پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

پنج شنبه 16 خرداد 1392 ، 18 : 12

کد خبر : 1971

از 0 نفر 0

شیرین کاری

شیرین کاری

منوچهر حبیبی/ قرار است از امروز به مدت یک هفته فعالیت تبلیغاتی کاندیداهای شوراهای شهر و روستا آغاز شود.

قرار است از امروز به مدت یک هفته فعالیت تبلیغاتی کاندیداهای شوراهای شهر و روستا آغاز شود. رقابتی که در برخی نقاط بین نامزدهای جدید و تازه نفس با اعضای برخی شوراها هم هست. چرا که در برخی حوزه­ ها، تعدادی از  اعضای شوراها قصد بازنشستگی ندارند و می­خواهند برای یک بار دیگر بخت خود را آزمایش کنند تا شاید دوره­ای دیگر در شورا بمانند.

خوب شورای دوره سوم هم فرصت خوبی برای کسانی بود که دوست داشتند شانسی برای فعالیت­های عمرانی و اجرایی داشته باشند و هم محرکه­ای گردید برای افرادی که میانه کار با کلی چالش روبرو گردیدند. هر چند تعدادی از شوراها هم منحل شدند، محدودی از اعضای برخی از شوراها هم کناره گیری کردند و عملا و در مجموع شورای سوم پر از حاشیه بود.

شاید طی این 3 دوره و نزدیک به 14 سال (که کار شورای سوم بیش از 5 سال و نیم به درازا کشید) برای اولین بار بود که تعداد زیادی از اعضای علی البدل نیز عرصه حضور و وجود یافتند. حال تا چه حد و اندازه از پس کارها برآمدند، این قضاوتی است که مردم حوزه­ های آنان باید بکنند. به هر حال ظرف این یک هفته چه آنانی که برای نخستین بار نامزد شده­ اند و چه آنانی که قبلا عضو شوراها بوده­ اند و چه آنانی که هم اکنون عضو شورا هستند باید نظر اهالی حوزه انتخابیه خودشان را جلب کنند. اما یک نکته در این راستا بسیار حایز اهمیت است آن هم این است که برخی مدتهاست به شکل­های مختلف فعالیت تبلیغاتی­شان شروع شده است. به این صورت که با سیاست و با زمان بندی که از قبل کرده­ اند، سرویس دهی و خدمات را منحصر به ماه­های پایانی کرده­اند تا عملکردشان چشمگیر و نمود داشته باشد. آخر برخی­ها بدجوری به این فراموشی تاریخی مردم معتقد هستند. برای همین هم مایلند و دوست دارند که ماه­های پایانی از خودشان چهره­ای فعال، مردمی و مثبت ارایه دهند.

اگر این گروه را که در برخی شوراهای شهر و روستا عضویت دارند با کسانی که خودشان را آماده تودیع کرده­ اند مقایسه کنید، به راحتی متوجه تفاوت­ها و... می­گردید. این سیاست نه در شهر و روستاهای کوچک و بزرگ که حتی در کلان شهرها نیز به کار گرفته شده است. طوری که چندی پیش که اخبار یکی از کلان شهرها را می­خواندم به نقل از شهردار آنجا آمده بود که اگر این چنین حمایت و توجهی به آنجا طی این دوره (نزدیک به 6 سال) شده بود، چهره آن شهر به کلی دگرگون شده بود.

البته جای بسی خوشحالی است که بابت پایان هر دوره در برخی نقاط شاهد تحول و دگرگونی و به قول معروف دوپینگ کردن شهرداری­ها هستیم، اما همه جا این سیاست اعمال نشده و نمی­شود. در برخی نقاط شوراهای شهر اصل را بر رضایت واقعی مردم قرار داده­اند و از ابتدا تا انتهای کار با یک سیاست و با برنامه­ریزی مدون به خدمت رسانی پویا به مردم پرداخته­ اند که چنین شیوه­ و گرایش مسئولانه­ ای بسیار قابل قبول­تر و موفق­تر است. در مقابل این دو گروه، یا بهتر بگوییم این دو عملکرد، کم نبوده است شوراهایی که از آغاز تا پایان آنان نیز به یک روال حضور و تداوم داشته­اند که در نهایت ثمره­ اش تنها بی­تفاوتی و کم کاری و درجا زدن بوده است. حالا هم که وارد تبلیغات شده­ اند همان حرفهایی را می­زنند که 6 سال پیش زده ­اند و همان قولهایی را می­دهند که قبلا داده ­اند و اتفاقا امید موفقیت و پیروزی در رقابتهای انتخاباتی را هم همچون گذشته دارند، چون معتقدند همانطور که قبلا بابت برخی زد و بندها توانسته­ اند در انتخابات پیروز شوند، امروز هم همان خط و خطوط و حمایت­ها برایشان وجود دارد و کافی است. خوب اگر چنین باشد یقینا در این جور جاها عیب از کسانی است که انتخاب می­کنند.

و اما چرا در برخی نقاط، پاره­ ای از فعالیت­های عمرانی و خدماتی اختصاص به سال و ماه­های پایانی دارد که این کار به نوعی عوام فریبی است و خود نوعی تحقیر کردن مردم است.

این سیاست، کم هم طرفدار ندارد. در عملکرد برخی ریاست جمهورها و دولتها هم مشاهده گردیده، حتی عده­ای در ماه­های نزدیک به برگزاری انتخابات از برخی از خواست و تمایلاتشان عدول کرده­اند تا نکند چهره­ای ضد مردمی و ناکارآمد و خشک از آنان متصور گردد.

به هر حال سیاستی است که به سیاست شیرین کردن کام­ها می­تواند معروف گردد یک شعار تبلیغاتی مانند دادن پول و آوردن پول نفت سر سفره­ های مردم و امثالهم است. البته این سیاست، اختصاص به تنها سیاستمداران و افراد کهنه کار ندارد، چرا که حتی کودکان هم از آن بهره می­جویند. به این صورت که در رژیم غذایی و تغذیه ­شان، خوراکی­های خوشمزه و شیرین را می­گذارند برای آخر کار. یعنی نقل و شیرینی­ها را آخر وعده نوش جان می­کنند. برای همین هم بسیاری از آنان (کودکان) دندان­هایشان زودتر از موعد خراب می­شود.

اصولا آدم­ها میانه خوبی با شیرینی دارند، همین علاقه هم باعث می­شود که برخی از ما سعی کنیم در ذهن دوستان و اطرافیان ولو با همه بدی­هایی که داریم، خاطره­ای شیرین و یا چهره ­ای خوب بر جای بگذاریم تا هرگاه به یاد ما می­افتند چهره ­شان درهم نشود.

اما باید خدمت برخی­ها عرض کنم که ایرانی­ها علاوه بر آنکه نجیبند، خیلی باهوش و بااستعداد هستند و حافظه خوبی هم دارند. برای همین هم در انواع المپیادهای ریاضی، فیزیک، شیمی و... دارای رتبه­ های جهانی هستند. بنابراین بهتر است هر یک از ما برای مردم احترام قایل باشیم. اگر دارای پست و یا سمتی هستیم کارمان را به نحو احسن انجام دهیم و به جای شیرین کاری، به مشکلاتشان توجه کنیم و به مردم قول­هایی بدهیم که از عهده انجامشان برمی­آییم، در باغ سبز نشانشان ندهیم، خلاصه در این ایام تبلیغات، تلاش کنیم بیش از آنکه نیات و قصد و اهداف شخصی و یا خدای ناکرده جناحی و سیاسی خود را در اولویت قرار دهیم، به فکر حفظ شأن و مقام مردم باشیم و برای به دست آوردن چند عدد رأی، دست به شیرین کاری­های عجیب و غریب نزنیم که در این بوته آزمایش ناخالصی­هایمان بیشتر هویدا و نمایان می­شود. به ویژه آن که مردم فریب ترفندهای انتخاباتی رندانه برخی­ها را نمی­خورند.

حال اگر با آگاهی از این واقعیت، برخی دست به فریب افکار عمومی بزنند، همانا بزرگترین ظلم را در حق خودشان روا داشته ­اند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها