پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 29 آذر 1391 ، 19 : 13

کد خبر : 1619

از 0 نفر 0

اشک اوباما درآمد...

اشک اوباما درآمد...

منوچهر حبیبی/ هنوز چند هفته­ ای از انتخاب مجدد و دوباره اوباما به ریاست جمهوری آمریکا نگذشته است که او با چالش دیگری روبرو گردیده است.

هنوز چند هفته­ ای از انتخاب مجدد و دوباره اوباما به ریاست جمهوری آمریکا نگذشته است که او با چالش دیگری روبرو گردیده است. چالشی داخلی اما با تبعات و پیامدهای ناگوار و فشارهای بخشی از رأی دهندگانش.

موضوع تیراندازی یک جوان 20 ساله و قتل 26 تن از کودکان و معلمین و کارکنان مدرسه­ ای در نیوتاون، یکی از چالش­هایی است که به حمل سلاح برمی­گردد که حتی در انتخابات ریاست جمهوری دو طرف (جمهوری خواهان و دمکرات­ها) می­خواستند از آن بهره برداری سیاسی کنند.

البته در دهه پنجاه که روابط دولت ایران و آمریکا به هم نزدیک بود و آمد و شد میان ایران و آمریکا بسیار گسترده بود، بحث استفاده آمریکایی­ها از سلاح در آن زمان برای مردم ایران خیلی عجیب بود. هر چند که در سریال­ها و فیلم­های سینمایی آمریکایی این امر (حمل و برخورداری از سلاح) نیز به نوعی بسیار مشهود بوده و هست.

اینکه در کشوری مثل آمریکا مردم برای دفاع از خود، سلاح در اختیار دارند هنوز که هنوز است تعجب برانگیز است، که این فرهنگ و یا عادت به گذشته و ناامنی آمریکا برمی­گردد. زمانی که آمریکا این چنین متحد نبود و در عرصه توسعه و صنعتی شدن گام برنداشته بود و زندگی روستایی و اختلافات داخلی و نژادی، جامعه آمریکا را ناامن کرده بود. هر چند تا امروز در برخی ایالت­ها و نواحی آمریکا بحث نژادپرستی و قوم گرایی وجود دارد و هنوز که هنوز است شماری از مردم آمریکا با رنگین پوست­ها اختلاف نظر دارند، اما هر چه از قرن بیستم گذشته است همراه و همگام با توسعه و پیشرفت، اختلافات مذهبی و نژادی کمرنگ تر گردیده، با این وجود گهگاه خبرهایی از قتل و کشتار جمعی و گروهی مردم در گوشه­ ای از آمریکا به گوش می­رسد.

البته وقوع چنین اعمال ضدانسانی در بخش­های دیگر جهان نیز رخ داده است که هم ازار دهنده و هم ناشی از عقده­ های روانی است. سال گذشته نروژ شاهد کشتار نزدیک به 70 تن توسط مردی نژاد پرست بود و چند روز پیش کشتن 20 کودک دانش آموز (5 تا 10 ساله) به همراه تعدادی معلم و پرسنل یک دبستان، نه تنها در آمریکا، که در هر گوشه­ جهان موجب ابراز انزجار گردید.

یقینا مردم دنیا، بیش از گذشته نگران امنیت خویش هستند. خبر تصادفات و تلفات ناشی از حوادث غیرمترقبه و آماری که اعلام می­شود، به نوعی توان و مدیریت کشورها را زیر سؤال می­برد. بنابراین واکنش و عکس العمل به ناامنی، خود مبحثی است که علاوه بر آنکه نگرانی عمومی و بین المللی را به دنبال دارد، لیاقت و شایستگی و کاردانی دولت­ها و عوامل و نیروهای بازدارنده را بیشتر زیر سؤال می­برد.

پس بحث حمل سلاح و در اختیار داشتن سلاح گرم و سرد، دهه­ هاست که در آمریکا موضوعی داغ و گاهی هم تعیین کننده در رقابت­های دو حزب عمده و اصلی آمریکا بوده است.

همان طوری که ذکر شد، در اوج رقابت­های انتخاباتی اخیر در آمریکا و به دنبال چند تیراندازی و زخمی و کشته شدن چند تن از شهروندان، بحث داشتن و یا لغو قانون حمل سلاح در مبارزات انتخاباتی می­رفت تا به عاملی تأثیر گذار تبدیل شود. بخشی از جمهوری خواهان خواستار استفاده مردم و حمل سلاح برای دفاع از خویش هستند و گروهی از دمکرات­ها خواهان تغییر در قوانین موجود و محدود کردن استفاده از سلاح هستند.

و امروز در این مصیبت و حادثه تلخ و ناگوار، باز این اختلاف و زخم و شکاف، دهان باز کرده است که واقعا چکار باید کرد؟

ریختن اشک از چشمان اوباما به عنوان رییس جمهور و شخص اول مردم و کشور آمریکا، می­تواند دو پیام در بر داشته باشد؛ نخست ابراز همدردی و همدلی با خانواده­ های قربانیان، دوم تأیید و پذیرش عدم توان مقابله با این چالش است.

وقتی پلیس اعلام می­دارد که سلاح­های به کار رفته در این جنایت هولناک و وحشتناک متعلق به مادر قاتل بوده است، که این سلاح­ها همگی قانونی خریداری و نگهداری می­شده است، یقینا احساس تأسف اوباما که در اوج رقابت­های انتخاباتی تلاش کرد که مسأله حمل سلاح و خریداری آن را مسکوت بگذارد، کمی انفعالی است. اینکه امروز تلاش می­شود علل ارتکاب چنین جنایتی را ریشه یابی کنند هم نمی­تواند تسلی بخش خانواده­ هایی باشد که فرزندانشان را از دست داده­ اند.

یقینا آنچه طی روزها و ماه­های آینده در آمریکا دوباره به اهرم و ابزاری برای اوباما و دولتش تبدیل خواهد شد، فشار هر چه بیشتر مخالفان حمل و نگهداری سلاح در آمریکاست و با توجه به اینکه کشور آمریکا از 50 ایالت تشکیل شده است، چه بسا برخورد و قانون گذاری درباره آن به ایالت­ها سپرده شود تا هر ایالتی با صلاحدید و اوضاع امنیتی و سیاسی و اجتماعی خود، برای این مشکل قانون گذاری کند که این شیوه مبارزه و برخورد با این معضل و چالش اجتماعی نیز در جامعه آمریکا با مخالفت­هایی روبروست. چرا که داشتن و نگهداری سلاح و اصولا در اختیارگیری سلاح، می­تواند به عاملی برای وقوع جرم در نقاطی تبدیل شود که ممکن است دارای قانون منع حمل سلاح و نگهداری آن باشد.

آنچه فراتر از آمریکا موجب محکومیت جهانی آن گردیده، ناشی از این امر است که در هر جامعه­ ای افرادی با عقده روانی و آسیب دیدگی اجتماعی وجود دارند که در برخورد با ناملایمات، توان و کنترل خویش را از دست می­دهند و ممکن است دست به هر حرکتی و واکنشی زنند که پیامد خونبار و نگران کننده اجتماعی و انسانی به دنبال داشته باشد.

از آنجایی که صفحات مجلات و روزنامه­ ها و بخشی از خبرهای رسانه­ها، هر روز اختصاص به قتل و کشتار افراد بی­گناه دارند که توسط حتی نزدیکان خود و به دلیل و بهانه­ های غیرقابل قبول جان خود را از دست می­دهند، این زنگ خطری است که باید به آن توجه شود. زنگ خطری که با پیشرفت و تکامل سلاح­ها می­تواند بیش از پیش در هر حادثه بر شمار قربانیان افزوده شود و آنگاه اشک­هایی که ریخته می­شود به جای تسلی و تسکین می­تواند موجب خشم و غضب خانواده­ های قربانیان و مردم باشد که چرا مسئولین و یا دولتشان در برخورد با این معضل و مشکل، به بهانه­ های مختلف و واهی کوتاه آمده­ اند.

بنابراین محکومیت و تقبیح هر اقدام و عمل تروریسی و مرگبار می­تواند بخشی از تلاش جهانی برای کاهش حوادث دلخراشی چون حمله آدام لانزا به مدرسه نیوتاون ایالت کانتیکت آمریکا ودیگر نقاط جهان باشد.

 

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها