چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 29 آبان 1391 ، 22 : 8

کد خبر : 1541

از 0 نفر 0

عمنيط يا امنيت

عمنيط  يا امنيت

منوچهر حبیبی ؛ قديما رفتن به مدرسه و درس خواندن هم لطف و صفاي ديگري داشت هم سفت و سخت درس...

قديما رفتن به مدرسه و درس خواندن هم لطف و صفاي ديگري داشت هم سفت و سخت درس _مي دادند و هم بدون كار و تلاش از كلاسي به كلاس ديگر ، از مقطع آموزشي به مقطع ديگر نمي شد بالا رفت . گاهي دانش آموزان بابت فقط يك درس رد مي شدند و يك سال در جا مي زدند. همين امر هم باعث شده بود كه همه حساب كارشان را بكنند و حسابي به حرف هاي اساتيد گوش مي دادند و خلاصه درس مي خواندند تا براي خودشان كسي شوند هر چند كم نبود افرادي كه گوششان به اين حرفها بدهكار نبود و خلاصه وسط راه از قافله جدا مي شدند و دنبال كار خودشان _مي رفتند . بعدها عده اي ديدند كه يك سال در جا زدن (مردود شدن ) كلي هزينه به بار مي آورد و خلاصه از نظر روانشناسي و چند تا ... شناسي هاي ديگر بند و ماده سر هم كردند تا به هر طريق كه شده جلوي افتادن (مردود شدن ) دانش آموزان را بگيرند . اين قدر تك ماده و چند ماده و ... سر راه دانش آموزان گذاشتند كه افت تحصيلي و مردودي نداريم و خلاصه همه چيز در سطح عالي قرار دارد . حتي توي كلاس اول ابتدايي براي درس املا فارسي (ديكته) هم تبصره (تك ماده ) گذاشتند تا اگر _ دانش آموزي زبان مادري را هم ياد نگرفت دچار مشكل نباشد اين روزها هم كه آب پاكي روي دست همه ريخته اند و كيفي شده تا همه از مدرسه كيف كنند كسي با درس و مشق و حساب كاري ندارد بخاطر همين هم اين روزها خيلي غلط املايي توي مكاتبات و نوشتار دانش آموزان مي بينيد .

مثلا به جاي آن كه امنيت را با الف و ت بنويسند عده اي آن را اين طور (عمينط) مي نويسند يا اطاعت (عطاط) و يا سارق را اين شكلي (صارغ) مي نويسند البته در تصحيح ديكته بابت غلط نوشتن عمينط و صارغ و عطاعط هر كدام يك نمره از بيست كسر مي شد و با چند بار نوشتن صحيح كلمه دانش آموز جريمه مي شد اما توي زندگي واقعي و اجتماع هزينه ي نداشتن امنيت و يا فراواني سارق و عدم اجراي قانون و زير پا گذاشتن حد و حدودها بيشتر از يك نمره از بيست است گاهي ناديده گرفتن قوانين و عدم اطاعت از آنها به قيمت جان آدم تمام _ مي شود حالا وقتي برخي از افراد جامعه بلد نباشند كه درس هايي را كه معلمان به آنان ياد دادند را درست بفهمند و آويزه گوششان كنند فكر مي كنيد چه مجازاتي سر راهشان بايد گذاشت تا امنيت واقعي به جاي عمينط برقرار شود و اطاعت درست به جاي عطاط از قانون صورت گيرد و سارقان جامعه صارغ نباشند (يعني خلاف و دزدي و دست درازي به مال و ثروت شهروندان برايشان عادي نشود) اين كه عده اي بدون ترس و واهمه و نگراني خلاف مي كنند و گويا اتحاديه و يا صنفي تشكيل داده اند كه دوره كار آموزي شان را در زندان مي گذرانند و در بازار و كوچه و خيابان ها آموخته ها را عملي مي سازند جز اين نيست كه صارغ هستند و سارق نيستند وقتي عده اي نتوانند كارشان را به خوبي انجام دهند كه اطاعت از قوانين به عطاط تبديل شده است جز كمك به رشد و افزايش دست درازي به مال و دارايي شهروندان مي كنند چه كار _مي كنند با اين وضع اگر از امنيت بخواهيد بگوييد آنچه به نام امنيت در برخي نقاط وجود دارد جز عمينط چيز ديگري نيست اين كه برخي خيلي راحت دست به قتل و كشتار مي زنند طوري كه شمار و تعداد وقوع چنين جناياتي _كم كم از حساب همه در مي رود  بيانگر چه نوع امنيتي است واقعا برخي وقتي صحبت از امنيت مي كنند همانند ديكته ي پر از غلط يك دانش آموز است كه نمره اش از بيست كم  و كمتر مي شود كه گاهي نمره اش زير صفر است . نمره ي برخي از ما كه وظيفه تامين امنيت و حفظ مال و جان وناموس مردم را داريم واقعا چقدر است، بيست است يا بيسط، شايد هم بيصط و از آن بدتر... ‌آيا رتبه و ميزان امنيت برخي از شهرستان ها در برخي استان ها شرم آور نيست كه هنوز سال نو آغاز نشده در دقايق نخستين قتل رخ مي دهد؟ به راستي نرخ وقوع جرم و جنايت در حد قابل قبول است و اين حد قابل قبول در مقايسه با مكزيك ، كلمبيا و ... است ؟

آيا مردمي كه اعتماد و اطمينانشان را بابت وقوع قتل از دست داده اند بايد اين لطف را مديون چه كساني باشند ؟

مردم استاني كه نامشان در بين چند استان ناامن قرار گرفته است چه بايد بكنند؟ براستي برخي شهروندان و هم وطنان تا كي بايد اين ننگ و خفت را بابت چند نقطه بسيار شناخته شده و معلوم در كشور تحمل كنند كه امنيت شهروندان ايراني را زير سوال برده اند .

بسياري از شهروندان و هم وطنان در برخي مناطق و ... خجالت مي كشند كه بابت ناامني، تعدي و تجاوز و سرقت و زورگيري نامي از محل زندگي شان برده شود ماشاالله برخي هم گويا پست و سمت شان را با پسط و صمت اشتباهي گرفته باشند . ‌

جز در باغ سبز نشان دادن كاري بلد نيستند و زير چتر امنيتشان كم قتل و جنايت و دزدي و سرقت رخ نمي دهد باور كنيد . ‌

ايجاد امنيت گر چه سخت و  دشوار و نياز به برنامه ريزي و هزينه دارد دست يافتني است مردم بسياري از مناطق بد نام شده در بين شهرستان ها و در سطح كشور (جرم خيزترين نقاط و بخش ها ) حاضر به همكاري و همراهي در پاكسازي اين نقاط (شهر و روستا و بخش) از بزهكاران و و اوباش هستند باور كردني نيست شهروندان به راحتي اهداف تمرين تيراندازي و مهارت در قمه زني و چاقوكشي و ... را بكنند .

 اين سلاح هاي گرم و سرد را مي توان از دستاني بيرون كشيد كه به جاي گرفتن درس از خانه و مدرسه و معلم فقط زبان زور و مجازات و تنبيه را _مي شناسند طوري اصلاح نكنيم كه فساد و تباهي تيشه به ريشه ي جامعه و آزادي اجتماعي مان بزند باور كنيد اگر نام برخي بخش ها و مناطق را از شماري از شهرها جدا كنيد بزرگترين لطف و خدمت را به مردماني كرده ايد كه هم آبرو و هم جانشان در خطر است از كودكي كنار درست خواندن و نوشتن درست زيستن را بياموزيم تا فرزندانمان زندگي را با برداشت غلط و اشتباه تجربه نكنند اصلاح شاخه نازك شدني ولي درخت كهن جز با بريدن و قطع كردن امكان ندارد كه آن هم دردناك است . ‌


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها