پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 29 آذر 1391 ، 24 : 13

کد خبر : 1620

از 0 نفر 0

پیشگیری از مصرف دخانیات

پیشگیری از مصرف دخانیات

محمدبازيار-كارشناس ستاد پيشگيري و حفاظت اجتماعي دادگستري كازرون

اعتياد و سوء مصرف مواد، مشكل بزرگ بسياري از جوامع بشري است. اين بيماري هزينه بسيار سنگيني را بر فرد، خانواده و دولت تحميل مي­كند. سوء مصرف مواد باعث كاهش عملكرد شغلي و تحصيلي، تصادفات، مسموميت، غيبت از كار، جنايت و دزدي مي­شود. در سالهاي گذشته مواد مخدر به دليل فقدان امكانات پزشكي در افراد مسن و ناتوان مورد استفاده قرار مي گرفت. در حال حاضر اعتياد بزگترين تهديد در مقابل رشد و توسعه اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و شكوفايي استعدادها و سرمايه هاي فكري و ظهور خلاقيت هاي انساني در قشر نوجوان و جوان است. سوء مصرف مواد اكثرأ با ساير حالات روانپزشكي مثل اختلالات شخصيت(اختلال شخصيت ضد اجتماعي)، اضطراب و افسردگي ديده مي­شود.

پيشگيري از اعتياد در مقايسه با درمان و اقدامات بازتواني به مراتب آسانتر و كم هزينه تر است.

پيشگیری از اعتیاد باید از دغدغه‌های اصلی دستگاه‌هاي كشور شود.

پژوهش در زمينه اعتياد تلاشي است جهاني كه بنا به توصيه سازمان هاي بين المللي به منظور شناخت علل و راهكارهاي مختلف توسط پژوهشگران، سياست مداران و مردم هر جامعه بررسي، تهيه و تدوين و به مرحله اجرا در مي­آيد. البته قصد و هدف بنده در اين مقاله ورود به بحث اعتياد به مواد مخدر نبود و هدف تلنگري بود جهت ورود به بحث اصلي يعني دخانيات كه كليد ورود به اعتياد به مواد مخدر مي­باشد.

قليان: اين پديده كه در حال حاضر به يك معضل پنهان اجتماعي تبديل شده است از آن جهت چهره منفوري به خود نگرفته است كه اغلب آن را بي ضرر و غير قابل اعتياد مي­دانند يا كمتر از مصرف سيگار قلمداد مي كنند.آب موجود در قليان نه تنها خاصيت تصفيه كنندگي  و محافظتي در مقابل دود ناشي از سوختن تنباكو ندارد بلكه به دليل افزايش رطوبت باعث افزايش ميزان جذب ريوي آن نيز مي­گردد. مواد سمي قليان نه تنها كمتر از سيگار نيست بلكه بعضي مواد خطرناك از جمله قير يا دوده (سرطان زا)، مونواكسيدكربن(آلاينده)و نيكوتين(ايجادكننده وابستگي) موجود در دوده آن از سيگار بيشتر است. با مصرف قليان بيش از 600 ماده سمي و مهلك وارد ريه فرد مصرف كننده و اطرافيان خواهد شد.در صنعت تنباكو، مرغوبترين آن در اختيار كارخانه­هاي سيگارسازي قرار مي­گيرد و تفاله هاي تنباكو جهت قليان مورد استفاده قرار مي­گيرد.

مقدار تنباكوي مصرفي در يك وعده قليان كشيدن معادل مصرف 20تا50 نخ سيگار است و به همين دليل با افزايش سطح نيكوتين خون، مصرف كننده به ظاهرتفنني براي رفع نياز خود به روش سهل تري كه همان مصرف سيگار است روي مي آورد.  بنابراين اعتياد در قليان كشي با روي آوردن به استعمال سيگار و اعتياد به مصرف سيگار نمايان مي­شود. در قليان، نامرغوب بودن تنباكو، درجه حرارت بالا، توليد گاز منواكسيد كربن ناشي از سوختن ناقص زغال آتشدان(احساس گيجي بعد از مصرف تنباكو كه افراد نشانه مرغوب بودن تنباكو مي­دانند در واقع از گاز منواكسيدكربن مي­باشد)، مكش هاي ريوي عميق و رطوبت حاصل از آب باعث بروز بيماريهاي ريوي، سرطان هاي مختلف از جمله سرطان لب، ريه، معده و مثانه مي­گردد. تنباكوهاي تحت عناوين ميوه­اي، عطري و اسانس دار نه تنها بي ضرر نيستند بلكه عوارض به مراتب بيشتري نسبت به تنباكوي ساده دارند زيرا مواد آروماتيك(تركيبات حلقه اي)موجود در آنها بر اثر حرارت زياد خاصيت سرطان زايي و سمي فوق العاده اي پيدا مي­كنند. به علاوه مزه و طعم مناسب و سهولت مصرف اين گونه تنباكوهاي معمولي باعث گرايش بيشتر نوجوانان و جوانان به مصرف و ايجاد وابستگي به آنها خواهد شد.

مصرف قليان در اماكن سربسته:  مانند سفره خانه­هاي سنتي، قهوه خانه­ها و... عوارض آن را دو چندان خواهد كرد و سلامت اطرافيان به ويژه كودكان را در معرض خطر جدي قرار خواهد داد. استفاده از قليان به صورت مشترك خطر انتقال بيماريهاي عفوني را نيز در پي خواهد داشت. مطالب مذكور همگي توسط پزشكان مجرب تأييد شده است و جهت پيشگيري از مصرف و استعمال دخانيات تهیه گردیده است.

 

 


ارسال دیدگاه Post comments


comment

ملینا

ممنون از مطالب خوبتون

1393/11/3

comment

kimia

مطالبتون عالیه ممنون

1394/10/4

comment

سارا

من که نخوندم چون خسته میشم

1396/10/27

آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها