چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 8 آبان 1391 ، 23 : 8

کد خبر : 1442

از 0 نفر 0

شهردار و چالش ها

شهردار و چالش ها

منوچهر حبیبی :يكي از روزهاي سال گذشته صبح كه از خانه بيرون آمدم ناگهان چشمم به...

يكي از روزهاي سال گذشته صبح كه از خانه بيرون آمدم ناگهان چشمم به شعاري عليه شهردار وقت افتاد كنجكاو شدم تا ببينم موردي و يا هماهنگ و هجمه اي حساب شده بوده است وقتي در چند خيابان چرخي زدم ديدم كه خير كاملا حساب شده و منسجم بوده است خوب آن روز آن شعار كه شهردار وقت به كذب متهم شده بود روي ديوارها ماند ولي فرداي آن روز با همان رنگ سياه كه نوشته شده بود مخدوش شد . بعد از چند روز آن شهردار هم بي سر و صدا اسبش را زين كرد و رفت. از آن شعار نويسي عجيب علي رغم آن كه شهرداري با نقاشي ديوارها تلاش به زيبا سازي شهر كرده هنوز آثار و نشانه هايي هست كه آن خاطره تلخ و حركت زشت و ناپسند كه كاري بس مبهم و مشكوك بود تداعي شود هر چند معلوم نشد كه شهردار وقت دل چه كسي را شكسته بود يا به چه كسي پاسخگو نبود كه اين طور رفت از آن جايي كه آمدن و رفتن شهرداران با راي و نظر اعضاي شوراي شهر صورت مي گيرد و اين يكي از وظايف اعضاي شوراي شهرهاست كه با تحقيق و بررسي شخصي را براي اين پست انتخاب كنند بنابراين آن شعار نويسي نمي توانست از سوي اعضاي شوراي شهر صورت گرفته باشد . شايد پست و سمت شهرداري را كارمند ، ‌مهندس، ‌معلم و... تجربه كرده باشند ولي يك حرفه ي كاملا تخصصي است و اين مهم بايد توسط يك نيروي آشنا و متخصص در رشته مهندسي عمران،‌ معماري و شهرسازي و مسلط به دانش كافي در اختيار گيرد .

متاسفانه برخي به هر قيمتي تلاش مي كنند كه با هر مدركي و تخصصي به اين سمت دست يابند و پشت بند آن هم پيام هاي لياقت و شايستگي دوستان است كه به سويشان سرازير مي شود تا جبران كمبود و نقصان گردد كساني كه از سوي برخي در شهر ما حمايت و پشتيباني مي شوند .

عده اي كه دوست دارند همه پست ها را در اختيار گيرند و ملاك و معيار اول و آخرشان اين است كه خودشان تنها باشند و بس . هر قدر به اين همشهريان هم بگوييد كه براي مثال شهردار فقط بايد خادم مردم و شهر پاك و امين و كاردان باشد و ضرورتي ندارد كه متعلق به خط و جناحي باشد به خرجشان نمي رود تازه اگر بتوانند شوراي شهر را نيز قبضه مي كنند تا با لجاجت و با مزاحمت و سنگ اندازي صبر و طاقت هر شهرداري را كه تمايلي به سياسي كاري ندارد را سر بياورند. طوري كه شبانه نه تنها شهرداري كه شهر ما را به امان خدا رها كند و خودش را نجات دهد. درست ماجراهايي كه براي تعدادي از شهرداران رخ داده است . حالا اگر كسي يا شهروندي مدعي شد كه چرا اين حكايت ها رخ مي دهد هزار بهانه آورده مي شود و بازار توجيهات رونق پيدا مي كند و يا نهايتا صدايي از درون شورا شنيده مي شود كه در زمان فلان رييس شوراي شهر و به اصرار وي اين آقا و يا آن آقا آمد و ما از ابتدا مخالف بوديم بعد توانايي فرد زير سوال مي رود. چه خادم و چه خائن باشد قصد عزل بود كه رخ داده است سوالي كه پيش روي مردم است اين است كه راي گيري ها چه مي شود و يا آن كسي كه راي و نظرش از بين اعضاي شوراي شهر قوي تر است كيست ؟‌

و اما از آنجايي كه شهر كازرون يكي از شهرهايي است كه خيلي كار و معضل و مشكل دارد عزل برخي از شهروندان حكم پاداش برايشان دارد. با دل و جان مي پذيرند و مي روند براي مثال در اين دوره 5 ساله شوراي شهر ،‌ما 3 شهردار و سه سرپرست شهرداري داشته ايم و امكان دارد چشم مردم به شهردار چهارم و يا سرپرستي ديگر روشن شود البته اين امر مي تواند به لطف كساني صورت گيرد كه براي رسيدن به اين پست و مقام شب و روز ندارند تا بلكه خيالشان راحت و آسوده شود كه نامحرمي در شهر ، سمت و پستي ندارد حالا تكليف اين مردم و اين شهر سرتا پا گرفتار با اين همه معضل و مشكل چه مي شود اصلا مهم نيست چرا كه در اولويت شان قرار ندارد و اما طي اين مدت كه شهردار فعلي (موصلي) عهده دار اين سمت گرديده و حمل زباله كمي آبرومندانه صورت مي گيرد . تا حدودي به پارك ها توجه بيشتري شده و اسباب و لوازم بازي و ورزشي در برخي پارك ها و محله ها تعبيه شده توجه به اوضاع نابسامان تقاطع ها و رفع برخي معضلات ترافيكي بيشتر گرديده و اندكي به تميزي شهر پرداخته شده است و ... كه تا حدودي مي تواند رضايت نسبي شهروندان را در پي داشته باشد با اين وجود ما به آن چه سزاوار و شايسته مردم و شهرستان است هنوز فاصله ي طولاني داريم ولي باز شاهد مقابله و مقاومت در برابر كار و خدمات رساني شهرداري كه تا خرخره بدهكار است هستيم شهرداري كه مي داند چه كند ولي حمايت و همراهي نشود معطل مي ماند بنابراين اي دوستان اگر آنچه را شهردار و شهرداري انجام داده است را در نظر بگيريد اين ها همه تنها الفباي شهرسازي است شهر ما تا آنچه لايق شهروندانش و يك شهرستان است دهه ها فاصله دارد باور كنيد وضعيت و چهره شهر ما بسيار اسفناك است طوري كه اشك دلسوزان شهر در آمده است .

 باور كنيد بخاطر كار شكني ها شهرداري به يك نهاد منفعل و فراموش شده تبديل گرديده است پس مقابله با شهردار هم دردي از شهر ما دوا نمي كند اي كاش به فكر توانمند سازي شهرداري و شايسته سالاري در آن بوديم بياييد فكر علاج دردها باشيم كه آنچه درد اين مردم و شهر را علاج مي كند دادن فرصت و مجال و همكاري و همراهي با كساني است كه كاردان و درد آشنا هستند و مي خواهند كار كنند بارها كساني را از اين پست و سمت مجبور به كناره گيري كرده ايم كه وقتي به شهر و يا منطقه اي ديگر رفته اند منشا توسعه و عمران بوده اند جاي تاسف است كه برخي با خودخواهي تنها به در جا زدن شهر كمك مي كنند باور كنيد شهرداري يك نهاد خدماتي و عمراني است و مي تواند و بايد به دور از هياهو و جنجال به شهر و شهروندان ياري رساند مطمئن باشيد فراري دادن شهرداران توسط هر يك از ما موجب سعادت و ترقي و پيشرفت آنان شده و جز بدبختي و پست رفت براي شهر كازرون پيامدي نداشته بيائيد مشكلات را بدون عرض ورزي مطرح كنيد و از شهردار و به ويژه شوراي شهر بخواهيد كه پاسخگو باشند اگر يك متخصص و آشنا به امور شهري نتواند كاري كند تكليف كساني كه مي خواهند تنها باشند و رياست كنند، روشن است . ‌


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها