چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 16 آبان 1391 ، 34 : 8

کد خبر : 1506

از 0 نفر 0

هنوز فرصت هست ...

هنوز فرصت هست ...

شاهين محمدصادقي نماينده مردم كازرون در مجلس در مصاحبه اي كه در تاريخ 7 آبان ماه جاري با خبرنگار پارلماني اين نشريه داشتند ...

 

شاهين محمدصادقي نماينده مردم كازرون در مجلس در مصاحبه اي كه در تاريخ 7 آبان ماه جاري با خبرنگار پارلماني اين نشريه داشتند در پاسخ به سؤال ايشان (فكر مي كنيد دلار روي چه قيمتي تثبيت مي شود؟) اظهار داشتند: من نمي دانم روي چه قيمتي تثبيت مي شود ولي مي دانم قيمت پايه دلار، قيمت واقعي نيست و قيمت واقعي بيشتر است .

اعمال سياستي كه آن را به حد تعادل مي رساند بايد در يك  زمان طولاني انجام شود نه در يك مدت بسيار كوتاه. متأسفانه مسئولين اقتصادي ما دقت لازم را به كار نبرده اند و از دستشان در رفت .

 اميدواريم در يك زمان كوتاهي بتوانند آن را در يك حد متعادل و قابل قبولي براي مردم برسانند .

هر چند در اين پاسخ تناقض نيز وجود دارد، اما در شرايط و زماني كه مردم و بازار ملتهب و نگرانند، پاسخ هايي از اين دست بسيار مأيوس كننده و التهاب آور است. به ويژه آن كه مجلسي ها بارها خاطرنشان كرده اند كه دولت بايد در كوتاه ترين زمان ممكن به اين اوضاع اسفناك سر و سامان دهد، بيان نظرات و خرده گيري از عملكرد دولت از سوي مجلس از طرف احمدي نژاد و برخي از اعضاي كابينه اش به سياسي كاري و تقابل با او تلقي و ارزيابي شده است .

 بنابراين سؤالي كه پيش مي آيد اين است كه موضع گيري محمدصادقي آيا در ادامه كشمكش ميان اصولگرايان مخالف دولت و هواداران احمدي نژاد است و يا از واقعيتي دردناك و نگران كننده خبر مي دهد و آن كم ارزش بودن ريال بيش از حد تصور است .

متأسفانه اين روزها علاوه بر آنكه اعتماد مردم نسبت به عملكرد دولت بسيار كاهش يافته، برخوردها و واكنش مجلس و نمايندگان نيز موجب كاهش اعتقاد به بي طرفي مجلس در برخورد با معضلات اقتصادي و عملكرد ناموفق دولت گرديده. اينكه هر از مدتي مجلس، وزيري را تهديد به استيضاح مي كند و يا دولت را (احمدي نژاد) به پاسخگويي در مجلس فرا مي خواند و در حالي كه افكار عمومي منتظر يك برخورد جدي و قاطعانه با اعضاي دولت مي شوند، خبر مي رسد كه برخي از نمايندگان، امضاي خود را پس گرفته اند و احضار وزير و يا رييس دولت به مجلس، منتفي مي شود، اين ديدگاه و نظر را در ميان مردم تقويت مي كند كه همانا در اين اوضاع بد اقتصادي و بحراني كه گريبان كشور را گرفته است، برخي از مجلسي ها به بازي موش و گربه با دولت مشغولند .

يقينا بر هيچكس پوشيده نيست كه دولت در برخورد با مشكلات اقتصادي، بسيار ضعيف عمل كرده و مي كند و احتمالا تخلفاتي نيز صورت گرفته است. اما اگر واقعيت داشته باشد كه نرخ واقعي دلار پايه يا مرجع بيش از 1226 تومان است، چرا مجلسي ها با شناخت و اطلاع و آگاهي از اين امر تاكنون با دولت و شخص احمدي نژاد برخورد مناسب را انجام  نداده اند؟

چرا هر بار كه صحبت از آمدن احمدي نژاد به مجلس مي شود، برخي به طرق مختلف تلاش مي كنند كه اين اتفاق نيفتد؟

 آيا تعامل با وزير اقتصاد و رييس بانك مركزي، خود كمك به اوج گيري و افزايش نرخ ارز نبود؟

آيا وقتي عده اي و بخصوص مجلس بر اين امر واقف باشند كه نرخ دلار مرجع تصنعي است، سودجويان و اخلال گران بازار ارز و طلا منتظر مصوبه دولت و اعلام نرخ تعادل و آزاد مي مانند؟

 يا آن كاري را مي كنند كه كرده اند و بر سر مردم و بازار و اقتصاد، آن مي آورند كه آوردند. مشكل و مصيبت در اين معضل، رودربايستي هايي است كه مجلس با دولت دارد .

متأسفانه برخي طي 7 سال گذشته چنان وابسته به سياست هاي التهابي و بحران زايي دولت شده اند كه نمي توانند و نمي گذارند كه سياستي معقول و منطقي در برنامه هاي اقتصادي و پولي اعمال شود. يقينا اگر شاهين محمدصادقي و همفكرانش و ديگر نمايندگان اصولگرا، قصد وارد كردن دولت به اعمال برنامه هاي كارشناسانه و علمي در امور اقتصادي پولي و ارزي را دارند، بايد خود نشان دهند كه قصد بازي با مردم و دولت را ندارند .

حواله دادن مشكلات امروز، به فردايي كه دولت اصولگراي ديگري مي خواهد زمام امور را به دست گيرد، جز راه فراري براي احمدي نژاد و دولت او فراهم نخواهد كرد .

 اين كه مردم از هم اكنون خود را براي ادامه روند كنوني در دولت يازدهم آماده نمايند، بسيار نااميد كننده است .

 يقينا كشوري به وسعت ايران و به قدرت و توانايي هايي كه دارد و با برخورداري از منابع عظيم نفتي و غيرنفتي و با حجم گسترده صادرات و واردات، توان آن را دارد كه با يك مديريت قوي و با دولتي پاسخگو و قبول واقعيت هاي روز جهان و بين المللي در كوتاه ترين زمان ممكن به اين اوضاع بد و ناگوار اقتصادي پايان دهد .

برخي از آقايان چنان وانمود مي كنند كه گويي جنگي بس بزرگ در حال انجام است، اما كشور ما عليرغم اعمال تحريم ها و برخي مقابله هاي خارجي در صلح و سلامت كامل به سر مي برد و در منطقه و در ميان همسايگان، از جايگاه و اعتباري درخور نام ايران هنوز برخوردار است .

پس به جاي رو كردن به سياست انفعالي و مماشات در اين زمان كوتاه 9 ماهه تا پايان دولت دهم هم مي توان كاري كرد تا فشار از دوش مردم برداشته شود .


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها