چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 26 مهر 1391 ، 29 : 17

کد خبر : 1416

از 0 نفر 0

دولت مسئولیت را بپذیرد

دولت مسئولیت را بپذیرد

منوچهر حبیبی/ ظرف کمتر از یکسال برای دومین بار شاهد بحران پولی ناشی از نوسانات شدید افزایش نرخ ارز در کشور بودیم.

ظرف کمتر از یکسال برای دومین بار شاهد بحران پولی ناشی از نوسانات شدید افزایش نرخ ارز در کشور بودیم. طوری که ظرف یک هفته، بیش از هزار تومان بر بهای دلار، پوند و یوروی بازار سیاه افزوده شد. بحرانی که از شمال تا جنوب، شرق تا غرب کشور را تحت تأثیر خود قرار داد و به گفته کارشناسان، 40 درصد دیگر از ارزش ریال کاسته شد.

بنابراین با در نظر گرفتن سقوط 40 درصدی ریال در زمستان گذشته، طی این دو مرحله در مجموع تا 80 درصد ارزش پول ملی در مقابل ارزهایی چون یورو، پوند، دلار و... سقوط کرده است.

یقینا چنین سقوطی به این مقدار، نه تنها امنیت و ثبات بازار را بر هم می­زند، که قدرت خرید مردم را به شدت کاهش می­دهد و پیامدهای اجتماعی ناگواری را به دنبال داشته و دارد و بر نگرانی­های عمومی می­افزاید.

در چنین جوی که التهاب، بازار را فرا گرفته است، عده­ای هم به سودجویی­های رایج دست زده و بر شدت بحران افزوده­اند. اوج نگرانی­های رسیدن دلار به 36000 ریال، روز سه­شنبه یازدهم مهرماه بود. همان روزی که رییس دولت اقدام به برگزاری مصاحبه با مطبوعات، رسانه­ها و خبرنگاران داخلی و خارجی کرد. مصاحبه و پرسش  و پاسخی که همه مردم نگران چشم به آن دوخته بودند تا بشنوند و ببینند که احمدی­نژاد در برابر این معضل و مشکل اقتصادی، چه نظر و دیدگاهی دارد و چه ابتکار و راهکاری برای دوای این درد خانمان سوز که گریبان اقشار بزرگی از جامعه به ویژه قشر کم درآمد و حقوق بگیر را گرفته است، ارایه می­دهد. یقینا یک مصاحبه شفاف و یک قاطعیت حساب شده، شاید آبی بود بر آتشی که گریبان اقتصادمان را گرفته است. اقتصادی که بیماری­اش روز به روز شدیدتر و کهنه­تر می­شود.

بنابراین همه توجهات به ویژه مردم و منتقدان دولت به کلام احمدی نژاد معطوف شده بود. احمدی نژادی که هشتمین سال کاری خود را پشت سر می­گذارد و با خوش اقبالی تمام توانسته بود با فروش نفت بالای 100دلار به درآمدهای سرشاری که بالغ بر 650 میلیارد دلار می­شد دست یابد. مبلغی که هیچ یک از رییس جمهورهای قبلی، خوابش را هم نمی­دیدند.

به طور متوسط سالانه 90 میلیارد دلار درآمد ناشی از فروش نفت، آن هم در زمانی که دولت نهم و دهم با مشکلات خاصی چون جنگ دست به گریبان نبود و دولت­های پیشین هم بدهکاری به بار نیاورده بودند و همه زیرساخت­ها آماده بود، تنها احمدی نژاد با یک مدیریت حساب شده و کارآمد می­توانست بخش قابل توجهی از درآمدهای ارزی را صرف بازسازی صنایع و بخشی را پس انداز نماید.

از آنجایی که طی 3 سال گذشته، تهدیدات به تحریم، بیشتر شدت گرفته بود و عملا از آغاز سال 2012 علاوه بر بخش­های بازرگانی و نفتی و... بانک مرکزی هم شامل تحریم شده بود، بنابراین پیش بینی وقوع مشکلات اقتصادی در سال جاری و سالهای پیش رو، کار سخت و دشواری نبود. این در حالی است که تا آغاز سال جاری، بسیاری از مسئولین نقش و تأثیر تحریم­ها را انکار می­کردند و در حالی که به نوعی به دشمنان خارجی بی­اعتنایی می­نمودند، از واقعیت­ها و مشکلات پیش رو نیز غافل شده بودند.

بنابراین آنچه طی هفته دوم مهر رخ داد، عملا بسیاری از مسئولین، بخصوص مجلسی­ها را بیش از پیش به مقابله با دولت کشاند و شروع به انتقادهای شدید و تند از دولت و سیاست پولی و اقتصادی و... احمدی نژاد کردند. چرا که این نوسانات اخیر، عملا اقتصاد کشور را در آستانه رکودی بی­سابقه قرار داده است. به همین دلیل هم مصاحبه مطبوعاتی احمدی نژاد، اختصاص به حمله به مجلس یافت و نه تنها مجلسی­ها، که هر نهاد و ارگانی که از عدم کفایت دولت در مهار تورم و گرانی لب به سخن گشوده بود، از انتقادهای رییس دولت در امان نماند.

از رییس مجلس تا شهرداری تهران، نیروهای امنیتی و حتی سازمان تبلیغات، همه و همه مورد انتقاد شدید قرار گرفتند و وی از آنان به عنوان عوامل داخلی مقابله با او و دولتش یاد کرد. طوری که عملا مصاحبه احمدی نژاد، به تریبونی برای دفاع از خویش و همکارانش و حمله به نیروها و منتقدان تبدیل شد.

اما به راستی ایشان که تحریم­ها را مؤثر می­دانست و بر آن تأکید کرد، چرا در مقابل پیامدهای آتی آن دست به مقابله نزده است؟ چرا او که عقیده دارد رانت­ها توانسته­اند این بلا را بر سر اقتصاد ما بیاورند، پیش از بحران اخیر مورد آنها را مورد حمله قرار نداده است؟ چرا او که خود را نوکر مردم و ملت و کشور معرفی می­کند پیش از این­ها مشکل و بحران اقتصادی را جدی نگرفته است؟

شاید دولت به عنوان یک قوه (مجریه) مستقل باشد اما هر یک از این قوا باید در مقابل مردم و نهادهای نظارتی پاسخگو باشند. شاید نیروهای نظامی، انتظامی و... و اعضای هیأت دولت و کارکنان و آبدارچی ادارات، حقوق بگیران دولت باشند، اما همه حق دارند برای حفظ استقلال کشور و ثبات سیاسی، اقتصادی و... در راستای خدمت به مردم و فقط خدمت به مردم، منتقد و نگران باشند.

پس هر نقد منصفانه و هر سؤال و پرسشی از عملکرد دولت، چه از سوی مجلسی­ها و چه اصحاب قلم و مردم کوچه و بازار، نه تنها یک حق، که امری بسیار طبیعی است. لذا در مقابل آن همه صبر و تحمل و شکیبایی مردم و حمایت­های گسترده­ای که از سوی برخی مقامات به ویژه مجلس هشتم و نهم صورت گرفته، دولت و شخص احمدی نژاد باید پاسخگو باشد و مسئولیت همه عواقب ناگواری را که تاکنون گریبان مردم را گرفته است به عنوان رییس دولت و بخشی از نظام سیاسی برعهده گیرد.

بنابراین پاسخ­ها و گفته­های ایشان در مصاحبه­اش، قانع کننده نبود که مشکلات چهارشنبه گذشته بازار تهران نیز ثمره پاسخ­های غیرعلمی و غیرتخصصی ایشان در رابطه با مشکلات پولی و اقتصادی بود و تهدید به کناره گیری، تنها برای مقابله با انتقادها، تا قبول مسئولیت بوده است.

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها