پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 8 آبان 1391 ، 22 : 8

کد خبر : 1441

از 0 نفر 0

زمينه سازان آرامش روان

زمينه سازان آرامش روان

عباس خادم الحسینی :زيستن در هزاره ي سوم مي تواند زمينه ساز بروز خشم هاي كوتاه مدت ...

زيستن در هزاره ي سوم مي تواند زمينه ساز بروز خشم هاي كوتاه مدت اما مداوم و مستمر شود. زندگي هاي سريع، ماشيني و پرازدحام امروزه مي تواند سلسله اعصاب هر انساني را تحت تأثير خود قرار دهد و به عنوان عاملي ضد آرامش به طور ناخواسته زمينه ساز بروز خشم گردد. براي مديريت بر اين مسئله، بهتر است موارد زير را رعايت كنيد تا زمينه هاي بروز خشم، كمتر در شما ايجاد شود .

1 ) زندگي طبق نظم و برنامه زماني :

   ارگانيسم بدن من و شما طوري طراحي شده است كه تمايل دارد طبق يك برنامه ي منظم و زمان بندي شده عمل كند. يعني جسم شما دوست دارد كه بر اساس يك برنامه ريزي منظم قبلي، سر ساعت خاصي بخوابد، سر ساعت خاصي بيدار شود، صبحانه، نهار و شام خود را سر ساعت خاصي ميل كند و كارهاي خاص ديگري را در زمان هاي خاص و از قبل تعيين شده اي انجام دهد. البته اين بدان معنا نيست كه مثل يك روبات شويد و همه چيزتان سر ساعت، يكنواخت و تكراري باشد. بلكه بدين معناست كه بهتر است نظم زماني و برنامه ريزي حساب شده اي را در زندگي خود به عنوان چارچوب سبك زندگي و عملكرد خود داشته باشيد تا هم لذت بيشتري از زندگي تان ببريد و هم به موفقيت هاي بالاتري دست يابيد ضمن اين كه اصولاً نداشتن چنين برنامه اي ( چه به صورت مكتوب باشد و چه به صورت ذهني و عملي ) خود به خود موجبات بروز تنش، كم ظرفيتي و بد خلقي را فراهم مي كند .

2 ) نظم محيطي :

   نمي توان نقش وضعيت ظاهري محيط زندگي، محيط كار، ماشيني كه استفاده مي كنيد و يا پوششي كه به تن مي كنيد را در به وجود آوردن انواع احساسات مثبت و سازنده و يا منفي و مخرب ناديده گرفت. مسلماً اگر به سر و وضع ظاهري خود و اشيا و مكان هايي كه با آنها در ارتباط مداوم هستيد برسيد احساسات خوبي خواهيد داشت و اين احساسات خوب نه تنها آشفتگي هاي ذهني، كم حوصلگي و بيحالي ( كه خود از عوامل تحريك خشم هستند ) را از شما دور مي كند بلكه زمينه ي بروز خشم را نيز در شما كاهش مي دهد. انتظار نداشته باشيد در حالي كه از محيط كاري بي نظم، آشفته، نامرتب و كثيفي برخورداريد، فضاي منزل تان به هم ريخته و درهم و برهم است، اتومبيل تان نياز مبرمي به شستشو دارد، سر و وضع تان تميز و اطو كشيده نيست و بدن تان شديداً نيازمند حمام است، آستانه ي خشم بالايي داشته باشيد. طبيعتاً با وجود اين عوامل منفي هر مسئله ي كوچكي مي تواند خشم شما را تحريك كند .

3 )  تغذيه :

   برخوردار بودن از تغذيه اي سالم و كامل يكي ديگر از عواملي است كه به شما در كاستن از زمينه هاي بروز خشم و تحريك پذيري سريع كمك مي كند. براي داشتن تغذيه اي مناسب پيشنهاد مي كنم صبحانه ي خود را كامل، پركالري و مقوي ميل كنيد، تا مي توانيد ميوه و سبزيجات تازه مصرف كنيد، لبنيات و غلات را حتماً در برنامه ي غذايي خود بگنجانيد، خوردن عسل و خرما را به عنوان دو ماده ي غذايي مقوي فراموش نكنيد، آب معدني به مقدارلازم و كافي بنوشيد، از خوردن غذاهايي كه با طبع تان سازگار نيست بپرهيزيد، مصرف غذاهاي آماده ( فست فودها ) مثل سوسيس، كالباس، همبرگر و انواع غذاهاي كنسرو شده كه معمولاً مواد نگهدارنده دارند را به حداقل برسانيد، از نوشيدن نوشابه هاي گازدار تا حد امكان پرهيز كنيد، در مصرف غذاهاي سرخ شده افراط نكنيد، تا مي توانيد قند، شكر، نمك و روغن كمتري مصرف كنيد، حداقل هفته اي يك بار از غذاهاي دريايي استفاده كنيد، از پرخوري و كم خوري بپرهيزيد، از خوردن غذا در شرايطي كه دچار هيجانات منفي ( خشم، استرس، اضطراب و... ) هستيد دوري كنيد، حداقل يك ساعت بعد از خوردن هر وعده ي غذايي از خوردن هر نوع خوراكي ديگر اجتناب كنيد، بلافاصله قبل از خواب، شام نخوريد و سعي كنيد شام تان سنگين و پر كالري نباشد. رعايت كردن اين موارد باعث مي شود كه از مساعد شدن زمينه براي بروز هيجان خشم كاسته شود چرا كه سوء تغذيه مي تواند درخلق و خوي فرد تأثير مستقيم بگذارد و يكي از عوامل مولد پرخاشگري هاي مداوم باشد .

4 ) خواب :

    خواب نيز يكي ديگر از عواملي است كه در خلق وخوي افراد تأثيرگذار مي باشد و مي تواند كاهنده و يا افزاينده ي زمينه ي بروز خشم به حساب بيايد. طبيعتاً برخوردار بودن از خوابي منظم و كافي مي تواند فضا را براي توليد اين هيجان منفي نامساعد كند و از بروز مستمر آن بكاهد. براي داشتن خوابي آرام و لذت بخش پيشنهاد مي كنم حتي الامكان شبها زود بخوابيد و صبح ها هم زود بيدار شويد، تا جايي كه مي توانيد خواب روز را جايگزين خواب شب نكنيد، سعي كنيد ميزان خواب تان در شبانه روز كمتر از 7 ساعت يا بيشتر از 8 ساعت نباشد، هرگز به زور جلوي خواب خود را نگيريد و براي رسيدگي به كارها يا سرگرمي هاي تان از خواب خود كم نكنيد، شبها از خوردن غذاهاي سنگين، چرب و يا حجيم بپرهيزيد، از تشك، بالش و روانداز مناسب و راحت استفاده كنيد و مصرف خواب آورهاي طبيعي مثل دوغ، ماست، كاهو و... را جايگزين قرص هاي خواب آور نماييد .

5 )  تفريحات سالم و كافي :

   بهره بردن از تفريحات سالم، عاملي مفيد است كه مي تواند خستگي هاي جسمي و رواني شما را برطرف كرده و در جهت نامساعد كردن زمينه براي بروز هيجان خشم، كارساز باشد.  خستگي هاي شما ( چه جسمي باشد و چه رواني ) اگر با تفريحات سالم و كافي پوشش داده نشود مي تواند به مرور مشكلاتي را براي تان به وجود آورد كه يكي از آنها ايجاد زمينه براي ظهور هيجانات منفي است .

  در نظر داشته باشيد كه يكي از دلايل توليد خشم و پرخاشگري مي تواند اين باشد كه اين خستگي ها روي هم انباشته شده اند و دارند خودشان را به شكل ديگري نشان مي دهند. بنابراين تا جايي كه مي توانيد سعي كنيد از تجمع خستگي مفرط در جسم و روان خود جلوگيري كنيد و با راه هاي مختلف مثل سفر، گشت و گذار، بازي، لذت هاي فردي و هر مورد تفريحي كه خستگي تان را مي گيرد و نشاط و خوشي را به شما تزريق مي كند، زمينه ي بروز هيجان خشم را در خود كاهش دهيد .

 6 ) حذف عجله و شتاب :

    يكي از مواردي كه مي تواند زمينه ساز بروز هيجان خشم در افراد باشد، وارد كردن عجله و شتاب در روند زندگي است. واقعيت انكار ناپذير اين است كه زندگي هاي امروزه تا حد بسيار زيادي تحت تأثيرعجله به پيش مي رود و اين مسئله مي تواند آسيب هاي فردي، خانوادگي، اجتماعي و يا حتي معنوي فراواني را به همراه داشته باشد. گويا زندگي هاي ماشيني و پر سرعت هزاره سوم باعث شده كه بسياي از مردم به تعجيل و شتاب معتاد شوند و آن را نوعي ضرورت طبيعي به حساب آورند. اين اعتياد خطرناك كه هم يك رفتارمخرب زيان بار است  و هم يك عادت ناپسند اجتماعي محسوب مي شود در بخش هاي مختلف زندگي افراد ديده مي شود تا جايي كه برخي آن را شاخصي براي كيفيت زندگي خود يا ديگران مي دانند. بر طبق اين عقيده، آنهايي كه حسابي سرشان شلوغ است و دائماً عجله دارند افرادي مهم و موفق محسوب شده و بقيه كم اهميت و بي اعتبار شمرده _مي شوند .

 بسياري از افراد بر اساس اين باور خطا گمان مي كنند كه براي موفق بودن ضروت دارد كه هميشه عجله و فوريت را در كارهايشان دخيل كنند در حالي كه داشتن عجله و شتاب نه تنها نوعي مديريت زمان نيست بلكه مي تواند زمينه ساز بروز انواع هيجانات منفي باشد .


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها