یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 5/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 19 بهمن 1398 ، 48 : 16

کد خبر : 19129

از 0 نفر 0

در وزارت بهداشت به‌هیچ‌وجه نباید سیاسی‌کاری داشته باشیم امروز گسست اجتماعی رو به افزایش است

در وزارت بهداشت به‌هیچ‌وجه  نباید سیاسی‌کاری داشته باشیم امروز گسست اجتماعی  رو به افزایش است

در وزارت بهداشت به‌هیچ‌وجه نباید سیاسی‌کاری داشته باشیم امروز گسست اجتماعی رو به افزایش است...

وزیر بهداشت تأکید کرد: در وزارت بهداشت به‌هیچ‌وجه نباید سیاسی‌کاری داشته باشیم و بارها گفته‌ام که بنده، وزیر بهداشت اصلاح‌طلب، اصولگرا، بدون خط، شیعه، اهل تسنن، زرتشتی، مسیحی، کلیمی، بی‌دین و حتی زندانیان محکوم‌به اعدام هستم.
به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در همایش مدیران حراست دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان‌های تابعه وزارت بهداشت در مرکز همایش‌های بیمارستان قلب شهید رجایی تهران اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس، ما فقط با صدام نجنگیدیم بلکه با مجموعه‌ای از قدرت‌های نظامی جهان روبرو شدیم و از مرزها، خاک، ناموس و جمهوری اسلامی ایران دفاع کردیم و تنها جنگی بود که حتی یک سانتی‌متر از خاک خودمان را در میز مذاکره پس نگرفتیم.
وی افزود: شهدا امروز از ما می‌خواهند که همان‌گونه که آنها از مرزهای جغرافیایی ایران دفاع کردند، ما نیز از مرزهای پاکیزگی و شفافیت دفاع کنیم، بدنام شویم و حتی شهید بدهیم. اعتقاد دارم که ناپاکی و فساد موریانه نظام جمهوری اسلامی ایران است.
وزیر بهداشت یادآور شد: اولین رسالت ما برای حراست از نظام مقدس جمهوری اسلامی، مبارزه با فساد به شیوه مدبرانه است و باید سرچشمه‌های فساد را بخشکانیم. نباید اجازه دهیم شبکه سازمان‌یافته فساد، ما را در کلاف سنگین درهم‌تنیده، از پای درآورد. دکتر نمکی تأکید کرد: باید با اتکای به خدا به‌گونه‌ای سازمان‌یافته عمل کنیم که با اولین تلنگری که به‌سلامت سازمانمان خورد بتوانیم از آن حراست کنیم. اولین تقاضای بنده از شما این است که با سرچشمه‌های فساد و دانه‌درشت‌ها، برخورد و مبارزه کرده و در مقابل فساد سازمان‌یافته، به‌طور سازمان‌یافته عمل کنید و فساد ستیزی را به‌عنوان رکن کار خود، قرار دهید. وی یادآور شد: سعی کنید به‌جز عیوبی که به حیثیت نظام و حق‌الناس و بیت‌المال ضربه می‌زند، در موارد دیگر، ستارالعیوب باشید و با نصیحت، مهربانی، روی خوش و بخشش به انسان‌ها نگاه کنید و از سوی دیگر، ریزش را برای نظام جمهوری اسلامی، کاهش دهید چون امروز گسست اجتماعی رو به افزایش است. بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی نظام، حمایت مردمی از آن است؛ بنابراین از گسست اجتماعی، ریزش سرمایه اجتماعی و دور شدن مردم باید پرهیز کنیم.  بر اساس گزارش وبدا، وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: سعی کنید آلوده یه سیاست زدگی و سیاست کاری نشوید. محور ما در جمهوری اسلامی ایران، ولایت‌فقیه و مقام معظم رهبری است و نباید از زیر خیمه ولایت‌فقیه، خارج شویم. در وزارت بهداشت به‌هیچ‌وجه نباید سیاسی‌کاری داشته باشیم و بارها گفته‌ام که بنده، وزیر بهداشت اصلاح‌طلب، اصولگرا، بدون خط، شیعه، اهل تسنن، زرتشتی، مسیحی، کلیمی، بی‌دین و حتی زندانیان محکوم‌به اعدام هستم.

تحلیل خبر

به قول وزیر بهداشت، گسست اجتماعی در جامعه ما متأسفانه رو به فزونی است. اول باید بدانیم گسست اجتماعی چیست، سپس بر این نکته واقف شویم که افزایش این گسست‌ها چه عواقب و پیامدهایی را به دنبال دارد.
مفهوم گسست اجتماعی در لایه‌های مختلف جامعه و نحوه ارتباطات و تقابل‌های آنها به صورت‌های متفاوتی تعریف شده است؛ آنچه در این تحلیل موردنظر ماست گسستی است که درنتیجه «محرومیت انسان‌ها» حاصل می‌شود. زمانی که مردم احساس می‌کنند در خلق و ایجاد پدیده‌ای سهمی دارند در محافظت از آن و ماندگاری و بقای آن نیز خود را سهیم می‌دانند اما موقعی که خود را در خلق و ایجاد آن پدیده، بدون سهم احساس ‌کنند، خود را موظف به محافظت از آن نمی‌‎دانند بلکه در مراحلی به مقابله و نابودی آن اقدام می‌کنند. هر چه مشارکت مردم در امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... بیشتر باشد و سهم بیشتری را در آن به عهده داشته باشند، به همگرایی و همبستگی اجتماعی منجر می‌شود.
«محرومیت» و «برخورداری» دو کفه ترازو در اجتماع هستند که هرکدام سنگینی کند، دیگری را به هوا پرتاب می‌کند. اگر در جامعه عده قلیلی از همه امکانات برخوردار و گروه کثیری از آنها محروم باشند، یکی از لایه‌های گسست اجتماعی شکل می‌گیرد و جامعه دو شقه می‌شود. گاهی این امکانات سیاسی، حزبی، جناحی، انتخاباتی و در محدوده‌ی مجموعه خاصی است؛ گاهی اقتصادی، شغلی، رفاهی، سطح درآمدی و...؛ گاهی فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، ورزشی و... است. هرکدام از این‌ها می‌تواند یک عامل بزرگ در گسست و انشقاق اجتماعی باشد. پیامد خطرناک این گسست هم گاهی به اعتراضات گسترده و جنبش‌های اجتماعی ختم می‌شود و وحدت ملی را خدشه‌دار می‌‎کند. از منظر جامعه‌شناختی، کشمکش بین طبقه محروم و طبقه برخوردار می‌تواند، هم به گسست اجتماعی بین حاکمیت و مردم و هم به گسست اجتماعی مردم با مردم بینجامد. تأکید بر عدالت اجتماعی و تحقق آن در تمام سطوح و مؤلفه‌های اجتماعی بهترین عامل پیشگیری از گسست اجتماعی بین حاکمیت و مردم و همچنین مردم با مردم است. بی‌حکمت نیست که خداوند هدف از بعثت همه انبیاء را «تحقق عدالت» اعلام
می‌کند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها