جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 4 خرداد 1397 ، 47 : 12

کد خبر : 16865

از 0 نفر 0

رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز، خبر داد؛ پلیس فضای سبز در شیراز راه‌اندازی می‌شود طراحی مبلمان شهری به شکل رویداد محور از دل مسابقات محلی

رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز، خبر داد؛ پلیس فضای سبز در شیراز راه‌اندازی می‌شود طراحی مبلمان شهری  به شکل  رویداد محور از دل مسابقات محلی

رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری گفت: مبلمان شهری شیراز به شکل رویداد محور و از دل مسابقات مردمی طراحی خواهد شد...

رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری گفت: مبلمان شهری شیراز به شکل رویداد محور و از دل مسابقات مردمی طراحی خواهد شد.
سرویس خبری/ خدیجه غضنفری: جهانبخش میرزاوند، در جمع خبرنگاران گفت: احداث و نگهداری فضای سبز شهری، تأمین آب فضای سبز ایجاد شده در سطح شهر، سامان‌دهی المان‌ها تابلوها و بیلبوردهای موجود در شهر ساماندهی تابلوهای معرفی مشاغل و... را ازجمله مسئولیت‌های سازمان فضای سبز دانست.
وی، از راه‌اندازی کارگروه ویژه‌ای برای ساماندهی تابلوهای معرفی مشاغل خبر داد و افزود: در آینده نزدیک این کارگروه با همکاری سایر سازمان‌ها و نهادها، همچون کانون وکلا، نظام پزشکی و... در هر یک از مناطق شهرداری شیراز تابلوهای مشاغل را دریکی از  خیابان‌ها به‌صورت الگو ساماندهی خواهد کرد.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری همچنین درباره تبلیغات محیطی نیز گفت: همه بیلبوردها و تابلوهای تبلیغات شهری با مدیریت سازمان فضای سبز نگهداری می‌شود و قرار است ازاین‌پس با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری شیراز جدول زمان‌بندی برای تبلیغات محیطی در مناسبت‌های مختلف تعریف شود. میرزاوند، از برنامه‌های دیگری نیز که قرار است در سازمان متبوعش اجرایی شود، خبر داد. نهادینه کردن فضای سبز اجتماعی یکی از این اقدامات بود که به گفته رئیس سازمان فضای سبز گام عملی و مؤثری در راستای افزایش فضای سبز شهری در شیراز خواهد بود.
رئیس سازمان فضای سبز شهرداری شیراز با اشاره به اهمیت تدبیر و برنامه‌ریزی برای تأمین آب موردنیاز فضای سبز شهری از جزیره‌ای و قطعه‌قطعه بودن تأسیسات و زیرساخت‌های تأمین آب فضای سبز اظهار تأسف کرد و گفت: سازمان فضای سبز در آینده‌ای نزدیک با احداث مخازن و ایجاد تأسیسات در همه نقاط شهر این روند تأمین آب را به‌صورت یکپارچه اجرا خواهد کرد که این اقدام نه‌تنها آب‌رسانی را تقویت و تسریع خواهد کرد؛ بلکه هزینه نگهداری از این تأسیسات را به شکل در خور توجهی کاهش خواهد داد. میرزاوند همچنین از تحولات مثبتی در حوزه مبلمان شهری شیراز خبر داد و عنوان کرد: سازمان فضای سبز مسابقاتی را به‌صورت رویداد محور برگزار خواهد کرد و امیدواریم از دل این مسابقات طرح‌های مناسبی برای تبدیل مبلمان شهری شیراز به‌عنوان یک برند حاصل شود. رئیس سازمان فضای سبز با اشاره به اینکه حفظ باغات قصردشت و فضای سبز شهری یکی از موضوعات مهم مدنظر شهرداری است، گفت: به‌زودی گشت‌های ویژه‌ای برای حفاظت و صیانت از فضاهای سبز شیراز راه‌اندازی  و با در نظر گرفتن سازوکار مناسبی از همکاری مردم نیز در این زمینه بهره گرفته می‌شود.
وی همچنین ترویج فرهنگ شهروندی را یکی از گام‌های مهم در ایجاد آرامش فضاهای مختلف شهری دانست و از برگزاری کلاس‌ها و دوره‌هایی برای این آموزش‌ها در بوستان‌هایی همچون بوستان بعثت خبر داد. وی افزود: با توجه به خشک‌سالی‌های اخیر و مشکل کم‌آبی با احداث تصفیه‌خانه لوکال  در ۴ نقطه شهری  از پساب تصفیه شده فاضلاب استفاده خواهیم کرد. وی به سرانه فضای سبز شهری اشاره کرد و گفت: در شهر شیراز با احتساب فضای سبز ارتفاعات و باغ‌های خانواده و پارک‌ها سرانه  ۲۲ تا ۲۳ مترمربع است که نسبت به‌کل کشور  به‌جز شهرهای ساحلی ما بالاتر هستیم که  اگر بخواهیم باغ‌های قصردشت را حساب کنیم بیشتر از سایر نقاط کشور است.

تحلیل خبر

ایجاد، نگهداری و حفاظت از فضاهای سبز شهری ازجمله وظایف محرز و قطعی شهرداری‌هاست. برابر مصوبات قانونی نیز برای آسیب‌زنندگان به درختان مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته شده که شهرداری‌ها ملزم به پیگیری و احقاق حقوق شهروندان در این زمینه هستند؛ اما شوربختانه نه‌تنها آن‌گونه که باید تاکنون این امر محقق نشده بلکه گاهی نیز شاهد قطع درختان توسط شهرداری‌ها و قربانی کردن این عوامل ادامه حیات و تضمین‌کننده سلامتی مردم بوده‌ایم.
قطع درختان کهن و بسیار ارزشمندی که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان قیمت نابودی آن‌ها و زیان‌های جبران‌ناپذیر این اقدام را محاسبه کرد، تراژدی غم‌انگیزی است که سال‌ها شهروندان و تمام دوستداران جلوه‌های زیبا و پرفایده طبیعت را مغموم کرده و به خشم آورده است. در این اواخر نیز شاهد قطع درختان 70 و یا 80 ساله هم در بلوار چمران و هم مقابل بیمارستان کوثر شیراز بودیم که با بی‌رحمی تمام به تیغ اره‌برقی‌ها سپرده شدند و حاصل چند دهه رنج و هزینه‌های مختلفی که پای آن‌ها گذاشته شده بود را به باد فنا سپردند تا برخی به سودهای کلان برسند و جای ریه‌های شهر به هتل‌های سربه‌فلک کشیده داده شود.
سال‌هاست که وعده‌های بسیار و مکرری از سوی مسئولان فضای سبز شهری به شهروندان داده شده، اما این‌همه «می‌شود»، «خواهد شد»، «در نظر داریم» و... در بایگانی اذهان جای گرفت و تنها در چارچوبه بخشنامه‌های کاغذی محبوس شد. اینک سخن از راه‌اندازی پلیس فضای سبز به میان آمده و قول داده شده که با اعلام شماره تلفن چهاررقمی، شهروندان را در حفاظت از فضاهای سبز شهری مشارکت دهند؛ اما واقعیت این است که امروزه به مدد فضای مجازی و سهولت ارتباطات، دیگر نمی‌توان چیزی را از چشم مردم دور نگه داشت چراکه چه بخواهیم و چه نخواهیم دوربین‌های تلفن همراه ما را در اتاق شیشه‌ای قرار داده و همواره مورد رصد همگانی هستیم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها