پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 6 خرداد 1392 ، 59 : 7

کد خبر : 1947

از 0 نفر 0

شورا سياسي نيست

شورا سياسي نيست

منوچهر حبیبی : اين روزها آشناترين واژه ايي كه به گوش مي رسد صلاحيت است كه اگر بهتر بخواهيم...

اين روزها آشناترين واژه ايي كه به گوش مي رسد صلاحيت است كه اگر بهتر بخواهيم بگوييم تاييد و يارد صلاحيت هاست .

صلاحيت هاي افرادي كه نامزد انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر و روستا مي باشند . هر چند دو انتخابات قرار است ظرف يك روز كه همان روز جمعه 24 خردادماه پيش روست برگزار گردد. ولي انتخابات شوراهاي شهر و روستا با انتخابات رياست جمهوري و جايگاه رييس جمهور كه رييس قوه مجريه است به هيچ وجه قابل مقايسه نيست اما به هر حال يكي از اقدامات تحسين برانگيز دولت هفتم همين برگزاري انتخابات شوراهاي شهر و روستاست .

هر چند بعد از برگزاري و فعاليت سه دوره اي 144ساله ) شوراها هنوز شناخت واقعي و درستي از جايگاه و نقش شوراها در ذهن برخي از شهروندان و منتقدان وجود ندارد و برخي حتي نگاه معقول و منطقي به اين دستاورد ندارند اما آنچه نبايد از آن غافل شد بزرگترين و مهمترين تفاوت جايگاه شوراها با رياست جمهوري است و آن اين است كه شوراها گر چه با برگزاري انتخابات اعضاي آن انتخاب مي شوند اما در كل يك نهاد محلي و اجتماعي است. بنابراين تاثيرات آن كاملا محدود و منحصر به آن روستا و شهر و شهرستاني است كه اعضاي آن با راي مردم انتخاب مي شوند ميزان و نوع فعاليت در آن نيز جنبه نظارتي و همكاري با نهادي در نهايت چون شهرداري است . پس بايد به آن نگاه غير سياسي و رويكرد غير سياسي داشت .

نگاه به آن بايد فرا جناحي و فرا گروهي باشد . همين نگاه درست و واقع بينانه مي تواند در تاييد صلاحيت ها موثر و تاثيرگذار باشد . مثلا چه ويژگي هايي بايد يك داوطلب و يا نامزد شوراي شهر و روستا داشته باشد ؟

 با توجه به اين كه اصولا مردم مومن ، متدين و مسلمان هستند و در مجموعه با قصد خدمت به مردم و كشور وارد رقابت مي شوند ؟ آنچه بايد در ارزيابي صلاحيت افراد مدنظر قرار گيرد اول صداقت و پاكدامني آنان است . يعني بايد بررسي شود كه يك نامزد شورا داراي فساد مالي و اخلاقي نباشد . چرا كه او بايد امين مردم باشد و او بايد قابل اعتماد باشد . دوم حسن شهرت است يعني فردي كه نامزد شوراست واقعا رفتار و كردارش با آنچه ادعا مي كند سازگار است . سوم تجربه فعاليت اجرايي و اداري و حداقل اجتماعي را دارد با مسائل و مشكلات شهري و روستايي آشنايي دارد . مي داند كه نياز حوزه انتخابيه اش چيست ؟ اهل كار و خدمت است ؟

بر آنچه به او سپرده مي شود توان و نيرو دارد ؟

مي داند كه زمان و فرصت بسيار تنگ است و مي داند كه بايد در مقابل مردم جوابگو باشد؟

آنجايي كه كرسي شوراهاست جاي زد و بند نيست بايد چشم و  دل سير باشد نسبت به حساب و كتاب ها خيلي حساس باشد . اولويت را با كار مردم تا كار خود بداند و به آن اعتقاد داشته باشد .

مي بينيد آنچه كه در تاييد و رد صلاحيت ها بايد تاثيرگذار باشد همانا شايستگي و لياقت افراد است كه متاسفانه در برخي موارد در تاييد و يا رد صلاحيت ها از آن غافل مي شوند . بنابراين آنچه در برخي شهرها و مناطق رخ مي دهد به نوعي با روح برگزاري انتخابات شوراهاي شهر و روستا ممكن است در تضاد باشد . چنين مشكلي مي تواند در برخي مناطق مشكل ساز هم باشد و مردم با مشكلي مثل بيكفايتي شورا دست به گريبان شوند هر چند كه امروز حتي مهلت اعتراض به نتايج هم سپري شده است اما آنچه از اين تاييد و يا رد صلاحيت ها مهم تر است اينست كه هيات هاي نظارت و اجرايي بايد اصل را بر عدالت و انصاف بگذارند واقعا از آنچه كه به سياسي كاري تعبير شده فاصله بگيرند صرفا به حضور مردم احترام بگذارند . چرا كه اگر چنين نشود علاوه بر آنكه خداي ناكرده حوزه اي و يا بهتر بگوييم هيات هاي نظارت و اجرايي در منطقه ايي متهم به قصور و كوتاهي مي شوند قصور و كوتاهي كه اگر قصد و نيت جناحي هم در آن  باشد واقعا زيان بار است چرا كه موجب پايمال شدن حقوق مردم و نامزدها ميگردد . بنابراين اگر هر يك از آقايان در هيات نظارت و اجرايي از رد و تاييد صلاحيت ها تا زمان برگزاري انتخابات شوراها بخواهد نيات سياسي و يا خداي ناكرده جناحي و امثالهم را بر منافع مردم حوزه انتخابيه اش مقدم فرض كند بايد بداند كه امانت دار خوبي نبوده است، چرا كه همان طوري كه كنار گذاشتن افراد شايسته و لايق موجب تشكيل يك شوراي ضعيف و بي كفايت مي شود زير پا گذاشتن مقررات و تجاوز به حقوق شهروندان از سوي برخي از نامزدها و هوادارنشان نيز همان نتيجه را در تشكيل يك شوراي بي كفايت و سياست زده  به دنبال خواهد داشت. پس برخي دست اندركاران شوراهاي شهر و روستا را سياسي نكنند و بگذارند افراد لايق و كاردان و با تجربه و با لياقت براي اين امر مهم برگزيده شوند كساني كه واقعا در شوراهاي شهر و روستاها نماينده و وكيل هاي محلي مردم و يار انان در شوراهاي شهر و روستا مي شوند . چنين عملكرد و رويكرد مثبت و مردمي و مسئولانه علاوه بر جلب اعتماد بيشتر مردم موجب سرعت بخشيدن به حل مشكلات مردم هم مي گردد پس شوراها سياسي نيستند و ملاك ارزيابي و نظارت بر انتخابات آنها نيز نبايد بعد سياسي پيدا كند .‌


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها