جمعه 7 اردیبهشت 1403 4/26/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 28 آذر 1395 ، 08 : 12

کد خبر : 13514

از 0 نفر 0

ترامپ: به جای ساختن کشورهای خارجی، کشور خودمان را خواهیم ساخت

ترامپ:  به جای ساختن کشورهای خارجی، کشور خودمان را خواهیم ساخت

ترامپ حرف‌های متناقضی می‌زند، گاهی خود را جنگ‌طلب نشان می‌دهد و با معرفی وزیر جدید دفاع که فرد تندرویی است می‌خواهد به جهان نشان دهد که مسیرش، تهدیدآمیز است. از طرف دیگر می‌گوید: «6 تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده‌ایم و آنجا در بدترین وضعیت نسبت به هر زمان دیگری قرار دارد» و تاکید می‌کند که «6 تریلیون دلار هزینه کرده‌ایم و نگاه کنید چه اتفاقاتی دارد می‌افتد، مرگ است و وحشت». وی خط مشی آینده خود را در سیاست خارجی چنین بیان می‌دارد: «به جای ساختن کشورهای خارجی، کشور خودمان را خواهیم ساخت.»
همچنین می‌گوید:«برای مدت‌های مدید، مداخله بی‌پروا در کشورهای دیگر داشته‌ایم... این دیوانگی است و باید متوقف شود.»
این سخنان متناقض، آینده آمریکا و سیاستهای ترامپ را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است و معلوم نیست کدامیک از سخنانش واقعی و کدام غیرواقعی است. در مورد سیاست جنگ‌طلبانه او، قبلاً در بخش تحلیل خبر و سرمقاله، مطالبی ارائه کردیم، اکنون روی دیگر سکه که متضاد با آن دیگری است را بررسی می‌کنیم.
اگر واقعاً ترامپ به این نتیجه رسیده باشد که مداخله در کشورهای دیگر، دیوانگی است و هزینه 6 تریلیون دلاری را اتلاف منابع آمریکا می‌داند، فکر خوبی است و چنانچه سیاست خارجی آمریکا را بر این اسلوب استوار سازد، بسیاری از مشکلات جهان حل خواهد شد. فعلا تمام قاره‌های جهان محل تاخت و تاز نظامی و اقتصادی آمریکاست و همه کشورهای جهان از آن ناخرسند هستند. چه بهتر که در این روش، تجدیدنظری شود و جهان بتواند نفسی تازه کند. نتیجه این سیاستهای غلط کشتار میلیون‌ها بی‌گناه و گسترش تروریسم در سراسر جهان شده است. تا قبل از حمله آمریکا به افغانستان، تروریسم در جهان بسیار ضعیف و محدود بود ولی با مطرح شدن نام القاعده، طالبان، النصره، داعش و... تروریسم نه تنها در خاورمیانه بلکه در همه کشورهای مهم اروپایی و آمریکا و آفریقایی خود را نشان داد. بالاخره باید همه جهان عزم خود را جزم کنند که تروریسم را از ریشه برکنند وگرنه پرورش‌دهندگان تروریسم، خودشان نیز قربانی خواهند شد.
اینکه ترامپ می‌گوید: «به جای ساختن کشورهای خارجی، کشور خودمان را خواهیم ساخت» اگر بر این سخن پایبند باشد کار بسیار عاقلانه و مدبرانه‌ای خواهد بود. هر حکومتی برای بقای خود، اول باید به ملت خودش برسد و کشور خودش را آباد کند، بعد لقمه در حلقوم دیگران فرو برد وگرنه با راضی نگه داشتن کشورها و ملت‌های دیگر و ناراضی کردن ملت خود، نتیجه مطلوبی به بار نخواهد نشست.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها