پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 7 اردیبهشت 1398 ، 23 : 17

کد خبر : 18911

از 0 نفر 0

بالا رفتن 100درصدی قیمت مسکن در شیراز تسهیلات بانکی به هیچ دردی نمی‌خورد قدرت خرید مسکن از اقشار متوسط گرفته شد

بالا رفتن 100درصدی قیمت مسکن در شیراز تسهیلات بانکی به هیچ دردی نمی‌خورد قدرت خرید مسکن از اقشار متوسط گرفته شد

این روزها مشاوران املاک به دلیل کسادی بازار مسکن اوقات خود را با خواندن روزنامه سرگرم...

این روزها مشاوران املاک به دلیل کسادی بازار مسکن اوقات خود را با خواندن روزنامه سرگرم می‌کنند؛ تازه اگر روزنامه‌ای باقی‌مانده باشد. از سوی دیگر کاهش نرخ سود بانک‌ها هم شرایط جدیدی را برای مستأجران ایجاد کرده است؛ به‌طوری‌که بیشتر افراد برای کسب سود سپرده‌های خود را از بانک‌ها خارج کرده و با خرید منازل در سطح شهر نرخ رهن و اجاره را به‌شدت افزایش داده‌اند.
به گزارش ایلنا، کاهش قدرت خرید و همسان نشدن تسهیلات بانکی با رشد قیمت مسکن، از عواملی است که باعث افزایش رکود مسکن در سال 97 شد. باوجوداینکه از سال 92 تا 96 رکود در این بازارها حاکم بود و نوید خروج مسکن به گوش می‌رسید، اما در سال 97 به‌یک‌باره این رکود عمیق‌تر شد.
آن‌طور که تابنده‌ماه رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز می‌گوید: در حال حاضر خریدوفروش مسکن در میان دلالان سرمایه‌دار ایجاد می‌شود و اقشار متوسط به پایین، قدرت خرید منزل را ندارند.
محمدقاسم تابنده‌ماه در گفت‌وگو با ایلنا بابیان اینکه بازار مسکن در شیراز در یک رکود و کسادی ناشی از تورم بسر می‌برد، می‌گوید: در حال حاضر قیمت مسکن در شیراز به‌شدت افزایش‌یافته است؛ به‌طوری‌که در شرایط فعلی هیچ خریدوفروشی در بازار انجام نمی‌شود.
رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز با اشاره به اینکه امیدی به ارزان شدن قیمت مسکن در سال جاری نداریم، می‌گوید: هر اتفاقی ممکن است پیش بیاید، بنابراین تنها نوسانات نرخ ارز و دلار می‌تواند نقش مهم و مؤثری را در افزایش و کاهش قیمت مسکن در شیراز ایفا کند.
رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز می‌افزاید: با توجه به اینکه قیمت منزل در شیراز 100 درصد افزایش داشته است؛ بنابراین تسهیلات بانکی نه‌تنها به هیچ دردی نمی‌خورد و وام مسکن هم خیلی نتوانسته تأثیری بر روی خانه‌دار شدن مردم داشته باشد.
وی ادامه می‌دهد: اگر بانک‌ها خواستار خانه‌دار شدن مردم هستند، باید 70 درصد قیمت ملک را از طریق وام به مردم بپردازند.
 تابنده‌ماه می‌گوید: در حال حاضر شاهدیم افرادی که زمانی در مراکز شهر مستأجر بودند به دلیل نداشتن قدرت پرداخت، برای سکونت به حاشیه شهر روی آورده‌اند.
قشر متوسط و پایین قـدرت خرید ندارند
مختاری مشاور املاک در گفت‌وگو با ایلنا بابیان اینکه در شرایط فعلی افراد معمولی و قشر متوسط جامعه توان خرید مسکن را ندارند، می‌افزاید: الان بیشتر دلالان و افراد سرمایه‌دار از خرید خانه استقبال می‌کنند. مختاری ادامه می‌دهد: به دلیل کاهش نرخ سود پول توسط بانک‌ها، بیشتر افراد و سرمایه‌دارها سرمایه و پول خود را از بانک‌ها خارج کرده و با هدف بهره‌برداری و کسب سود وارد بازار مسکن شدند که این اقدام آنها سبب ایجاد یک رکود سنگین در بازار مسکن شیراز شد. مختاری بابیان اینکه 40 الی 50 درصد آپارتمان‌های حومه بولوار گلستان و چهارراه ادبیات توسط دلالان خریداری شده است، می‌افزاید: دلال‌ها با هدف کسب سود و منافع شخصی خود به بازار ورود می‌کنند و این قشر به نفع عمومی و مردم توجهی ندارند. این بنگاه‌دار بیان می‌کند: در حال حاضر سازنده‌ها و دلالان به دلیل افزایش قیمت منزل در آینده، از فروش منازل دست کشیده‌اند و با هدف افزایش دوباره نرخ دلار و آهن و مواد اولیه ساختمان، منازل خود را نمی‌فروشند.
مختاری در ادامه با اشاره به اینکه قشر متوسط و معمولی جامعه ماننــد کارگران و کارمندان قدرت پرداخت اقساط وام مسکن را ندارند، ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی تسهیلاتی که بانک مسکن به مردم ارائه می‌دهد تأثیر چندانی بر روی خانه‌دار شدن مردم ندارد. فریبرز یکی از مستأجران جوان از قیمت‌های نجومی رهن و اجاره در شیراز گلایه می‌کند و می‌گوید: با توجه به اینکه بنده توانایی حدود 50 میلیون تومان رهن و پرداخت اجاره 800 هزار تومان را دارم اما متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ام یک‌منزل مناسب در نقطه معمولی شیراز پیدا کنم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها