چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

پنج شنبه 7 دی 1391 ، 54 : 10

کد خبر : 1635

از 0 نفر 0

فقر با مهرورزی در تضاد است...

فقر با مهرورزی در تضاد است...

منوچهر حبیبی/ دو سال از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ­ها گذشت.

دو سال از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ­ها گذشت. طرحی که برای پویایی اقتصاد و رونق بازار کسب و کار در سال 89 با پرداخت یارانه نقدی به بخش عمده­ای از جامعه عملی گردید.

در ابتدا مبلغ 405000 ریال و بعد با اضافه کردن مبلغی به عنوان یارانه نان، کل این مبلغ به 450/000 ریال (چهل و پنج هزار تومان) رسید. البته دولت هم در آذرماه 90 و هم در آذر ماه امسال، سالروز اجرای آن را گرامی داشت و در نشست­ها و گردهمایی­هایی که احمدی نژاد و هیأت دولت در آنها شرکت کردند از این طرح به عنوان یک انقلاب و تحول عظیم یاد کردند.

هر چند که این طرح از ابتدا با مخالفت­هایی روبرو گردید، اما با حمایت­هایی که از دولت احمدی­نژاد و شخص وی در سال 1389 صورت گرفت، عملا این طرح به تصویب رسید و اجرایی شد.

براساس پرداخت­هایی که صورت گرفته است، دولت در آذرماه 91 اعلام کرد که به هر ایرانی (مشمول طرح) معادل 10/000/000 ریال (یک میلیون تومان) یارانه تعلق گرفته است. مبلغی که آن را هر شهروندی باید با مدیریت و دقت در مقابل پیامدهای ناشی از تورم و گرانی هزینه می­کرد. متأسفانه براساس پیش بینی­ها و علیرغم پشتیبانی و حمایت دولت از اجرای این طرح، در عمل این طرح بر زندگی بسیاری از خانوارها تأثیر سوء گذاشت و طی این دو سال، شاهد افزایش سرسام آور قیمت­ها و گرانی و تورم افسار گسیخته و اوضاع نابسامان اقتصادی در کشور بوده­ایم.

البته همان طوری که بارها اشاره گردیده است، این طرح انقلابی بود در زندگی بخشی از جامعه که بر موج گرانی سوار بودند و از این بازار پر از تلاطم، کمال سودجویی را برده­اند و هنوز امید دارند که با اجرایی شدن فاز دوم طرح (با اعلام دولت) به ثروت­های کلان و سودهای سرشار دست یابند.

وقتی صحبت از پرداخت یک میلیون تومان به هر شهروندی می­شود، شاید این مبلغ به نظر برای عده­ای از شهروندان، چشمگیر آید. اما اگر آن را با مبالغی که در اثر افزایش نرخ تورم و گرانی از دست داده­اند مقایسه کنیم به راحتی متوجه ضرر و زیان­هایی می­شویم که تقریبا بسیاری از مردم و خانوارها کرده­اند.

اگر این مبلغ (یک میلیون تومان) را انفرادی و یا جمعی با افزایش نرخ کالا و خدمات مقایسه کنید، باز نتیجه یکسان خواهد بود. برای مثال اگر این یک میلیون تومان را فردی  طی دو سال گذشته دریافت کرده است با میزان افزایش بهای لوازم خانگی مقایسه کنید می­بینید هر آنچه را که فردی در سال 89 می­خواسته است برای رفاه و رفع نیازهای زندگی تهیه کند، به طور متوسط صرف نظر از اقلام دیگر در سال  91 بیش از این مبلغ افزایش داشته است.

یا اگر این مبلغ را یک خانواده 4 نفری در اختیار داشته است که در مجموع مبلغی معادل 4 میلیون تومان (40/000/000ریال) شده است را جهت خرید ارزان­ترین خودروی کشور که همان پراید باشد مصرف کند، نسبت به زمان مشابه سال اجرای طرح هدفمند کردن یارانه­ها، این مبلغ کمتر از افزایش قیمت این خودرو بوده است.

پس اگر مبلغ­های دریافتی را چه با افزایش نرخ و بهای اقلام خوراکی، چه در بازار سکه و ارز و چه با افزایش بهای حامل­های انرژی و دیگر خدمات روزمره و نیازهای فردی و جمعی مقایسه کنیم، متوجه می­شویم مبالغی را که پرداخت کرده­ایم در مواردی نه تنها بیش از این مبلغ (یک میلیون تومان برای هر فرد) که حتی گاهی به دو یا سه برابر آن نیز می­رسد. که این میزان پرداخت­ها، برای افراد مختلف جامعه کاملا متفاوت است. مثلا افرادی که دچار بیماری­های خاص هستند و یا آنکه در تلاش برای تهیه مسکن بوده­اند و یا افرادی که فرزندانشان در دانشگاه­های داخلی و یا غیردولتی تحصیل می­کنند و یا بورسیه خارج از کشور هستند، طی این مدت متحمل چه افزایش­های تورمی ناشی از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه­ شده­اند.

یقینا اقتصاد هر کشوری باید به پویایی و عدم وابستگی به قدرت­های انحصارگر برسد، اما اجرای هر طرح و برنامه­ای نیاز به کار و تلاش و برنامه ریزی و از همه مهمتر - همان طوری که بارها بسیاری از متخصصان و اقتصاد دانان اشاره کرده­اند - نیاز به بستر سازی مناسب و فرهنگ سازی و از همه مهمتر نظارت دارد.

مطمئنا اگر روزی احمدی نژاد و تیم اقتصادی­اش بخواهند از واقعیت­ها و مشکلات سر راه اجرایی شدن هدفمند کردن یارانه­ها بگویند خواهند گفت که بخشی از درآمدهای پیش بینی شده برای دولت هیچگاه به خزانه نیامد، چرا که به علت سوء مدیریت و عدم نظارت کافی به دست واسطه گران و سوداگران افتاد. کسانی که هیچگاه در خواب هم نمی­دیدند که یک شبه به ثروت­های نجومی دست یابند. و این همان قسمت و به قول معروف حلقه­های گمشده از زنجیری است که بابت اجرای هدفمند کردن یارانه کوتاه و کوتاه­تر می­شود و عرصه را بر بسیاری از خانوارها تنگ­تر و تنگ­تر می­کند.

یقینا هر طرحی ممکن است با مشکلاتی در اجرا روبرو باشد، اما این طرح از ابتدا و به دلیل شتاب و عجله­ای که در تهیه بندها و اصول اجرایی داشت و ابزارهای نامناسب به کار گرفته شده، متأسفانه ضررهای جبران ناپذیری به بخش­هایی از جامعه وارد کرده است که پیامدهای ناگوار را نیز به دنبال داشته است. و اما طی مراسمی که به مناسبت آغاز سومین سال اجرایی شدن این طرح برگزار شد، باز مثل دفعات قبل احمدی نژاد صحبت از موفقیت آمیز بودن طرح خود کرد و مجلس و دیگر نهادها را متهم به کارشکنی در اجرای فاز دوم آن کرد و باز تأکید نمود که هر چه زودتر فاز دوم این طرح (با افزایش مبلغ واریزی برای شهروندانی که مشمول طرح می­شوند) اجرا شود. هر چند که احمدی نژاد در ماه­های پایانی کارش قرار دارد، اما اجرای فاز دوم حتی اگر با افزایش مبلغ یارانه­های نقدی هم صورت گیرد، تنها موجب کاهش فشار کوتاه مدت یکی دو ماهه بر اقشار ضعیف و کم درآمد می­شود که باید این بار سنگین را با فشار ناشی از جهش و افزایش­های بی­رویه قیمت­ها طی ماه­ها و سال آینده سخت­تر و شدیدتر تحمل نمایند و سود و درآمد اجرای فاز دوم مثل گذشته (فاز اول) تنها به جیب کسانی می­رود که در سالهای 89، 90 و 91 در بازار آشفته و پرتلاطم حاصل از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه­ها بیشترین منفعت را برده­اند.

یقینا برخورداری از رفاه نسبت و درآمد کافی، حق همه اقشار جامعه است، اما بی نظمی و عدم نظارت کافی باعث گردیده است که فاصله­ها هر روز بیشتر و بیشتر گردد و شمار بیشتری از مردم به زیر خط فقر روند و حقوقشان پایمال شود که این روند با مهرورزی و عدالت خواهی در تضاد است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها