پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 12 مهر 1391 ، 31 : 13

کد خبر : 1378

از 0 نفر 0

و باز وعدهای دیگر...

و  باز  وعدهای دیگر...

منوچهر حبیبی/ زبان فارسی به شیرینی معروف است و بخشی از این شیرینی و عسلی زبان فارسی به ضرب المثل­هایی است که به مرور در این زبان جا افتاده است.

زبان فارسی به شیرینی معروف است و بخشی از این شیرینی و عسلی زبان فارسی به ضرب المثل­هایی است که به مرور در این زبان جا افتاده است. یکی از این ضرب المثل­ها این است که آدم دانا دو بار یک اشتباه را تکرار نمی­کند. یعنی ما آدم­ها وقتی از کاری، طرحی، فردی ضرر می­کنیم و یا زیان می­بینیم، دوباره به سراغ آن نمی­رویم و کار، طرح و حتی فرد را کنار می­گذاریم.

اما گویا در بحران اقتصادی و گرفتاری ارز که مدتهاست اوضاع بازار و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده، قصد عبرت و پند گرفتن نداریم و همان سیاست و برنامه­ها را دنبال کرده و می­کنیم.

طوفان مرداد و شهریور ماه ارز امسال، دقیقا تکرار قصه آذر و دی 90 بود. یعنی ظرف چند هفته به گفته صاحب نظران داخلی و در رأس آنان احمد توکلی نماینده مجلس هشتم و مجلس فعلی، ارزش پول ملی تا 45 درصد سقوط کرد و دلار تا مرز 2000 تومان رسید و خلاصه پای رییس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد و دارایی هم به میان آمد که طرح و برنامه­های اضطراری داده شد و ارز مرجع به جای 1226 تومان به حدود 1500 تا 1600 تومان می­رسد و خلاصه همان قصه و روایت­هایی که دقیقا تابستان امسال در پی افزایش بهای دلار و سکه پیش آمد.

البته ظرف هفته­ها و روزهای گذشته، افزایش دلار به مرز 2600 تومان، دیگر صبر و حوصله مجلسی­ها را هم سر برد تا رو به سؤال و جواب از وزیر اقتصاد و دارایی - شمس الدین حسینی - بیاورند.

و اما آنچه در مجلس با حضور حسینی رخ داد، بسیار مأیوس کننده بود، چرا که وزیر اقتصاد بار اول (هفته سوم شهریورماه) که به مجلس آمد، تنها توانست بگوید که بازار ارز به ایشان ربطی ندارد و مسئولیت  عزل و نصب رییس بانک مرکزی هم با او نیست و رفت.

بار دوم (اواخر شهریورماه) که دوباره مجلسی­ها او را به خانه ملت دعوت کردند و به قول مطبوعاتی­ها، کارت زرد دوم را به او نشان دادند، کمی مسئولیت پذیرتر با مشکل روبروی شد و حرف­های محکمه پسندتری زد و قول پیگیری داد و حتی از طرحی نو سخن گفت که بتواند قیمت دلار، همان ارز کذایی را، کنترل کند که امیدی به این طرح هم نیست.

و اما رییس بانک مرکزی که ایشان مجری سیاست­های ارزی دولت هستند هم طی این مدت مدام طرح و برنامه داد و خلاصه مدام آسمان و  ریسمان بافت و او هم به دنبال رفتن شمس الدین حسینی به مجلس، کمی مسئولیت پذیرتر شد.

اما کسی که باید در رابطه با این بحران پولی به داد این مردم برسد، رییس دولت است که او هم قول­هایی مبنی بر کاهش و کنترل قیمت سکه داد. در این گیر و دار، روند افسار گسیخته گرانی و بالا رفتن قیمت­ها بر نگرانی­های مردم لحظه به لحظه می­افزاید.

از آن بدتر  طرحی را که آقایان به مجلس داده­اند و مجلسی­ها هم گویا تا حدودی از آن حمایت کرده­اند این است که هر صبح بانک مرکزی نرخی اعلام کند و نهادها و سازمان­هایی که به همراه بانک مرکزی دست به فروش ارز می­زنند با 2 درصد کمتر آن نرخ را مبنای معاملات قرار دهند.

یعنی اگر بانک مرکزی نرخ را 2500 تومان اعلام کرد، نرخ فروش ارز به متقاضیان 2450 تومان می­شود.

حالا این تفاوت اندک چه دردی از این مردم دلار زده دوا می­کند، خدا می­داند. البته ناگفته نماند که نرخ 1226 تومان ویژه کالاهای اولویت اول، کماکان در اختیار وارد کنندگان منصف مرغ، گوشت و دیگر اقلام حیاتی قرار می­گیرد. مشکلی که این وسط وجود دارد این است که اگر ارز مرجع در اختیار وارد کنندگان بوده و هست، چرا و به چه دلیل از زمستان پارسال تاکنون بها و قیمت اقلام خوراکی و حیاتی در کنار دیگر نیازمندی­های مردم بالا رفته و می­رود؟ طوری که بسیاری از اقلام از سبد کالای مردم حذف شده­اند.

و اما محمود بهمنی که طی این مدت خودش آقای خودش بوده و گویا عزل و نصب او فقط توسط رییس دولت احمدی نژاد امکان پذیر بوده و هست، تا کی می­خواهد به این سیاست و روند بی­ثباتی بازار ادامه دهد، خدا می­داند.

مجلسی­ها نیز گویا همه توانشان دو کارت زرد دادن به شمس الدین حسینی بود که انگار وزیر تشریفاتی (اسمی) اقتصاد و دارایی است که زحمت حساب و کتاب دلار و سایر ارزها را هم به خودش نمی­دهد. حالا این وسط نقش رییس دولت به عنوان هماهنگ کننده نیروها و وزیران کابنیه و نظارت بر طرح­های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و از جمله اقتصادی چیست و تا چه حد پاسخگو باید باشد؟ این سؤالی است که باید از نمایندگان مجلس پرسید.

یقینا در سطح جامعه بسیاری بر این باورند که نه برای بار دوم که برای چندمین بار، مردم و کشور دارند بابت اشتباه محاسبات و همچنین سوء استفاده­هایی که در این رهگذر می­شود، زیان می­بینند و این زیان­ها تنها ناشی از اعتماد و دادن فرصت به برخی مسئولین در امور مالی و پولی کشور و در رأس آنان محمود بهمنی رییس بانک مرکزی است که زندگی را بر مردم تلخ کرده است.

 

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها