پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 31 فروردین 1392 ، 22 : 10

کد خبر : 1847

از 0 نفر 0

مردم و افتخاراتمان را تحقیر نکنید!

مردم و افتخاراتمان را تحقیر نکنید!

منوچهر حبیبی/ عشق به وطن و سرزمین، عشق پاک و خالص و حقیقی و واقعی است. چون عشق به خانه و کاشانه است، عشق به حریم و حرمت­هاست.

عشق به وطن و سرزمین، عشق پاک و خالص و حقیقی و واقعی است. چون عشق به خانه و کاشانه است، عشق به حریم و حرمت­هاست. عشق به وطن عشقی پویا و ریشه دار است، تاریخ ملت­ها گواه این حقیقت است که مردم برای حفظ میهن خویش، چه جانبازی­ها و رشادت­ها که انجام نداده­اند.

در تاریخ معاصر ما و در جنگ عراق علیه ایران، مردم با عشق به میهن، حماسه­ها خلق کردند و دشمن را با خفت و زبونی به عقب راندند. اما تنها این عشق در دفاع از آب و خاک نیست، در عرصه­های مختلف هنری، ورزشی، علمی، فرهنگی و... مردم هم برای پویایی کشورشان تلاش می­کنند و هم از افتخارات حمایت می­کنند. هر جا که نام ایران برده می­شود و پرچم سه رنگ آن به اهتزاز درمی­آید، موجب افتخار و مباهات عاشقان راستین سرزمین ماست.

در این راستا گاه چشمانمان را بر ضعف­ها می­بندیم که می­تواند زبان بار باشد. برای نمونه سال گذشته که در آسیا و در عرصه ورزش فوتبال، چهره­ها و بازیکنان و سازمان­های برتر معرفی شدند، انتظار مردم ما این بود که بازیکنان کاندید شده به عنوان بهترین­ها معرفی شوند که واقعا لیاقت و شایستگی­شان بر کسی پوشیده نبود. اما در میان ناباوری، این فدراسیون فوتبال ما بود که به ریاست کفاشیان به عنوان فدراسیون برتر سال 2012 از سوی فدراسیون آسیا انتخاب شد. یقینا اینکه نام ایران باز مطرح و برده می­شد جای خوشبختی داشت، اما بسیاری از دست اندرکاران و دوستداران و کارشناسان به این انتخاب به دیده تردید نگاه کردند و در مورد آن قلم فرسایی­ها کردند. اما آنچه جلوی انتقاد از این انتخاب در داخل را  گرفت، همانا عشق به وطن بود.

اما در آن زمان چرا انتخاب فدراسیون فوتبال ایران تا حدودی غیر منتظره و سؤال برانگیز بود؟ پیش از اعلام برترین آسیا تیم ملی فوتبال کشورمان در لبنان در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2014 نتیجه را یک بر صفر به تیم لبنان واگذار کرده بود که در طول تاریخ فوتبال ایران بی­سابقه بود. از آن بدتر در ورزشگاه آزادی باز تیم ملی نتیجه را به ازبکستان واگذار

کرده بود. از طرفی لیگ فوتبال ما، یکی از سالهای ناموفق خود را در داخل و بازی­های آسیایی پشت سر گذاشته بود. چند سالی بود که در رقابت­های آسیایی چون جام ملت­ها نتیجه قابل قبولی به دست نیامده بود، وضعیت تیم­های شرکت کننده در لیگ برتر و اختلاف و درگیری­ها در تیم­ها بسیار بالا گرفته بود. بدهی برخی باشگاه­ها به بازیکنان و مربیان به معضل در فوتبال کشور تبدیل شده بود. مشکلات تیم­های بزرگی چون پرسپولیس و استقلال که طی این سالها همیشه درگیر حاشیه­ها بوده­اند دلالت بر عدم پیگیری و رسیدگی به اوضاع آنها داشت. حضور تیم­هایی که حتی زمین برای بازی نداشتند در لیگ برتر خود حکایت از اوضاع نابسامان برگزار کنندگان لیگ­ها داشت. هنوز که هنوز است یک ورزشگاه سرپوشیده (حتی ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی) در کشور وجود ندارد. یک برنامه مدون برای برگزاری مسابقات ارایه نمی­شود.

پیش از معرفی برترین فدراسیون فوتبال و انتخاب فدراسیون فوتبال ما مدام از بلاتکلیفی برگزاری مسابقات جام حذفی سخن رانده می­شد، برای حضور در مسابقات مقدماتی جام جهانی کسی به عنوان مربی در استخدام و در اختیار گرفته شد که چیزی جز حاشیه به فوتبال ما تزریق نکرده است. نتیجه ضعیف و باز در اما و اگر قرار دادن تیم ملی و قهر و یا تحقیر بازیکنان، بخشی از عملکرد ضعیف مربی تیم ملی ماست. کنار گذاشتن بهترین­ها از تیم ملی و پرداختن به آنچه که فدراسیون سالهاست انجام می­دهد، تیم ملی ما را در آستانه حذف شدن قرار داده است.

ناداوری­ها و تنبیه تماشاچیان و بازیکنان، بخش دیگری از عملکرد ناموفق فدراسیون فوتبال ماست، آن هم در دوره­ای که برای رشد و توسعه ورزش در کشور، دولت، وزارتخانه ورزش و جوانان را تأسیس کرد. اما هرچه شد و در حال انجام است، خودرأیی و غرور مسئولین در این عرصه مهم و افتخار آفرینی داخلی و بین المللی است.

در حالی که لیگ 92-91 در حال پایان است، باز اما و اگر برای تعداد تیم­هاست، باز نادیده گرفتن اعتراضات به برنامه­های  ارایه شده برای بازی­های لیگ و جام حذفی و حضور و شرکت تیم­ها در جام ملت­های آسیا 2013 - 2012 بوده و هست هیچ چیز در این فدراسیون تغییر نکرده است و آقایان هستند که می­خواهند نظرات و قدرتشان را بر مردم و ورزشکاران تحمیل کنند.

وقتی کفاشیان بعد از باخت­های تیم ملی از لبنان و ازبکستان با صراحت می­گوید یکی دو باخت، تأثیری بر تغییر رییس فدراسیون (ایشان) ندارد، باید پرسید چه چیز جز عملکرد مثبت و قوی در عرصه افتخار آفرینی ورزش ملاک است.

واقعا جای تأسف است که ظرف کمتر از ده روز طی برگزاری شش مسابقه در هفته سوم و چهارم بازی­های باشگاه­های آسیا، تیم­های ما متحمل 5 باخت در 6 مسابقه از عربستانی­ها شدند و این تنها نتایج تحقیرآمیزی است که قدرت و افتخارات فوتبال ما را زیر سؤال می­برند.

به راستی با چنین عملکرد ناموفق و ضعیفی که ناشی از سوء مدیریت مسئولین فوتبال ما و بخصوص فدراسیون فوتبال دارد، آیا انتخاب فدراسیون فوتبال ما به عنوان برترین سال گذشته نشان از لیاقت و شایستگی دارد؟

ای کاش این آقایان به رهنمودها و انتقادات و نظرات صاحب نظران و کارشناسان توجه داشتند تا بیش از این جامعه ورزشی و بخصوص فوتبال ما و مردم عزیزمان زیان نمی­دیدند.

یقینا در حالی که همه دلها برای ایران می­تپد و همه چشم­ها به بازی­های باقیمانده مقدماتی جام جهانی دوخته شده است، این تأسف بار نیست که مربی تیم ملی ما دنبال بازیکن می­گردد و بابت لجاجت، برخی از بهترین بازیکنان و از جمله دروازه­بان تیم ملی را کنار گذاشته است؟

یقینا پیامد چنین حرکت­های مغرورانه که تحقیر مردم ایران و بازیکنان ایرانی  را به دنبال دارد، در راستای افتخارآفرینی برای ایران و مردم وطن پرست ایران نیست.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها