چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 22 آذر 1391 ، 12 : 13

کد خبر : 1599

از 0 نفر 0

شرحی مختصر بر زندگی و آثار شهید محراب آیت الله دستغیب(رض) سیدالشهدای فارسیان

شرحی مختصر بر زندگی و آثار شهید محراب آیت الله دستغیب(رض) سیدالشهدای فارسیان

سید محی الدین حسینی ارسنجانی - پژوهشگر فرهنگ و تمدن فارس

آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب یکی از جمله مشاهیر نامی معاصر فارس و از عالمان، عارفان و فقیهان برجسته شهر مقدس شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) است.

در عاشورای سال 1332 هجری قمری و در خانواده ­ای مذهبی و روحانی در شیراز جنت طراز دیده به جهان گشود. در 9 سالگی به دست پدر روحانی خویش مرحوم آیت الله حاج سیدمحمدتقی دستغیب به لباس روحانیت ملبس شد. دروس مقدماتی، فقه و فلسفه را نزد عالمان بزرگوار آن روزگار از جمله مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ علی اکبر مجتهد (روح الایمان) گذراند و برای تکمیل معارف و تحصیل علوم عالیه حوزه راهی نجف اشرف شد.

مسجد جامع عتیق شیراز سنگر چهل ساله ارشادات و سخنرانی های این استاد معلم فقه و اصول و مرجع تقلید زمانه بود.

نقش اثرگذار این عالم بزرگ شیراز و فارس در پیروزی نهضت امام خمینی(ره) و مجاهدات گسترده و مستمر وی در مبارزه با طاغوت زمان بر کسی پوشیده نیست. او روحانی وارسته و ساده زیستی بود که در طول زندگی پرافتخار خود جز خدمت به مردم و عبادت پروردگار عالم اندیشه­ای در سر نداشت.

مدارس دینی و حوزه­های علمیه، مراکز فرهنگی، مساجد و مراکز مذهبی به لطف وجود مبارک آن شهید سعید، رونقی قابل توجه یافته بود. شاگردان مکتب عرفانی آن شهید عزیز امروز از خدمتگزاران به نظام اسلامی هستند.

آیت الله شهید دستغیب تألیفات بسیاری در حوزه­های گوناگونی دارد. وی از مفسران کبیر قرآن کریم در عصر و زمانه ماست. از این فقیه بزرگوار آثار ارزشمندی همچون گناهان کبیره، نفس مطمئنه، داستانهای شگفت، تفسیر چند سوره از قرآن، معراج، معاد، توحید و... برجای مانده است. عشق به ولایت در سیما، رفتار و اعمال شهید محراب آیت الله دستغیب هویدا و نمایان بود. عبارت معروف »من اطاع الخمینی فقد اطاع اله «از سخنان گهربار ایشان است.

تبعید، آزار و اذیت، شکنجه و زندان در طول سالهای متمادی و به دفعات ثمره اقدامات این شهید عزیز در مبارزه و مقابله با ددمنشی­ها و دین ستیزی­های رژیم پهلوی بود.

آیت الله شهید دستغیب همراه با بزرگوارانی مثل حضرات آیات بهاءالدین محلاتی، شیخ عبدالرحیم ربانی، شیخ صدرالدین حائری و... در روشنگری افکار عمومی و مقابله با اقدامات ننگین عمال محمدرضا پهلوی به ویژه در مخالفت با انقلاب سفید شاه و جشن­های فرهنگ و هنر نقشی محوری را ایفا نمودند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی شهید دستغیب(رض) از سوی حضرت امام خمینی(ره) به امامت جمعه شیراز برگزیده شد. خطبه­های دلنشین و جذاب آن عارف به حق پیوسته حقیقتا شنیدنی بود. صوت زیبا و لحن عارفانه او فقدانش را برای دوستدارانش سخت و جانکاه نموده است.

منافقان کوردل و از خدا بی خبر که تاب و تحمل وجود نورانی این خدمتگزار راستین به میهن و اسلام را نداشتند در اقدامی مذبوحانه او را که در روز جمعه بیستم آذرماه سال 1360 عازم اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه بود به شهادت رساندند. غافل از آنکه نام و یاد وی تا همیشه دوران در قلب­ها، دلها و ذهن­های عاشقان مکتب ولایت زنده و جاوید خواهد ماند.

امام خمینی(ره) درخصوص عظمت شخصیت آسمانی آن شهید سعید فرموده­اند: شهید دستغیب معلم اخلاق و مهذب نفوس بود.

اکنون شهر شیراز به یمن وجود مبارک امامزادگان واجب التکریم و عالمان و عارفان بزرگی همچون شهید دستغیب که مقبره نورانی­اش در جوار بارگاه مطهر و منور حضرت آقا سیدمیر محمدبن موسی الکاظم(ع) است بر خود می­باشد و راه و اندیشه و افکار بزرگ مردی همچون شهید محراب حضرت آیت الله دستغیب را طلاب، دانشجویان، اساتید، فرهنگیان و عموم علاقمندان به خاندان عصمت و طهارت می­ستایند.

روحش شاد و نامش گرامی باد.

 

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها