چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 5 تیر 1392 ، 37 : 10

کد خبر : 2015

از 0 نفر 0

درک واقعی از رأی دادن مردم

درک واقعی از رأی دادن مردم

پیرو اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، واکنش­ها به نتیجه آن کم و بیش از سوی محافل خبری و کارشناسان داخلی و خارجی ادامه دارد.

پیرو اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، واکنش­ها به نتیجه آن کم و بیش از سوی محافل خبری و کارشناسان داخلی و خارجی ادامه دارد.

برخی آن را غیر منتظره و پیش بینی نشده توصیف کردند، برخی هم می­گویند انتظار رقم خوردن چنین نتیجه­ای را داشته­اند. حقیقت امر این است که براساس آرای اعلام شده وزارت کشور، پیروزی حسن روحانی تا حدودی همچنان غیرمنتظره بود. به همین دلیل بهترین و نزدیک­ترین پیش بینی­ها، همان مورد 2 مرحله ­ای شدن انتخابات بود. یعنی اگر آرای کاندیداهای اصولگرایان را از آرای حسن روحانی کم کنیم، به اختلاف آرایی معادل 1600/000 رأی می­رسیم.

خوب چنین اختلاف نسبتا نزدیکی حکایت از آن دارد که پیش بینی دو مرحله­ ای شدن انتخابات بسیار محتمل­تر بوده است.

به هر حال امروز کسی به این قبیل واکنش­ها و موضع­گیری­ها توجهی ندارد. اما واقعا اگر به رأی و نظر مردم و اصولا به برگزاری انتخابات باور داریم، باید از روند و چیزی دفاع کرد که احقاق حقوق مردم است. اینکه برخی در داخل با این حقیقت نمی­توانند کنار بیایند بسیار دردناک است.

متأسفانه باخت همیشه تلخ و ناگوار و پیروزی شیرین و خجسته است. بنابراین واکنش برخی از چهره­ های اصولگرا و رسانه­ های وابسته و منتسب به اصولگرایان هنوز نتوانسته­ اند با این نتیجه و خواست مردم کنار بیایند و ای کاش فقط آن را ریشه یابی می­کردند. ای کاش فقط به سیاست­های غیر واقع بینانه خود نگاهی می­انداختند و ده­ها مورد و نشانه دیگر که جای بیان و اشاره به آنها اینجا نیست.

آنچه که از همه تعجب برانگیزتر است حمله به حضور و دیدگاه­های رقیبشان است. چرا که اصولگرایان، رقیب خود را در عرصه رقابت­ سیاسی داخلی، اصلاح طلبان می­دانند. بنابراین واکنش تند و تهدید آمیز حسین شریعتمداری از روزنامه کیهان در همین راستاست. او نتیجه انتخابات و پیروزی حسن روحانی را ناشی از عدم رضایت از عملکرد اصولگرایان نمی­داند که پیروزی­ اش را نیز به خاطر سیاست­ها و پیوستگی اصلاح طلبان با دیدگاه­های اعتدالگرایانه روحانی هم نمی­داند. اصولا اعتقاد ایشان بر این است که اصلاح طلبان و طیف­های سیاسی چون آنان نه تنها حق شرکت در انتخابات را نداشته و ندارند، که نباید منتخب انتخابات را به ایشان نسبت داد.

متأسفانه ورای این نوع نگاه انحصار گرایانه و اقتدارگرانه که به حذف همه جانبه رقیب سنتی خود اختصاص دارد، ظاهرا ایشان هیچ توجهی به خواست و مطالبات مردم ندارد.

از سوی دیگر برخی به عدم رضایت عمومی از اصولگرایان این طور می­نگرند که اگر فلانی به نفع این و یا آن کنار می­رفت و یا ائتلاف اصولگرایان شکل کاملی می­گرفت، نتیجه به گونه­ ای دیگر می­شد. دقیقا اگر چنین هم می­کردند بهترین نتیجه برایشان تنها دو مرحله­ای شدن انتخابات بود و این بدان معنا نیست که آرای اصولگرایان این دور و در این دوره بیش از همین 46 درصد بود، این بدان معناست که عملکرد و نوع نگاه و رفتارشان با آنچه مردم انتظار داشته­ اند، این نتیجه را رقم زده است.

برای مثال اگر همه آن 50 میلیونی که واجد شرایط رأی دادن بودند را به هر شکل پای صندوق رأی می­آوردند، اگر با خوش خیالی تمام همه آنانی که با انگیزه­ های مختلف و متفاوت پای صندوق­های رأی نیامدند را از نظر سیاسی و مطالباتشان مثل این 36/700/000 تنی که رأی دادند تصور کنیم، از کل آرا و براساس اعلام وزارت کشور معادل 25/350/000 تن به حسن روحانی و 23/100/000 تن به کاندیداهای اصولگرایان رأی می­دادند و کمتر از 2000/000 تن نیز رأی باطله داشتند.

بنابراین هر چند این برآورد احتمالی براساس اطلاعات آماری وزارت کشور می­تواند استخراج گردد و هر چند هیچکس نمی­تواند با قاطعیت بگوید این 26 درصدی که پای صندوق­های رأی نیامده­ اند دارای چه نوع نگرش و دیدگاهی هستند، اما اگر اصولگرایان اذعان به رویگردانی بخش قابل توجهی از جامعه از آنان نکنند این بدان معناست که 13/000/000 تنی که رأی نداده­اند رأی شان متعلق به هواداران و پیروان طیف اصولگرایان است که این بدترین و یا ساده لوحانه­ ترین نگاه به مردم و خواست بخشی از جامعه است.

بنابراین آنچه به برخی از آقایان و طیف اصولگرایان باید گفت این است که به جای نادیده گرفتن خواست و مطالبات مردم،  به جای توجه نکردن به نیازهای مردم، به خود فریبی نپردازند، به این نکته توجه داشته باشند که ایران مال همه مردم است. ایران سرزمین مهر ودوستی­هاست و آنچه می­تواند مردم را از بخشی از نظرات، دیدگاه­ها و تفکرات دور کند، همانا نادیده گرفتن آنان است.

ای کاش فقط می­دیدند که عملکرد چند ساله­ شان در مدیریت کشور و دولت تا چه حد در جلب مردم ناکارآمد بوده است.

بحث شایسته سالاری به کلی کنار گذاشته شده است، بحث مدیریت اجرایی و اداری را به این سمت بردند که مسئولین ادارات و فرمانداری­ها و بخشداری­ها و امثالهم نیز باید به طور کامل به جناح و طیف اصولگرایان داده می­شد. حتی روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت که می­توانست خط اعتدال را پیشه کند، باید رنگ و روی اصولگرایانه پیدا می­کرد که کرد.

بنابراین امروز عاقلانه است که با توجه به خواست مردم (نتیجه انتخابات) بیدار شویم.

پس خوب و شایسته است در هر خط، جناح و طیف سیاسی حرکت می­کنیم، به حقوق و مطالبات مردم گردن بگذاریم.

بدانید و مطمئن باشید که این مردم با هیچ طیف و گروهی عقد اخوت کورکورانه نبسته­اند و هرگاه احساس کنند که حقوق و مطالباتشان نادیده گرفته می­شود، از حمایت و پشتیبانی خویش دست برمی­دارند. خواه اصلاح طلبان و یا اصولگرایان حاکم باشند. خواه احمدی نژاد به اصطلاح عدالت محور و یا حسن روحانی اعتدالگرا مدیریت اجرایی و امور روزمره را در اختیار داشته باشد، حرف آخر این مردم را باید باور کرد تا مردم نیز ما را باور کنند.

به این مردم باید احترام گذاشت تا به ما احترام بگذارند. باید به مردم دست یاری داد تا آنان نیز دست ما را بگیرند و از ما پشتیبانی کنند. باور کنید این مردم، مالک و صاحب حقیقی این مرز و بوم هستند، پس اراده آنان باید محور تصمیمات همه ما باشد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها