چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

پنج شنبه 11 آبان 1391 ، 28 : 10

کد خبر : 1494

از 0 نفر 0

رامنی یا اوباما؟

رامنی یا اوباما؟

منوچهر حبیبی/ سه شنبه پيش رو 16 آبان ماه (6 نوامبر) روز انتخابات رياست جمهوري در آمريكاست. انتخاباتي كه...

سه شنبه پيش رو 16 آبان ماه (6 نوامبر) روز انتخابات رياست  جمهوري در آمريكاست. انتخاباتي كه هم درون آمريكا و هم بيرون از مرزها توجهات را به خودش جلب كرده است. آنچه مربوط به داخل آمريكاست خوب بسيار طبيعي و معمول است، چرا كه با سرنوشت مردم آن كشور مستقيم مرتبط و تاثيرگذار است. اما آنچه به خارج از آمريكا برمي­گردد با توجه به حضور و نقش آمريكا در چهار گوشه ي دنيا براي دوست و دشمن يعني كشورهايي كه در كنار آمريكايند و كشورهايي كه مقابل آن قرار دارند از اهميت برخوردار است. البته آمريكا با بيش از سيصد ميليون جمعيت تنها داراي دو حزب بسيار سرشناس و قدرتمند است يكي حزب دمكرات(party  Democrat ) و ديگري حزب جمهوري خواه
Party
)  (Republican  است و طي دهه های اخير رقابت بين اين 2 حزب بوده و هست. هر چند مدتي است كه حزب سومي به نام تي پارتي (Tea party ) پا به عرصه فعاليت هاي سياسي گذاشته است، اما اين حزب از توان و قدرت كافي براي رقابت در انتخابات رياست جمهوري امريكا برخوردار نيست. با وجودي كه اين حزب به دنبال تحول و دگرگوني در سياست داخلي و خارجي امريكاست، اما طرفدار بسياري ندارد.  صحبت از سياست داخلي و خارجي به ميان آمد سياست داخلي و خارجي بسياري از كشورها بسيار به هم گره خورده است بنابراين هيچ شهروندي در آمريكا نيست كه تنها به صرف همسو بودن و موافق بودن با سياست داخلي و يا برعكس تنها سياست خارجي، به كانديداي مورد نظرش راي دهد و در انتخابات شركت كند. پس رقابت و شركت در انتخابات رياست جمهوري آمريكا چه براي كانديداها، چه براي مردم بايد روند و عملكرد داخلي و خارجي را در برگيرد.

اما انتخابات اين دوره اوباما رامني بين باراك اوباما (Barak Obama ) از حزب دمكرات و ميت رامني (Mitt Romney ) از حزب جمهوري خواه است. اوباما رئيس جمهوري فعلي است و رامني كانديداي حزب رقيب (جمهوري خواهان ) است. دنيا دمكرات ها را پيرو سياست­هاي معتدل و گام به گام و طرفدار سرمايه گذاري در كشورهاي هم پيمان و متحد، و جمهوري خواهان را پيرو اعمال زور و سياست هاي جنگ طلبانه مي­شناسد. اما آمريكايي­ها هر دو حزب را در راستاي اقتدار و قدرت نمايي در دنيا و تامين منافع ملي خويش مي دانند. آنچه عملا در دنيا طي دهه هاي گذشته رخ داده است دقيقا به حفظ و حضور آمريكا در اقصي نقاط دنيا و به تامين منافع آن كشور منجر گرديده است. اما چه تفاوتي بين نوع حكومت دمكرات ها و جمهوري خواهان است:

اگر عملكرد فقط ده سال گذشته يعني از سال 2002 تا امسال 2012 را مروري كنيد مدتي كه 6 سال آن به حكومت جورج دبليو بوش و 4 سال ديگر به رياست جمهوري اوباما اختصاص دارد، مي بينيد در زمان جورج بوش (جمهوري خواهان) 2 جنگ در افعانستان و عراق يكي بابت 11 سپتامبر و ديگري به بهانه سلاح كشتار جمعي به راه افتاد. يعني حكومت طالبان به دليل حمايت از القاعده كه متهم به انفجار برج هاي دوقلو (11 سپتامبر 2001 ) بودند توسط جمهوري خواهان سرنگون شد و در عراق حكومت صدام به بهانه در اختيار داشتن سلاح كشتار جمعي و به خطر انداختن امنيت خاورميانه و خليج فارس و تعرض به كشورهاي همسايه (كويت) و منافع آمريكا سرنگون گرديد.

اينكه مردم منطقه و دنيا چه واكنشي بابت سرنگوني اين دو حكومت مستبد و ديكتاتوري نشان دادند، مقوله اي است كه مجال بحث آن نيست و اما در زمان اوباما تلاش براي خاتمه جنگ ها شد و خروج آمريكا از اين دو كشور تقريبا به مرور عملي شد و همكاري بيشتر با كشورهاي اروپايي سرلوحه ي سياست خارجي قرار گرفت. هر چند نبايد از سياست تغيير و حمايت از تحولات سياسي در كشورهاي عربي (بهار عربي) غافل ماند. البته در طول دهه هاي اخير جنگ ها را جمهوري خواهان مديريت كردند و از تحولات و تغيير نظامهاي سياسي دمكرات ها دفاع و حمايت كرده­اند. به هر حال آنچه مي توان گفت اين است كه هر دو حزب چه جمهوري خواه و چه دمكرات همچون تيغه هاي يك قيچي حول محور حفظ منافع ملي امريكا و قدرت جهاني آن به فعاليت و كار پرداخته اند. يعني در برهه اي از زمان آرامش و مصالحه و... در بخش هايي از جهان برقرار بوده است و در مقطعي جنگ و خونريزي حاكم بوده است. از آنجا كه هيچكس و هيچ كشوري منكر نقش آمريكا به عنوان يكي از كشورهاي داراي نفوذ و تاثيرگذار چه در عرصه سياست جهاني و چه در رقابت هاي منطقه اي و بين المللي نيست، پس انتخابات آمريكا خواه ناخواه مورد توجه قرار دارد. و اما آن چه طي 18 ماه اخير در آمريكا براي برگزاري اين انتخابات صورت گرفته و از شهرها و ايالت هاي آمريكا شروع شده است، همچنان بي وقفه با صرف ميليون­ها دلار ادامه دارد و از رقابت هاي درون حزبي به رقابت رو در روي دو حزب و با برگزاري مناظره هاي تلويزيوني (3 مناظره بين كانديداهاي دو حزب و يك مناظره بين معاونين رياست جمهوري) به اوج خود رسيده است و برابر پيش بيني هاي سازمان هاي نظرسنجي، هر دو نامزد در اين دوره دوشادوش يكديگر براي رسيدن به اين مقام در رقابتند. اوباما مي خواهد يك دوره 4 ساله ديگر رييس جمهور شود و رامني مي خواهد حكومت دمكرات ها را به پايين كشد و جمهوري خواهان را به حكومت برساند. يقينا پيش بيني در حال حاضر با توجه به اين كه رقابت بسيار نزديك است و هر دو نامزد با طرح و حمايت شديد و قاطعانه از اسرائيل به جلب نظر حاميان خود مي پردازند و با تاكيد بر مقابله با فعاليت هاي هسته اي كشورمان، تلاش خود را براي كسب حداكثر آرا به خرج مي دهند، بايد ديد مردم آمريكا كه تا آخرين لحظه و ساعات تبليغات غير قابل پيش بيني هستند، با راي خود به كداميك از نامزدهاي دو حزب راي مي دهند. در انتخاباتي كه هيچ گاه حزبي نگران استقبال و گستردگي حضور مردم در آن نبوده و نيست و تنها به در اختيار گرفتن اين مقام و حكومت بر اين كشور پهناور و به تحقق وعده هاي انتخاباتي و رضايت هواداران داخلي و خارجي خويش مي انديشند و هواداراني كه تحمل كوچكترين لغزش و خلف وعده را از طرف كانديداي خود  ندارند و تنها به اشتغال،‌ رفاه، ‌بهداشت و درمان و مسكن خود توام با تامين امنيت توجه دارند، نتيجه تا حدودي غير قابل پيش بيني است. چرا كه با وقوع حوادث و تحولات در داخل و خارج از امريكا، نظرات لحظه به لحظه تغيير مي كند. 

 

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها