چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 29 آبان 1391 ، 27 : 8

کد خبر : 1542

از 0 نفر 0

اصلاح طلب كيست؟ اصولگرايي چيست؟

اصلاح طلب كيست؟ اصولگرايي چيست؟

کریم عباسی ؛قبل از هر چيز بايد تشكر بكنم از دانشجويان آزاد شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان متحد دانشگاه آزاد اسلامي واحد كازرون...

 

قبل از هر چيز بايد تشكر بكنم از دانشجويان آزاد شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان متحد دانشگاه آزاد اسلامي واحد كازرون كه در تلاشند تا جهت تثبيت و نهادينه كردن جامعه مدني و استمرار مشاركت سياسي ، سهمي در خور و شايسته داشته باشند . اميدواريم با همكاري مسئولان دانشگاهي و محلي و مقامات ذيربط اين مهم به فرجام نيك برسد ، انشاءالله .‌

براي درك بهتر مفاهيم اصلاح و اصول ، اصلاح طلبي و اصولگرايي ، بايد پيشينه اين مفاهيم در دنيا و ايران را ، ولو بسيار اندك ، عنوان نماييم.اگر بخواهيم از ديدي  فلسفي به اين مفاهيم نگاهي افكنده باشيم نخست بايد واژه هاي<عين> و <ذهن> ، كه اساس تفكرات فلسفي مي باشند را توضيح دهيم كه در حوصله اين مقال _ نمي گنجد. از نظر تاريخي در غرب ، مثلا در انگلستان ، مذهب كاتوليگ و سلطنت مطلقه داريم .

مفاهيمي مانند پروتستان و سلطنت مشروطه به اصلاحاتي اطلاق مي شود كه جهت تغيير وضع موجود كه همان مذهب دگم كاتوليك و ديكتاتوري بوده ، انجام _مي گيرد. در فاصله بين دو انقلاب انگلستان ، يعني انقلاب 1644 و انقلاب درخشان 1688  اين اتفاقات رخ داده است .

 بدان معنا كه هم در حوزه دين و هم در حوزه سياست اين اصلاحات رخ داده است. بعد از اين وقايع عصر روشنگري و انقلاب صنعتي ، مشاهده مي نماييم كه هم در ذهنيات و هم در عينيات تغييراتي حاصل گرديد و هر آنچه تحت عنوان دين به مردم تحميل مي شد و يا در قالب سلطنت به مردم زور مي گفت ، تغيير كرد كه وضعيت فعلي مغرب زمين نتيجه همين غربال گري هاست.و اما در كشور خودمان به دليل تفاوت در تاريخ و جغرافيا و فرهنگ تغييرات بگونه اي ديگر آغاز گرديد. امير كبير ، عباس ميرزا ، طالبوف ، آخوندزاده ، مراغه اي ، تقي زاده ، رضا شاه و خاتمي هركدام بگونه اي تلاش در جهت تغيير و اصلاح داشتند كه چندان _ موفقيت آميز نبود .

 از ميان اسامي ذكر شده اولين و آخرين آن يعني امير كبير و خاتمي نماد يكي از الگوهاي تغيير ، يعني از بالا و بدست حاكميت بوده كه اندك توفيقات حاصله نتيجه همين پيروي از يك الگوي عقلاني بوده است. بايد عنوان نمايم كه مقوله تغيير در قالب چند الگو مي تواند انجام گيرد .

 1.تغيير از بالا و توسط دولت يعني اصلاحات .

2 .تغيير از پايين يعني بصورت انقلاب توسط مردم .

3 .تغيير از وسط يعني توسط جامعه مدني و ايجاد نهادها .

 4.تغييرات همه جانبه يعني هر سه مورد ياد شده با هم اتفاق مي افتد. چون هيچگاه هر سه مدل تغيير در جامعه ما همزمان نبوده اند ، بنابراين اصلاحات اساسي و تغييرات كارساز انجام نشده است. همين كار گروهي و ايجاد نهادهاي مدني مانند تشكل هاي دانشجويي مستقل يكي از راههاي رسيدن به جامعه اي بهتر است كه شما دانشجويان در قالب تشكلهاي دانشجويي مجري صادق و بي رياي آن هستيد .

 در بررسي هاي تاريخي در مي يابيم كه نهاد روحانيت و علماي دين ، علي الاغلب به دنبال تغيير در دنياي سياست بوده اند و شاهان به دنبال تغيير در ديانت ، نمونه آن سيد حسن مدرس براي تغيير در سياست پاي مي فشرد و رضا شاه جهت زدودن دين.به دليل محدوديت زماني و فضا در اين مطبوعه نمي توان بيشتر از اين وارد جزئيات گرديد.با توجه به عنوان اين نوشتار و طرح مسئله اصولگرايي چيست؟

 و اصلاح طلب كيست؟ بايد عنوان نمايم هيچ اصلاح طلبي بدون اصول نمي تواند باشد و هيچ اصول گرايي بي نياز از اصلاح نيست. آنچه مهم است اينكه كدامين اصول مبنا هستند ؟

آيا مطالبات و معلومات عده اي كج انديش را مي توان اصول ناميد؟و اما مهم ديگر اينكه چه چيزي بايد اصلاح گردد؟

آيا دغدغه هاي فكري هر كسي تحت عنوان روشنفكري و مدرنيسم را مي توان اصلاح ناميد؟ آيا تفسير موسع داشتن از قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران اصلاح طلبي مي باشد ؟ و يا تفسير مضيق داشتن ، اصولگرايي؟

 آنچه مسلم است همه چيز نه سياهند و نه سفيد . تمامي نظام هاي فكري داراي اصول و قواعد خاص خود هستند و نظام حكومتي و فكري ما هم عاري از اصول نيستند و بدون پايبندي به اين اصول هرگز ره به جايي نخواهيم برد. دو اصل مهم نظام حكومتي ما ، جمهوريت و اسلاميت آن مي باشد ، كه طبق قانون اساسي تا ابد غير قابل تغييرند ، يعني جمهوريت و اسلاميت چون در قانون اساسي آمده اند از اصول مي باشند كه خود برخاسته از نظر متخصصان و علما در حوزه هاي حقوق و دين مي باشد .

 مهمترين ميثاق همه ما قانون اساسي است كه التزام عملي به تك تك بندهاي آن ما را در زمره اصول گرايي قرار مي دهد. پس مي توان گفت كه اصلاح طلب كسي است كه به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران التزام عملي داشته باشد و اصول گرا هم جرياني است كه به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران التزام عملي داشته باشد .

 تفسير به راي و سپس مصادره به مطلوب نمي تواند مبناي اصلاح طلبي و اصولگرايي باشد.جمله آخر اينكه از نظر سليقه اي اصلاح طلبي يعني مشوق پويايي و اصولگرايي يعني حافظ ايستايي . اصولگرايي وضع موجود را نيك مي پندارد و اصلاح طلب وضع مطلوب را .‌


ارسال دیدگاه Post comments


comment

عرشیا

سلام و درود بر کریم عباسی نماینده آینده شهرستان کازرون در مجلس شمورای اسلامی و درود بر برادر دانشجوی ایشان و دبیر انجمن اسلامی دانشگاه آزاد کازرون مهدس امین عباسی. باوردارم و اعتقاد قلبی من است که این دوبرادر در آینده نه چندان دور در پستهای کلان کشوری که حقشان است به این شهرستان و مرز و بوم ایان عزیز خدمت خواهند کرد . یا حسین

1391/9/30

آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها