پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 15 آذر 1391 ، 04 : 17

کد خبر : 1579

از 0 نفر 0

تیری زهرآلود به نام نگاه

تیری زهرآلود به نام نگاه

محمدبازيار-كارشناس ستاد پيشگيري و حفاظت اجتماعي دادگستري كازرون

مطالعات نشان مي دهد سي دي و فيلم هاي مبتذل و مستهجن ويدئويي و ماهواره اي و همچنين عكس هاي مستهجن تأثيرات بسيار نامطلوبي بر افكار جوانان و نوجوانان دارد. استكبار جهاني از راه تهاجم فرهنگي و جلب نظرمخاطبان، زمينه بسياري از مفاسد اخلاقي را فراهم نموده و مي نمايد. نگاه كردن به تصاوير مبتذل و مستهجن مؤثرترين عامل وسوسه و ترغيب به انجام گناه بالاخص در جوانان مي باشد. دست يافتن به جلوه ها و تصاوير اين چنيني، در ابتدا بسيار جذاب و نو مي نمايد وليكن تفكرات عميق و وسوسه انگيز را در پي دارد. انديشيدن، تمركز و بازسازي صحنه هايي كه براي مشاهده كردن از حيث شرعي و عرفي مجاز نيستند شديدترين آسيب هاي رواني را به بار مي آورد. حال اين قسمت را هم به آن اضافه كنيد جوان و نوجواني كه سن ازداواج براي او فرا نرسيده و يا شرایط ازدواج براي او مهيا نيست؛ چند سال بايد در اين بحران قرار گيرد و چه لطماتي كه از اين طريق به او وارد مي آيد.پس از كاوش بسيار روحي در باز سازي صحنه هاي شيطاني و تلاش براي يافتن آنها درعرصه پيرامون در جوامع مسلمان و مذهبي، جوان با نوعي ناكامي با اثر مخرب و شكننده مواجه مي شود.شكست روحي كه عايد شخص نگاه كننده به تصاوير مبتذل مي شود رفتارهاي ناهنجار و پرخاشگرانه را به دنبال داشته و جوان و نوجوان در برقراري رابطه سالم با ديگران دچار اختلال مي گردد. با توجه به تنوع و رشد روزافزون مفاسد اجتماعي در عصر حاضر بهترين توصيه رواني و اخلاقي و اجتماعي، خويشتن داري و بازداري ديگران بالاخص جوانان از رويكرد به تصاوير مبتذل و مستهجن مي باشد. تصاوير مبتذل و مستهجن نوعي شبيخون فرهنگي است كه تركشهاي مسموم آن افكار و عقايد نسل جوان را تهديد مي نمايد؛ همچنین چشم چرانی و نگاه به نامحرم، همگی از گناهانی هستند که توسط چشم و زمینه ساز گناه بزرگ زنا می شوند. متأسفانه این گناهان شوم، در بسیاری از جوامع شایع است که برخی مسلمانان نیز به ارتکاب آنها عادت کرده اند! امام صادق(ع)در روایتی می­فرماید: نگاه، تیری از تیرهای شیطان و مسموم است.چه بسیار نگاه کوتاهی که حسرتی طولانی را در پی دارد.شیطان با تشویق انسان به نگاه های شهوت انگیز و حرام، سعی دارد انسان را به سمت جنس مخالف بکشاند تا ارتباط نامشروع با او برقرار سازد. در روایتی آمده که حضرت مسیح فرموده اند:«نباید به آنچه که به تو تعلق ندارد خیره شوی، چون تا زمانی که چشم خود را نگه داری، هرگز مرتکب زنا نشوی. اگر توانی که به جامه زن نامحرم هم نگاه نکنی، چنین کن.»

این روایت بدان معناست که تا چشم نبیند دل هم نمی خواهد! تا چشم نبیند، روح و روان انسان تحریک نمی شود و تا چشم پسند نکند،پاها به طرف ارتکاب گناه قدم بر نمی دارد. چه زیبا باباطاهر عریان در اشعار خود بیان کرده است:

ز دست دیده و دل هر دو فریاد

که هر چه دیده بیند دل کند یاد

بسازم  خنجری  نیشش  ز  پولاد

زنم  بر  دیده  تا دل گردد  آزاد

حرف و سخن بزرگان از این شعر باباطاهر است، ایشان می فرماید اصلاً نگاه نکن تا دل نخواهد!می گوید نگاه مسموم و شهوت انگیز، تیری از سوی شیطان است!پس خودداری کن و نگاه نکن!روشن است که اگر به این توصیه عمل شود، افتادن به دام گناهان و جرائم جنسی، به شدت کاهش می یابد. اگر انسان به جنس مخالف خود نگاه نکند، همچنین وقت خود را صرف تماشای عکس ها و فیلم های مبتذل و مستهجن نکند، تحریک نمی شود تا مرتکب حرام گردد. به دلیل اهمیت نقش گناهان جنسی(به این دلیل بیشتر بر اسم گناه تأکید می شود که گناه نسبت به جرم کلی تر و عام تر است؛«گناه»به معنای خلاف است و در اسلام هر کاری که برخلاف فرمان خداوند باشد گناه محسوب می شود ولی «جرم»تجاوز از حدود و مقررات و قوانینی که نشان دهنده قلمرو فعالیت افراد و حافظ حقوق طبیعی و سعادت آنهاست و یا طبق ماده2 قانون مجازات اسلامی«هر فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد جرم محسوب می شود.»)پیامبر(ص)و امامان معصوم(ع)،به شدت با آنان برخورد کرده اند.

البته حرمت چشم چرانی و نگاه به نامحرم ویژه مردان نیست؛بلکه در روایات اسلامی،از نگاه زن به مرد نامحرم نیز به شدت نهی شده است که همان آثار نگاه مرد به زن نامحرم را داراست.پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرمایند:«زن شوهرداری که چشمش را از مردی جز شوهر خود،یا نامحرمی پر کند،خشم خداوند بر او افزونی گیرد؛که اگر چنین کند خداوند همه اعمال او را باطل،و چنانچه به شوهر خود خیانت ورزد بر خداست که او را بعد از عذاب در قبر به آتش دوزخ بسوزاند.» همچنین معطر کردن، آرایش کردن و... زن برای غیر شوهرش از دیگر مصادیق بی بندو باری و سبب کشش بیشتر مرد به جنس مخالف و پیامدهای بعدی آن می شود.از این جهت در روایات اسلامی،زنان از خوشبوکردن خود برای غیر شوهر نهی شده اند.در روایتی آمده است که حضرت مسیح(ع)می فرمایند:«هر زنی که خود را خوشبو کند و بیرون رود تا بویش به مشام دیگران رسد،زناکار است و هر چشمی(که او را ملاحظه کند)زناکار است. پس از این بیانات نتیجه می گیریم که نه فقط در دین ما امامان و پیامبران ما را نهی می کنند بلکه تمام پیامبران الهی از این گناهان ما را آگاهی بخشیده و نهی می کنند و از این بابت هیچ فرقی بین ادیان وجود ندارد و پیروان خود را از این اعمال و گناهان نهی می کنند.

 

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها