پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 13 دی 1391 ، 00 : 12

کد خبر : 1655

از 0 نفر 0

تا چه شود؟!...

تا چه شود؟!...

منوچهر حبیبی/ به دنبال اطلاع رسانی قبلی، شنبه شب 91/10/2 بسیاری از مردم آماده شنیدن حرفهای دکتر احمدی نژاد در مصاحبه تلویزیونی شبکه یک (شبکه سراسری) شدند.

به دنبال اطلاع رسانی قبلی، شنبه شب 91/10/2 بسیاری از مردم آماده شنیدن حرفهای دکتر احمدی نژاد در مصاحبه تلویزیونی شبکه یک (شبکه سراسری) شدند. حرفهایی که برخی از مردم امید داشتند تا شاید دردی از دردهایشان دوا کند.

بالاخره در خاتمه اخبار ساعت 21، نوبت به پخش زنده این مصاحبه رسید. طبق معمول حیدری رودر روی احمدی نژاد نشست و بعد از تعارفات و عرض ارادت به مردم، پرسیدن سؤالات آغاز شد که ایشان برخی سؤالات را با سؤال، برخی را بی­جواب، برخی را با به کار بردن لغات عجیب و غریب و برخی را با شوخی و خنده پاسخ داد. پاسخ­هایی که به قول معروف هم عده ای را انگشت به دهان کرد، هم برخی را متحیر و برخی را مات و مبهوت و سردرگم کرد.

خوب اقتصاد یکی از بخش­های بسیار مهم و پراهمیت برای مردم است، بنابراین به سؤال و جواب­های این بخش، توجهات بیشتر و دقیق­تر بود تا شاید همان طوری که ذکر شد خبر خوشی به گوش رسد و امیدها برای دست و پنجه نرم کردن با مشکلات بیشتر گردد. اما همان گونه که برخی انتظار داشتند، صحبت و حرف­ها همگی یا تکراری بود و یا رد انتقادات و البته حمایت قاطعانه از طرح­های دولت چه آنهایی که به بار نشسته اند و یا آنهایی که سالهاست حرف و صحبتشان بوده و هست.

از طرح­هایی که به بار نشسته و خلاصه از آن خیلی هم دفاع شد، بحث هدفمند کردن یارانه­ها بود که در این مصاحبه باز احمدی نژاد از آن دفاع کرد و مخالفان و منتقدان به این طرح را مفسدین و توطئه گران اقتصادی قلمداد نمود.

و اما وقتی حیدری از او درباره تأثیر اجرا شدن هدفمند کردن یارانه ها و افزایش نقدینگی پرسید، احمدی نژاد اشاره کرد که این دو به هم ارتباط ندارند و افزایش نقدینگی در دوره او نسبت به دوره های قبل و دولت های پیشین کمتر و تنها 4 برابر بوده است و با مقایسه دولت خود و عملکرد دولتش با دولت­های قبلی، توقع قدردانی و تشکر و حمایت هر چه بیشتر از دولتش را نیز داشت. در مورد کمبود دارو، ایشان اشاره نمود ارز مورد نیاز تخصیص داده شده و دلیلی برای گرانی دارو وجود ندارد و اگر گرانی هم صورت گرفته ناشی از سوء استفاده هایی است که می­شود و تأکید نمود که از مرداد ماه به این طرف، هیچ دارویی گران نشده است.

خوب گویا و شاید که ایشان و خانواده و اطرافیانشان طی این مدت مجبور به خرید دارو نشده اند، چرا که گرانی که طی همین مدت در اثر کمبود و افزایش قیمت دارو صورت گرفته، به هیچ وجه قابل مقایسه با هیچ زمانی نبوده و نیست.

و اما از آنجایی که همه کاسه و کوزه ها را سر قیمت و بهای ارز می شکنند، احمدی نژاد اعلام کرد که نرخ ارز تعادلی (بورس معاملات ارز) 2400 تومان را نیز قبول ندارد و نرخ واقعی و حقیقی ارز کمتر و همان 1226 تومان است و هر چه در این مدت (یعنی فروش و اختصاص ارز) صورت گرفته غیرقابل قبول بوده و دولت باید سود افزایش نرخ ارز را نیز محاسبه کند و به مردم برگرداند. همه این صحبت ها در تلویزیون و پیش چشم میلیون ها بیننده، خود به خود ایجاد تعهد و وظیفه می­کند که دولت و شخص احمدی نژاد نسبت به حرف­هایی که زده و قول­هایی که داده پای بند باشد و آنها را عملی کند. اما طی این مدت باقی مانده تا پایان عمر دولت دهم مردم ترجیح می­دهند که انتظار بیش از حد و اندازه ای از احمدی نژاد و کابینه اش نداشته باشند و با رکودی که از چند هفته قبل با تثبیت نرخ ارز رخ داده، بسازند و خود را با آن وفق دهند و همین حالت سکون، خود می­تواند برای بسیاری از مردم خبر خوش و خوبی باشد.

متأسفانه در نیمه مصاحبه و در حالی که احمدی نژاد از حساب و چرتکه و جذر و ضرب و تقسیم و معادلات چند مجهولی برای درک سخنانش برای بینندگان عزیز و هموطنان گرامی می­گفت، دوباره رفت روی فاز هدفمند کردن یارانه، فازی که بیش از برق 3 فاز، آن دسته از بینندگان را چشمانشان خواب آلود شده بود را هوشیار نمود تا به جمع بقیه بینندگان که ششدانگ حواسشان را روی صحبتهای احمدی نژاد متمرکز کرده بودند بپیوندند.

اما گفتن از اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه ها و تلاش برای مقابله با مخالفت­هایی که سر راه اجرای فاز دوم هست، نقطه عطفی بود که آن شب خیال بسیاری از خانواده ها مشوش گردد و نگرانی ها بیشتر و بیشتر شود و در حالی که حیرت و نگرانی از سخنان احمدی نژاد بر فضای خانواده ها مستولی شده بود، ایشان نگاهی به ساعتش انداخت و گفت: کمی دیر شده و از وقت پخش سریال مردم گذشته... و بابت آن از مردم پوزش خواست و در پاسخ به درخواست حیدری (مجری تلویزیون) ابراز خوشحالی نمود که باز در مصاحبه ها شرکت کند.

هنوز ساعاتی از پایان مصاحبه وی نگذشته بود که آن سکون و آرامشی که در بازار سکه و ارز چند هفته ای ایجاد شده بود، شکست و بهای دلار و طلا افزایش یافت و به نوعی پاسخی بود به سخنان تکراری احمدی نژاد که دوباره گرانی به دنبال سخنان وی، تلخ کامی را برای بخش بزرگی از جامعه به ارمغان آورد.

و باز دوباره داد مجلسی ها درآمد که اجرای فاز دوم هدفمند سازی یارانه ها به صلاح مملکت و مردم نیست.

تا چه شود؟!...

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها