پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 12 تیر 1392 ، 08 : 13

کد خبر : 2020

از 0 نفر 0

آیا دولت توانمند در راه است؟

آیا دولت توانمند در راه است؟

منوچهر حبیبی/ به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم و معرفی پیروز انتخابات، همه نگاه­ها و توجهات به سوی حسن روحانی دوخته شد و...

به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم و معرفی پیروز انتخابات، همه نگاه­ها و توجهات به سوی حسن روحانی دوخته شد و دقیقا از همان لحظه این احساس غریب و عجیب در وی ایجاد شد که آیا می­تواند؟ آیا می­تواند  خواست و مطالبات مردم را برآورده سازد؟

شاید او کار خود را کمی مشکل کرده باشد، چرا که وقتی شعاری به مردم می­دهید، وقتی مردم را به سمت خود می­کشانید، باید این قدرت و توان را داشت که وعده­ های خود را عملی کنید. اگر خلاف این روند انجام گیرد در نخستین واکنش همان از دست دادن عزت و اعتباریست که برای خیلی ­ها از کسب یک مقام بیشتر و ارزشمندتر است. پس کار سخت روحانی مدتهاست آغاز شده و در قدم اول، او باید اعضای کابینه­ اش را بچیند و آنان را آماده معرفی به مجلس کند.

البته در برخی کشورها در مدت زمان فعالیت­های انتخاباتی، تا حدودی برخی کاندیداها به معرفی همکاران آتی خود می­پردازند و چه بسا بخشی از موفقیت یک نامزد انتخاباتی، به خاطر به کارگیری برخی از اعضای کابینه باشد.

به هر حال چون چنین روندی در ایران ما رایج نیست، همه کارها موکول به بعد از برگزاری انتخابات می­شود. هر چند طی سنوات گذشته اگر پیروز انتخابات، اصولگرا بود یک کابینه صددرصد اصولگرا روی کار می­آمد و اگر طیف مقابل اصولگرایان یعنی اصلاح طلبان در انتخابات پیروز می­شدند، اکثریت اعضای کابینه را اصلاح طلبان تشکیل می­دادند. اینکه واژه اکثریت را به کار می­برم به خاطر این است که محدود پست و سمت­هایی هست که نیاز به موافقت خاص و ویژه دارد.

اصولا تاکنون در این سمت­ها افرادی از اصولگرایان عضویت داشته و یا دارند که احتمالا در این کابینه نیز چنین خواهد بود. اما صرف نظر از این تجربه دهه ­های اخیر، حسن روحانی خود را فراجناحی معرفی کرده و می­گوید می­خواهد دولتش نیز فراجناحی باشد. به کار بردن همین واژه نیز خود انتخاب اعضای کابینه­اش را کمی سخت و پیچیده می­کند. چرا که فراجناحی یعنی عدم وابستگی به طیفی خاص و یا بهتر بگوییم عدم به کار گیری نیروهایی که می­خواهند کار و فعالیتشان به حساب طیف و گروهی خاص گذاشته شود.

بنابراین به خاطر ابهام از اینکه چه کسانی به این کابینه دعوت خواهند شد، برخی رسانه­ها و شخصیت­ها حدس و گمان­هایی زده­ اند تا چهره­ هایی را برای سمت­های مهم چون معاون رییس جمهور، وزارت اطلاعات و نفت و امور خارجه را در کابینه حسن روحانی نامزد کنند. اما او که در همایش افق رسانه در صدا و سیما سخنرانی کرد، اشاره کرد که او دولت فراجناحی دارد و می­خواهد اعتدال در کارش حرف اول را بزند. البته او اشاره نمود که وام دار (بدهکار) هیچ دسته و گروه و جناحی نیست. یعنی می­خواهد کار خودش را بکند و آنچه به نفع مردم و کشور است را مد نظر قرار دهد.

یقینا اگر رییس جمهور منتخب، خود را وام دار کسی نمی­داند یعنی از گروه و طیفی خاص حمایت نشده است، یعنی برای پیشبرد اهداف جناحی خاص کار نخواهد کرد. اما او وام دار است، او بدهکار مردم است، چرا که پیروزی هر نامزدی چه اصولگرا، چه اصلاح طلب و حتی اعتدال گرا، نیازمند حمایت مردم است، نیازمند پشتیبانی مردم است.

واما مردم در این برهه از زمان کجایند و چه می­خواهند؟ مردم براساس آمار و ارقام وزارت کشور بیش از 50 میلیون واجد شرایط بودند که معادل 36 میلیون و هفتصد هزار تن در این عرصه و رقابت­ها پای صندوق­ها آمده ­اند یعنی معادل 13 میلیون و سیصد هزار تن رأی نداده ­اند. از میان آن عده ­ای که رای داده ­اند، 3 درصد فقط شناسنامه­ هایشان را مهر دار کرده ­اند. 51 درصد به اعتدالگرایی حسن روحانی و دیگر گروه­های حامی او رأی داده­ اند و 46 درصد هم دقیقا و یکپارچه متعلق به اصولگرایان بوده­ اند.

حال یک اعتدالگرا باید همه این قشرهای جامعه را ببیند. یعنی تقریبا بیش از 25 درصدی از جامعه که رأی نداده­ اند را ببیند فکر کند و خواسته­هایشان را در نظر بگیرد، از اصلاح طلبان و افراد مستقل جامعه تا اعتدال گرایان را نیز در نظر بگیرد، خواست و نیاز اصولگرایان را در مجموعه کاری و سیاست­های اجرایی­ اش لحاظ کند.

ایجاد و گرد آوردن ترکیبی که به نظرات و مطالبات همه اقشار جامعه توجه کند به شرط آنکه افراد واجد شرایطی باشند که تفکر و اندیشه اعتدال گرا و مردمی داشته باشند، کار سختی نیست، اما اگر این مجموعه برای رضایت طیف­هایی مثل اصولگرایان و اصلاح طلبان و نیروهایی که خود را مستقل نامیده­ اند گرد هم آیند و اعتقادی به هم اندیشی، اعتقادی به مردم سالاری و اعتقادی به منافع ملی و مردمی بیش از پیشبرد اهداف و اغراض سیاسی نداشته باشند، کار بسیار پیچیده­ و مشکل می­شود. به ویژه آنکه این کابینه با ادعای یک کابینه با اندیشه­ های فراجناحی می­خواهد شکل گیرد.

پس حسن روحانی که از بعد از اعلام پیروزی­ اش در انتخابات 24 خرداد ماه، اولین و مهمترین دغدغه ­اش انتخاب اعضای کابینه­ اش بوده است، چه می­تواند بکند؟ آیا از هم اکنون به فکر عدول از شعارهایش باید باشد یعنی با نادیده گرفتن بخشی از جامعه از هم اکنون کوتاه بیاید؟ از همین لحظه به مردم بگوید که برخی کارها و برخی خواسته ­هایشان اجرا شدنی نیست؟ یا اینکه رضایت مردم را در اولویت کاری­ اش قرار دهد و به شعارهایش جامه عمل بپوشاند؟

یقینا با توجه به اینکه مجلس در اختیار اصولگرایان بوده و هست، کار انتخاب اعضای کابینه با چالش­هایی روبرو خواهد بود. اما این بدان معنا نیست که ما در کشورمان و در بین چهره ­های سیاسی، افراد مطرح دارای استقلال فکری و اندیشه­های باز نداشته باشیم.

اگر حسن روحانی به دنبال افرادی باشد که جز به منافع ملی و جز به سربلندی کشور و احترام به حقوق اقشار جامعه به چیز دیگری نمی­اندیشند، کار تشکیل و انتخاب اعضای کابینه ­اش خیلی آسان­تر پیش خواهد رفت. افرادی با خصوصیات منحصر به فرد و خلاق از میان چهره­ های متخصص، کاردان و کارآمد که فراجناحی واقعی هستند و بر مشکلات و معضلات پیش روی کشور و حوزه­های کاری دولت احاطه دارند، همان نیروهایی هستند که امروز بیش از همیشه، کشور و دولت به آن نیازمندند.


 

 

 

 

 


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها