله بدون دعوت و يا يارگيري، مسئولين و ديپلمات هاي دولت ها به ميزباني سازمان ملل در آمريكا در آن شركت مي كنند و كارش را معطوف حوادث و رويدادهاي روز دنيا كرده و مي كند و مسائل و مشكلات پيش روي دنيا از اقتصاد تا مناقشات منطقه اي و بين المللي را در بر مي گيرد

امسال باز از ايران محمود احمدي نژاد در سمت رياست دولت براي هشتمين و آخرين بار به نيويورك مي رود تا در اين نشست عمومي وبين المللي سخنراني كند .

 البته اين بار ايشان رياست جنبش عدم تعهد  را هم در اختيار دارد، چرا كه در اجلاس چند روز پيش تهران اين مسئوليت در اختيار ايران گذاشته شده كه از اين سه سال، يك سال آن با حضور احمدي نژاد و دو سال بعد بر دوش رياست جمهور برگزيده آتي خواهد بود .

بنابراين حضور نماينده ايران در نشست هاي بعد و پيش روي مجمع عمومي سازمان ملل، خود به خود توجه جهاني را بيشتر معطوف ايران مي كند و مطبوعات و رسانه هاي بين المللي گزارشات و خبرهاي خود را به آنچه نماينده ايران خواهد گفت، اختصاص مي دهند.و اما آنچه در ميان مسائل ومشكلات دنيا، پيش روي نشست آتي است علاوه براقتصاد  كه نياز به توجه و بيان وپرداختن دارد، از بين بردن تهديدات و خطرات احتمالي جنگ و درگيري هايي است كه براثر تحولات سياسي در كشورهاي خاورميانه وعربي مي تواند شعله ور گردد كه صلح و ثبات منطقه و حتي جهان را تهديد مي كند .

يقينا ارتباط برخي كشورهايي كه با هم رابطه سياسي خوب و نزديكي داشته و دارند، با تغيير وضعيت اين روابط دوستانه مي تواند به خطر افتد و دوستي ها تبديل به دشمني و درگيري ها  شود. هرچند كه بحران اقتصادي، بسياري از كشورها را از دست زدن به درگيري و جنگ منع مي كند، اما همين اوضاع نابسامان و منافع به خطر افتاده  تعدادي از كشورها را به سوي خونريزي و دامن زدن به نزاع و بحران آفريني و كشت و كشتار و تجاوز سوق مي دهد، آنچه نماينده ايران (احمدي نژاد) بايد به آن توجه داشته باشد و بر آن پافشاري كند، صلح و امنيت جهاني  و رويكرد به ديپلماسي در مناطق بحران زده و در مناقشات كهنه و قديمي از جمله مساله خاورميانه و بحران اعراب و اسرائيل است .

به ويژه آنكه از كشورهاي عربي رييسان و نمايندگاني هستند كه خودشان با توجه به تغييرات سياسي در كشورهاي عربي همچون تونس، مصر، ليبي، يمن و...مي توانند پيام ها ي مردم كشورهاي خود را منعكس سازند .

امسال نماينده ايران در نشست مجمع عمومي سازمان ملل علاوه بر ابلاغ و بيان ديدگاه هاي مردم ايران، بايد از منافع ملت هاي عضو جنبش عدم تعهد در كنار منافع همه ملت هاي آزاده وصلح طلب دفاع كند. امروز و در زماني كه هيات ايران خودش را آماده حضور و سفر به نيويورك مي كند، مدام صحبت از جنگ و تهديد است .

 بحث فعاليت هاي هسته اي ايران به موضوعي براي بحران آفريني تبديل شده است، پس آنچه ما نياز داريم كه در اين فرصت طلايي انجام شود، همانا دور كردن هر نوع تهديد و خطر حمله به ايران از سوي هر كشور و يا قدرتي است .

مردم ايران به عزت وسربلندي كشور خويش افتخار مي كنند واين مهم را مي توان با صلح و آرامش و به دور از تهديد و نزاع و درگيري حفظ كرد. جهان و منطقه ما به بهانه هاي خيلي ساده، جنگ هاي مرگبار و ويرانگر را تجربه كرده و مي كند. اما ما نمي خواهيم تحت هيچ شرايطي شاهد وقوع درگيري و از بين رفتن زيرساخت هاي اقتصادي و نظامي خود باشيم .

پس دفاع از حقوق مردم ايران، اولين و مهمترين مساله و دغدغه نمايندگان كشورمان در مجمع عمومي و محور سخنراني احمدي نژاد بايد قرار گيرد. يقينا همانطور كه بيانات و ابراز ديدگاه هاي شركت كنندگان در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران توانست بحث هاي فرا منطقه اي را در پي داشته باشد، نماينده ايران  و رييس جنبش عدم تعهد نيز مي تواند به بيان حقايقي بپردازد كه علاوه بر دفاع از مردم و صلح جهاني، منافع ملي ما را نيز در اولويت قرار دهد و حفظ _نمايد .‌


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها