چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 9 اسفند 1391 ، 08 : 13

کد خبر : 1783

از 0 نفر 0

پیش غذای بی غذا!

پیش غذای بی غذا!

منوچهر حبیبی/ ماه­های پایانی دولت دهم شباهت زیادی با مدت زمان مشابه در دولت نهم دارد. در آن زمان (اسفند 87) احمدی نژاد فعالیت­های انتخاباتی خود را غیرمستقیم علاوه بر سفرهای استانی،...

ماه­های پایانی دولت دهم شباهت زیادی با مدت زمان مشابه در دولت نهم دارد. در آن زمان (اسفند 87) احمدی نژاد فعالیت­های انتخاباتی خود را غیرمستقیم علاوه بر سفرهای استانی، در تلویزیون آغاز کرد. تفاوت آن موقع با این زمان در این است که در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری به دلایل محدودیت قانونی، ایشان نمی­تواند در انتخابات شرکت کند و تنها می­تواند به حمایت از شخص و یا گروه خاص و یا کاندیدای مورد علاقه خودش بپردازد.

خوب برای ادامه چنین روندی، باید جایگاه و میزان رضایت عمومی از وی نیز برجسته و قابل قبول باشد. بنابراین نشست­های مطبوعاتی و گفتگوهای رادیو تلویزیونی در این امر بسیار تأثیرگذار خواهند بود. پس طی ماه­های پایانی روی آوردن رییس دولت به رادیو و تلویزیون که می­تواند به عنوان پربیننده­ ترین وسایل ارتباط جمعی هم قلمداد شود، شاید وی را برای جلب نظر مردم یاری دهد.

از این رو شنبه شب 91/12/5 باز رییس دولت در تلویزیون ظاهر شد و به گفتگو درباره مسایل مختلف کشور پرداخت. البته آنچه طی این مصاحبه مطرح و درباره آنها گفتگو شد و به نوعی گفتگوی چند جانبه با خبرنگاران بود، باز حول مسایل مختلف (تکراری) همچون دفاع از دولت و هدفمندی یارانه­ها و گفتن از کارشکنی­ها در اجرای سیاست­های دولت و دفاع از حقوق مردم و کشور و عدالت بود. هر چند طی روزهای اخیر همچنان افزایش قیمت اقلام مورد نیاز و خوراکی مردم از گوشت تا پیاز، داشت رکورد زنی می­کرد، اما آنچه در این گفتگو مورد توجه رییس دولت قرار گرفت صحبت از بودجه، افزایش حقوق­ها و کاهش قیمت مسکن و البته افزایش افسار گسیخته قیمت خودرو بود.

هر چند صحبت درباره آنچه که در بازار خودرو و اجحاف­هایی که در حق مردم صورت گرفت نیاز به بحث­های پیچیده فنی و اقتصادی دارد، اما در حد و اندازه­های همین گفتگو نیز می­توان درباره آن گفت و یا نوشت. نکته­ای که بسیار تعجب انگیز است پیامدهای گفتگوها و مصاحبه­های اعضای کابینه و شخص احمدی­نژاد است که فردای آن یا منجر به افزایش قیمت و تورم می­گردد و یا اینکه عابر بانک­ها شلوغ می­شوند.

خوب این بار نیز از نخستین ساعات روز یکشنبه، این عابربانک­ها بودند که به خاطر واریز عیدانه 85 هزار تومانی و عیدی بخشی از حقوق بگیران، مورد هجوم قرار گرفته بودند.

به هر حال با پایان یافتن این گفتگو که بخشی از آن با تأخیر پخش شد، عده­ای آن شب برایشان حکم شب یلدا (البته بدون آجیل و پسته و شیرینی) داشت که این چنین شتابان برای طلوع آفتاب و دریافت مبالغ واریزی در انتظار ماندند.

اما صرف نظر از شلوغی صف­های عابر بانک­ها، آنچه در کل از سخنان احمدی نژاد می­تواند در این برهه از زمان مورد نقد و بررسی قرار گیرد، این است که چرا مدتهاست بسیاری از مسئولین، حرف­های رسانه­ها و مطبوعات را تکرار می­کنند و این وسط نقش و جایگاه برخی از مسئولین به ویژه اعضای دولت و رییس دولت برای برخورد با مشکلات پیش روی مردم در چه حد و اندازه است؟

آیا دولتی که رییس آن (احمدی نژاد) بارها خودش را به عنوان دومین فرد معرفی کرده و می­کند، در برخورد با مشکلات باید همان واکنش و موضع گیری را داشته باشد که هر شهروندی می­تواند انجام دهد؟

شاید طی سال گذشته در برخورد با مشکلات، بارها و بارها موضع گیری­های جورواجوری از سوی برخی از مسئولین شده باشد. شاید برخی طی همین چند ماه گذشته در نگاه و دیدگاهشان و بیان آنها تغییراتی داده باشند، اما جایگاه یک فرد مسئول با شهروندان عادی و منتقدان کاملا متفاوت و انتظارات نیز بسیار متمایز است.

یعنی یک شهروند می­تواند بگوید قیمت خودرو خیلی گران و غیرمتعارف است، روزنامه نگار می­تواند نظرات و دیدگاه­ها را انعکاس دهد، ولی مسئول باید با توجه به اطلاع و شناخت خود و قدرتی که دارد، نسبت به برطرف کردن مشکل و رضایت عمومی گام بردارد.

و اما در رأس مسئولین در قوه مجریه (دولت) رییس دولت قرار دارد که باید با سیاست گذاری و نظارت در برخورد با مشکلات و معضلات پیش روی مردم کوشا باشد و گام بردارد.

حالا که از جایگاه و نقش بیشتر دولت گفته شد، آیا گفتن از گرانی غیرمتعارف خودرو و گله کردن از خودروسازان، توجیه دارد و قابل قبول است؟

آیا اولین سؤالی که پیش روی مردم و مخاطبین قرار می­گیرد این نیست که چرا دولت در این راستا کاری نکرده است؟

آیا بیننده تلویزیون از خودش نمی­پرسد چند درصد از گرانی خودرو ناشی از سیاست­های پولی و ارزی دولت است؟

یقینا امروز بیش از هر زمانی، مردم شناخت و آگاهی دارند. بیش از هر زمانی به سبک و سنگین کردن سخنان و صحبت­ها می­پردازند. شاید شماری از مردم به پای عابربانک­ها کشانده شوند، اما همین مردم دوست دارند که جایگاه و منزلت مردم بیش از پیش و بیش از هر زمانی حفظ شود.

شاید استفاده از عابر بانک و دیگر خدمات الکترونیکی در همه جای دنیا امری عادی و معمول باشد، اما هجوم بخشی از شهروندان در یک زمان خاص (ساعاتی بعد از اعلام واریز یارانه­ها و یا عیدانه) نشان از فشار بر بخش عمده­ای از جامعه دارد.

یقینا اگر احمدی نژاد در گفتگوی خبری در شنبه شب، سخن از دفاع از حقوق اقشار آسیب پذیر و شیرین کردن کام مردم می­گفت بهتر بود، اما حقوق مردم و کام آنان نه با عیدانه پیش بهاری شیرین می­شود و نه با یارانه اسفند ماه که پیش بهاری­تر است.

آنچه موجب رضایت و آرامش مردم خواهد شد، همانا ثبات در بازار و گره گشایی از مشکلات پیش روی آنان است. پیش بهار بی­بهار مانند پیش غذای بی­غذاست.

 

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها