پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 20 خرداد 1392 ، 00 : 8

کد خبر : 1977

از 0 نفر 0

اردوغان كارت زرد گرفت !‌

اردوغان كارت زرد گرفت !‌

منوچهر حبیبی : در دنياي فوتبال هر گاه بازيكني مرتكب خلاف و يا خطايي روي بازيكن حريف و ... شد چنانچه بار...

در دنياي فوتبال هر گاه بازيكني مرتكب خلاف و يا خطايي روي بازيكن حريف و ... شد چنانچه بار اولش باشد و آن خطا خيلي جدي نباشد داور به او يك كارت زرد مي دهد تا در ادامه بازي حساب دستش باشد و خلاصه آرام تر و منطقي تر به بازي ادامه دهد. اگر هم باز دست به خطا زد اين بار يك كارت قرمز به او نشان مي دهد و علي رغم هر واكنش و پافشاري او و يا اعضاي تيمش بايد زمين بازي را ترك كند و خلاصه در صحنه نباشد حكايت دنياي سياست خيلي هم دور از قاعده بازي فوتبال نيست . البته همان طوري كه سطح فوتبال يك ليگ در قضاوت و قانون مندي و اجراي مجازات تاثير دارد ميزان قانونمندي يك كشور و يك جامعه نيز در برخورد با سياست مداران و حاكمان موثر است . مثلا هفته گذشته وقتي كه نخست وزير تركيه رجب طيب اردوغان رو به مردم كرد و گفت : بايد اين پارك (گزي)تخريب شود و به مجتمع تجاري (بازار) تبديل شود فكرش را نمي كرد كه مردم تركيه دست به اين مقابله با او و دولتش بزنند . آخر همان طوري كه مستحضر هستيد رجب طيب اردوغان بيش از ده سال است كه نخست وزير تركيه است . در تركيه نظام جمهوري لائيك حاكم است و بر اساس قانون اساسي قدرت نخست وزير از رئيس جمهور كه رهبري نمادين را بر عهده دارد بيشتر است .

 بنابراين هر حزبي كه بتواند در انتخابات ازاد تركيه راي بيشتري بياورد ميتواند تشكيل دولت دهد و حزب عدالت و توسعه تركيه كه يك حزب مذهبي است طي يك دهه گذشته توانسته است كه بر تركيه حكومت كند و اردوغان در انتخابات سال 2011 يك بار ديگر با راي قابل توجه مردم تركيه به اين سمت دست يافت . اما برخورد با مردم و خواست و اجراي طرح ها و برنامه هاي دولت براي مردمي مثل مردم تركيه بايد را نمي پسندد اگر بايدي هم هست اين بايد متعلق به مردم و جامعه است مثلا مردم بايد از حقوق قانوني خويش برخوردار باشند و اما طرح دولت براي تخريب پارك گزي در استانبول در ابتدا مورد اعتراض دوستداران محيط زيست قرار گرفت اما اردوغان كه سرمست از غرور حكومت بيش از يك دهه اي حزبش(عدالت و توسعه ) و انتخاب مجدد سال گذشته بود با بي توجهي به خواست بخشي از مردم مجددا بر اجراي تصميم خود و دولت پافشار كرد . خوب وقتي مردم در كشوري مثل تركيه آزادي تظاهرات داشته باشند تظاهرات مسالمت آميز را اولين چاره ي كار مي بينند كه به خيابان بيايند و خواست و اعتراض قانوني كنند .

 اما اگر غرور حاكمان باعث شود كه از پليس بخواهند براي مقابله با مردم به خيابان بيايند و به سركوب روي آورند كار كمي بيخ پيدا مي كند متاسفانه اردوغان (وزارت كشور تركيه) با بسيج كردن نيروهاي امنيتي و پليس راه مقابله با مردم را پيش گرفت آن هم در چه دوره ي و زماني در حالي كه در برخي كشورهاي عربي حاكمان چوب زورگويي هايشان را خورده و يا دارند ميخوردند . بسيج كردن پليس توي خيابان براي اردوغان مثل روشن كردن انبار باروت مي ماند . روزهاي جمعه و شنبه گذشته با سركوب كردن پليس در خيابان هاي حاشيه پارك گزي مردم بيشتر به خيابان آمدند و راهي ميدان تقسيم شدند اما تيراندازي پليس و پاشيدن آب و زدن باتوم و پرتاپ گاز اشك آور مردم را عصباني تر كرد و در برخي شهرهاي ديگر نيز مردم به خيابان ها آمدند . طي اين مدت باز اردوغان بر طرح خود پافشاري كرد اين پافشاري تا روز يكشنبه ادامه يافت . اما روز يك شنبه مردم خود را به ميدان تقسيم استامبول رساندند و اولين سنگر اردوغان در واقع با ضرب و شتم تعدادي از جوانان سقوط كرد و حزب حاكم عدالت و توسعه كه از پيامدهاي ادامه اعتراضات كاملا وحشت دارد رو به حالت تدافعي آورد و اردوغان و وزير كشور از پليس استانبول خواست كه صحنه را ترك كند و به پاسگاه ها برگردند . اردوغان هم در مصاحبه با تلويزيون بر تعليق احتمالي تصميم خود گفت البته حرف هاي ديگري هم زد مثل اين كه پيگيري كند كه چه كسي دستور مداخله پليس را داده و چه برخورد ناصوابي پليس با مردم داشته است . البته در جايي كه برخي حاكمان عرب با تمام قوا  به جان مردم افتاده اند همين كوتاه آمدن اردوغان نشانه آينده ي نگري اوست . چرا كه عصر و دوره كشتار مردم، ‌قتل و ترور مخالفان و رو آوردن به نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي در بسياري از جوامع گذشته است و آن چه در دنياي عرب مي گذرد نيز ناشي از آگاهي مردم آن كشورهاست كه مي خواهند به آزادي واقعي و حقوق قانوني و مدني خود برسند. به هر حال نخست وزير تركيه اردوغان اولين كارت زرد خود را با شنيدن شعار اردوغان استعفا و مرگ بر حزب عدالت و توسعه گرفت. شايد اردوغان با اين كارت زرد كمي از غرور و كبر خود دست بردارد و ياد بگيرد كه ماندن در قدرت نشانه ي نيرومندي نيست و اين كه راي مردم به منزله ي تاييد هميشگي او نخواهد بود. اصولا مردم اگر راي مي دهند مي خواهند  خادمشان را برگزينند و اين بدان معنا نيست كه او را چماقي براي فرق خويش كنند . هر چند كه تا اين لحظه ناآرامي ها به شكل هاي مختلف ادامه داشته است. اما اردوغان اولين تجربه تلخ رويگرداني مردم را كرد تا حساب كار دستش بيايد و از اين پس دست به عصاتر كار كند .‌


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها