پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 17 آبان 1391 ، 20 : 17

کد خبر : 1517

از 0 نفر 0

صادرات، واردات ممنوع

صادرات، واردات ممنوع

منوچهر حبیبی/ مشکلات اقتصادی بسیاری از مردم را در تنگناهای بی سابقه قرار داده است.

مشکلات اقتصادی بسیاری از مردم را در تنگناهای بی سابقه قرار داده است. طوری که ادامه وضعیت موجود، غیرقابل تحمل است. همین مسأله باعث شده که مردم، کوچکترین تحرکات اقتصادی دولت را زیر نظر گیرند تا بلکه با متمرکز کردن توجهات، جلوی اعلام و اجرای سیاست­های غلط و نادرست را بگیرند.

یقینا بحث مشکلات اقتصادی امروز در سطح خرد و کلان مورد توجه قرار دارد، اما آنچه بسیار نگران کننده و غیرقابل قبول است، عدم گشایش در حل این معضل است.

متأسفانه طی بیش از دو سال گذشته که بحران اقتصادی روز به روز شدیدتر و حاد گردیده، همه برنامه هایی که از سوی دولت به ویژه رییس بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و بازرگانی اعلام و ابلاغ گردیده، نه تنها کارساز و مثبت نبوده، که حتی مسکنی برای این بحران در کوتاه مدت هم نبوده است.

چنین وضعیتی روز به روز از اعتماد مردم به برنامه های اقتصادی دولت و برخی از مسئولین و دست اندرکاران  کاسته است و این بی اعتمادی، خود به یکی از علل بحران اقتصادی کشور تبدیل شده است. حال با چنین عملکرد ضعیف و گسترش بی اعتمادی به برنامه های اقتصادی، چه آینده­ای پیش روی مردم و کشور است خدا می داند و بس.

و اما پیرو تذکرات مجلس و برخی از شخصیت­ها که اوضاع کنونی را با اذعان به تأثیر بخشی از تحریم­ها به دولت گوشزد کرده­اند، از سوی وزارت بازرگانی اعلام شد که جلوی صادرات 50 قلم کالا گرفته می­شود که در این میان، تخم مرغ یکی از اقلام ممنوعه اعلام شده است.

متأسفانه هر بار با اعلام هر تصمیمی، عده­ای به مقابله با آن می­پردازند، طوری که به هفته نرسیده، بدون آنکه صحبتی به میان آید، تصمیمات و سیاست­های اعلام شده در عمل از گردونه کار و برنامه مقابله با تورم و گرانی کنار گذاشته می­شود.

در همین راستا و به دنبال اعلام ممنوعیت خروج تخم مرغ به خارج از کشور، از سوی اتحادیه مرغ و تخم مرغ اعلام شد که بیش از هفتاد کامیون به وزن تقریبی 1500 تن تخم مرغ در مرزها متوقف گردیده و در آستانه فاسد شدن قرار دارند. این در حالی است که نسبت به زمان مشابه سال گذشته، قیمت تخم مرغ برای مصرف کنندگان ایرانی با صددرصد افزایش، دو برابر شده است. در حالی که بسیاری از مردم، توان مصرف تخم مرغ را ندارند، عده­ای به صادرات آن مشغولند. حال این تخم مرغ در کشورهای مقصد (همسایه) با چه نرخی به فروش می­رسد که صادر کنندگان، این چنین رو به جمع آوری و خروج این کالا می­کنند، یکی از معماهایی است که در اوضاع و احوال اقتصاد بیمارمان، باید مطرح شود.

جالب آن که بخشی از تخم مرغ­های صادراتی، خود نیز وارداتی بوده و با دلارهای مرجع (همان دلار 1226 تومان) خریداری شده است.

البته بحث تخم مرغ هم مثل بحث مرغ، موردی و مقطعی است. اما مشکل و مسأله­ای که مردم را غافلگیر و حتی سردرگم کرده است که به چه دلیل و با چه اهدافی برخی از اقلام وارداتی دوباره صادر می­شوند. به ویژه آنکه این اقلام براساس اعلام دولت، با ارز مرجع (1226 تومان) خریداری می­شوند و برخی از صادر کنندگان به محض ترخیص کالا، آنها را از مبادی خروجی به سمت برخی از کشورهای همجوار صادر می­کنند و با دلارهای به دست آمده، اقدام به خرید کالاهایی می­کنند که کمبود و مورد نیاز است و این بار کالاهای وارداتی خود را به قیمت دلارهای شناور و بازار سیاه به مردم عرضه می­کنند.

یقینا چنین بی نظمی و عدم نظارت­هاست که اقتصادمان را به ورطه ورشکستگی و سقوط سوق داده است.

با توجه به این رویه از سویی حرف دولت درست است که برای ذخیره کالا اقدام به تخصیص ارز مورد نیاز آن هم به قیمت دلار مرجع کرده است که به درآمدهای عامه مردم نزدیک­تر است. از سوی دیگر بخش قابل توجهی از کالاهای وارداتی صادر می­شوند و به کمبودهای درون کشور دامن می­زنند که در این میان، عده­ای به سودهای هنگفت این واردات و صادرات دست می­یابند. عده­ای که معلوم نیست جزء آن رانت خوار­هایی هستند که  احمدی­نژاد از آنان نام برده است و یا اخلال گران بازار ارز و سکه و طلا هستند که مدام متهم به خلاف می­شوند.

باید دید چه درصدی از واردات کشور با این شیوه صادر می­شود، آیا اقلامی مثل گوشت و مرغ و دارو و تجهیزات پزشکی و بیمارستانی و... هم در این پروسه سیاه و بازار سیاهی که ایجاد شده قرار دارند؟

بی شک بخشی از درد و آلام مردم بابت به جیب زدن سودهای کلان و سرشاری است که نصیب این رانت خوار­ها و اخلال گران می­شود. پس چرا دستگاه قضایی و نهادهای نظارتی در پی برخورد و مقابله با آنان برنمی­آیند؟

قدرت برخی از این آقایان از کجاست و چراغ سبز تعرض به حقوق مردم را از چه کانالی گرفته­اند که این چنین علاوه بر در تنگنا قرار دادن بخش بزرگی از جامعه، به منافع ملی دست درازی می­کنند؟

یقینا چنین صادرات و وارداتی نه تنها دردی از مشکلات اقتصادی دوا نمی­کند، که همچون موریانه به جان اقتصاد ما افتاده و عنقریب از درون آن را می­بلعد و نابود می­کند.

 

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها