چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 4 بهمن 1391 ، 14 : 11

کد خبر : 1708

از 0 نفر 0

گفت بدون شنود!

گفت بدون شنود!

منوچهر حبیبی/ جلسات مجلس عموما و در کل به صورت علنی (آشکار) برگزار می­گردد.

جلسات مجلس عموما و در کل به صورت علنی (آشکار) برگزار می­گردد. گهگاه هم به دلایلی (امنیتی و حساس) غیرعلنی برگزار می­گردد. وقتی جلسه علنی است، مردم از طریق رادیو به راحتی قادر به شنیدن مباحث و سخنرانی­ها هستند و خیلی سریع و بدون واسطه در جریان رویدادهای مجلس قرار می­گیرند. مطبوعات و رادیو و تلویزیون هم به طور شفاف اگر بخواهند می­توانند اطلاع رسانی کنند. اما اگر جلسه­ای به صورت غیرعلنی (پشت در بسته) برگزار گردید، ضمن آنکه مردم ارتباطشان با مجلس قطع می­شود، رسانه­ها و مطبوعات نیز خبررسانی­شان براساس حدس و گمان و خبر گرفتن از این نماینده و آن نماینده و نهایتا سخنگوی مجلس انجام می­شود.

خوب در این موقع بازار شایعات هم داغ می­شود. عواقب آن هم تناقض گویی­هایی است که گهگاه شنیده می­شود. پس بهترین کاری که مجلس و نمایندگان انجام می­دهند، برگزاری جلسات علنی است، مگر زمانی که واقعا مسایل خاصی در میان باشد که آن نیز باید به نفع کشور و مردم باشد.

و اما بحث نحوه کار مجلس از آن سو مورد توجه قرار گرفت که بارها طی این چند ماه، مجلسی­ها در چند نوبت خواهان حضور احمدی نژاد و یا اعضای کابینه­اش در مجلس برای پاره­ای از  توضیحات بودند. لازم به ذکر است از وظایف مجلس، همانا کشاندن اعضای کابینه و رییس دولت به مجلس و تقاضای پاسخگویی است که اگر قانع نشد منجر به استیضاح و برکناری (رأی عدم اعتماد) هم ممکن است گردد. به هر حال صرف نظر از اینکه این دو مجلس هشتم و نهم چقدر در مواقعی در مقابل عملکردهای غیراصولی دولت کوتاه آمده­اند، که خود جای بحث دارد، باید اشاره کرد که طی ماه­های گذشته حضور وزیران هم در کاهش مشکلات کارساز نبود و همین امر نیز به تقاضا از احمدی نژاد به حضور در مجلس منجر شد که در هر دو مورد، ایشان به مجلس نرفت. تا اینکه در بیستم دی ماه، رییس دولت، خود تقاضای حضور در مجلس را داد که به شرط شنیدن حرفهای نمایندگان مجلس با آن موافقت کرد و قرار روز چهارشنبه 91/10/27 گذاشته شد که بعد از مدت درخواستی احمدی نژاد و ساعتی که ایشان به مجلس می­روند، تعداد هشت تن از نمایندگان سؤالاتی را مطرح کنند و دولت به آنها پاسخ دهد.

جلسه هم علنی اعلام شد و خلاصه طبق معمول دسترسی به آنچه در مجلس گذشت برای همه شهروندان و اصحاب قلم و خبرنگاران رادیو و تلویزیون ممکن گردید. امید بسیاری از مردم هم به این جلسه و سخنرانی احمدی نژاد معطوف شده بود تا شاید راهکار و پیشنهادهایی برای رفع مشکلات موجود مردم و کشور ارایه گردد.

اما سخنرانی باز مثل همیشه توأم با گلایه و البته تعریف و تمجید از مردم و بیان توانمندی­های کشور آغاز شد و راهکارهای تکراری و البته گفتن از دشمنی­ها، بخش­هایی از صحبت­های احمدی نژاد بود. هر چند موضوع و مطلب جدید در این جلسه و حضور در مجلس تأیید اثر تحریم­ها بر اقتصاد کشور بود و هر چند که ایشان باز اشاره نمود که از پس از توطئه نیز برخواهد آمد. خوب در مجموع سخنرانی و بیانات وی (احمدی نژاد) طبق زمان درخواستی و تا کلام آخر زده شد و در حالی که تعدادی از نمایندگان خود را برای طرح سؤالاتشان آماده می­کردند، ایشان نه تنها در مجلس نماند، که وزیرانی را که همراه داشت نیز با خود برد. گویا کاری واجب­تر از پرسش و پاسخ و جوابگویی به نمایندگان مجلس (خانه ملت نشین­ها) داشت.

البته در میان صحبت­ها و سخنرانی خود احمدی نژاد صحبت از همدلی و گفتگو و همکاری دولت و مجلس برای از بین بردن توطئه­های خارجی و کاهش مشکلات می­کرد. نکته­ای که نه تنها برای نمایندگانی که ترک کردن ناگهانی مجلس تا حدودی دلخور شده بودند، که برای مردم هم مبهم است این است که اولین شرط رسیدن به تفاهم و توافق و همکاری، مگر گفتگو و تبادل نظر نیست؟

بنابراین گفتن بدون شنیدن، همانا تقاضای پذیرفتن بدون قید و شرط طرح و یا پیشنهادهای دولت توسط مجلس است. هر چند که در پایان همان روز چهارشنبه، سخنگوی پارلمان دولت اعلام کرد که احمدی نژاد، نمایندگان را برای روز سوم بهمن به صرف شام دعوت می­کند و در آن جلسه صمیمی، به نظرات و پیشنهادهای نمایندگان گوش خواهد داد، اما معلوم نیست چرا دولت در صحن مجلس بدون هزینه کردن بودجه پذیرایی از نمایندگان، حاضر به گفتگو با آنان نشد؟

شاید هم نگران آن بود که بعد از سخنان شیرین و پر از وعده­های احمدی نژاد، سخنان نمایندگان از حلاوت آن بکاهد. به ویژه آنکه مردم، قاضی های خوبی برای قضاوت هستند. به هر حال این بار نیز احمدی نژاد به مجلس رفت و سخنانش را گفت و درددل­هایش را کرد، اما باز برای شنیدن ارزشی قایل نشد و باز این مجلس بود که از حقوق خود طرف نظر کرد و گفت و شنود به انعکاس نظرات در رسانه­ها و مطبوعات از سوی مجلسی­ها و دولتی­ها تبدیل شد.

 

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها