چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 18 اردیبهشت 1392 ، 20 : 9

کد خبر : 1907

از 0 نفر 0

افزایش یا کاهش حقوق...؟!

افزایش یا کاهش حقوق...؟!

منوچهر حبیبی/ قدرت و اقتدار هر کشوری در گرو کارایی و توان دولتش است و این مهم نیز بستگی به بازدهی نیروهایش دارد.

قدرت و اقتدار هر کشوری در گرو کارایی و توان دولتش است و این مهم نیز بستگی به بازدهی نیروهایش دارد. نیرو و توانی که در قالب کارکنان و کارگران در امور اداری، اجرایی، آموزشی، فرهنگی و تولیدی و اقتصادی انجام وظیفه می­کنند.

بنابراین در یک کلام باید گفت نقش کارکنان و پرسنل دولت در موفقیت آن بسیار چشمگیر و تعیین کننده است. نقشی که با میزان رضایتمندی و رفاه آنان دوچندان می­شود. اما باید دید این اصل در برنامه­های دولت لحاظ شده است؟ در عمل آنچه طی چند سال گذشته رخ داده است به نوعی با این حقیقت در تضاد است. اگر نگاهی به حقوق و دستمزدها و افزایش­های سالانه داشته باشیم، به خوبی این واقعیت تلخ هویدا می­شود. یعنی آنچه حقوق بگیران و مستمری بگیران دریافت می­کنند، در مقایسه با افزایش قیمت کالا و بهای خدمات همخوانی ندارد. فقط نابسامانی اقتصادی سال گذشته که اوج این بی توجهی مسئولان به نیروی کار کشور بوده، باعث شده که قدرت خرید حقوق بگیران بسیار کاهش یابد.

طی همین سال علاوه بر آنکه سقوط بیش از 50 درصدی ریال را تجربه کرده­ایم، شاهد افزایش نرخ افسار گسیخته تورم نیز بوده­ایم. هر چند تورم و سقوط پول ملی به همدیگر مربوط می­شوند، اما سودجویی و فرصت طلبی­هایی که رخ داده، خود به معضلی برای اقشار کم درآمد و با درآمدهای ثابت تبدیل شده است.

برای مثال در آغاز سال 1391 (سال گذشته) در ابتدا صحبت از افزایش 9 درصدی حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان بود و با تأخیر 3 ماهه، آن را به 12 تا 15 درصد افزایش دادند. این در حالی است که طی همان سال و براساس اطلاعات آماری بانک مرکزی و اعلام آن، تورم ماهانه و نقطه به نقطه بالاتر از این میزان بود. طوری که در اسفند ماه 1391 نرخ تورم به بالای 31 درصد هم رسید که این میزان تورم نسبت به افزایش سالانه 
           حقوق و دستمزدها، حداقل تا 2 برابر بوده است.

حال اگر این کمبودها را طی این چند سال با هم جمع کنیم، به درصدی غیرقابل قبول می­رسیم که از توان و قدرت خرید کارکنان و مردم کاسته شده است. چنین روندی نمی­تواند موجب دلخوشی و امیدواری در بین نیروهایی گردد که قصد خدمت و انجام وظیفه دارند. هرچند که در عمل با اعتقاد به باورهای ارزشمند چون رسیدن به خودکفایی و حفظ اقتدار همه ایرانیان و کارکنان دولت و نیروهایی که در بخش­های غیر دولتی و نیمه خصوصی فعالیت دارند، بی وقفه به وظایف خویش عمل کرده­اند اما بسیاری از عوامل اجرایی کشور در شرایط خوبی به سر نمی­برند و با روندی که از آغاز سال شروع شده است این شرایط می­تواند در طول سال 1392 نیز بدتر و دشوارتر گردد. به قول معروف سالی که نکوست از بهارش پیداست.

همان طور که مستحضرید در یک اقدام کم سابقه نسبت به سال گذشته، دولت هنوز تعطیلات نوروزی تمام نشده بود اقدام به خبررسانی افزایش 20 درصدی حقوق و دستمزدها برای سال جاری نمود. (سالی که توان مالی دولت از قبل کمتر است) و هنوز این اطلاع رسانی نشده بود که خبر صدور احکام نیز رسید. اما بلافاصله خبر افزایش 20 درصدی به 25 درصد، امید به بهبود شرایط معیشتی را بیشتر نمود.

این در حالی بود که هنوز بودجه سال 1392 در مجلس و در کمیسیون تلفیق به تأیید و تصویب نرسیده بود.

به هر حال احکام و دستورالعمل افزایش حقوق و دستمزدها صادر و ابلاغ شد. همین امر خود به خود افزایش­ قیمت­های اواخر فروردین را به دنبال داشت. افزایش­هایی که در اقلام خوراکی  وغیره صورت گرفت هر نوع چشم انداز امیدوار کننده­ای را برای اقشار کم درآمد و حقوق بگیران محو نمود. هر چند این نیز پایان کار نبود، چرا که بلافاصله از اوایل اردیبهشت نرخ افزایش نزدیک و بالای 30 درصد حامل­های انرژی و دیگر خدمات رفاهی و حمل و نقل برای سال جاری نیز اعلام شد که باز موج دیگری از گرانی­ها و افزایش­ها را در پی داشته است.

حال باید دید با توافقی که در مجلس با دولت بر سر افزایش نرخ و بهای سوخت صورت گرفته، موج بعدی گرانی در چه زمانی صورت می­گیرد.

تا اینجای کار به خوبی مشخص می­شود که افزایش 25 درصدی حقوق و دستمزدهای نیروهای شاغل و بازنشسته و مستمری بگیران در همان روزهای نخست و ماه­های اول سال در برابر افزایش­های رسمی دولت در خدمات و تولیدات و حامل­های انرژی و... ناچیز و بسیار کم بوده است. یقینا این روند با توجه به آنچه طی سالهای اخیر و به ویژه در دولت­های نهم و دهم احمدی­نژاد عملا رخ داده است ادامه می­یابد. بنابراین اگر براساس افزایش کلی 15 درصدی سال گذشته (1391) که منجر به افزایش نرخ تورم 31 درصدی (اعلام شده از سوی دولت و بانک مرکزی) گردید به راحتی می­توان پیش بینی کرد که تا پایان سال و ماه­های پیش رو، این افزایش­ها در مقابل افزایش نرخ تورم بالای 30 تا 40 درصد و احتمالا در اسفندماه تا 50 درصد، جز به کاهش قدرت خرید و خالی شدن هرچه بیشتر سفره­ها به ویژه سفره اقشار کم درآمد و با درآمدهای ثابت، منتهی نخواهد شد.

یقینا چنین پیشامدی نمی­تواند در راستای تأمین رفاه و معیشت نیرو و توان اجرایی و خدماتی دولت و رضایت آنان باشد که این امر در نهایت موجب دلسردی و ناامیدی می­گردد که به زیان دولت و کشور است و رضایت عمومی را نیز کاهش می­دهد.

        


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها