چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 30 مرداد 1392 ، 15 : 8

کد خبر : 2105

از 0 نفر 0

نه به کودتا و دیکتاتوری

نه به کودتا و دیکتاتوری

تحولات سیاسی که بیش از 3 سال پیش با خودکشی و خودسوزی جوانی در تونس منجر به سرنگونی بن علی رییس جمهور وقت و مخلوع آن کشور گردید،...

تحولات سیاسی که بیش از 3 سال پیش با خودکشی و خودسوزی جوانی در تونس منجر به سرنگونی بن علی رییس جمهور وقت و مخلوع آن کشور گردید، در برخی کشورهای عربی نیز موجب تغییرات و بحران های دیگری شد. در لیبی منجر به کشته شدن و سرنگونی قذافی، در یمن منجر به کناره گیری علی عبداله صالح شد، در مصر مبارک را کنار گذاشت، در سوریه منجر به بحران کشنده و خطرناک گردید که پایانی برای آن در کوتاه مدت متصور نیست، در اردن و بحرین و برخی کشورها نیز کم و بیش گاه اخباری از درگیری و نارضایتی به گوش می­رسد و هنوز این قصه در دیگر کشورها به اشکال مختلف و در حد و اندازه­ های کوچک و بزرگ و با شدت و ضعف ادامه دارد و یا در آینده این بحران­ها عیان می­گردد.

می­بینید که نتایج و میزان دستاوردهای ملتها با هم متفاوت است. گرچه همه این مردم، خواهان تحقق آرمان­های آزادی خواهانه خود هستند و بودند، اما حال و روز این مردم در کشورهای عربی با هم تفاوت دارد. هر چند آنچه در همه کشورهایی که شاهد تغییر و دگرگونی رهبران و حاکمان زورگو بوده­ اند مشترک است و آن نرسیدن به ثبات و امنیت و آرامشی است که قبل از تحولات در کشورشان از آن برخوردار بوده­ اند که این امر نیز به علت موضع گیری­هایی است که از بیرون مرزها و از جانب کشورهای صاحب نفوذ اعمال می­شود و درصدی هم به علت نوع نگاه و ایدئولوژی و سیستم سیاسی است که از سوی رهبران جدید برگزیده­ اند.

چرا که در جایی دیکتاتوری رفته و دیکتاتور دیگری آمده است. خوب در این صورت همراه شدن همه مردم و به صلح و آرامش رسیدن، کمی غیرمعقول و غیرمعمول است. چرا که اگر قرار بود دیکتاتور حکومت کند، چه بسا دیکتاتور پیشین خیلی بهتر و مناسب­تر بود و یا به اصطلاح آزادی بیشتری می­داد.

همین جریان و همین روند، امروز در مصر کار را سخت و پیچیده کرده است. مصر کشوری با نزدیک به 85 میلیون تن جمعیت، دارای بزرگترین ارتش در میان کشورهای عربی است و بیش از نیم قرن است که توسط نظامیان کت و شلواری اداره می­شود. پس تعجبی ندارد در مصری که نماد سیاسی و شخصیتش جمال عبدالناصر است، او نیز یک نظامی بوده باشد.

بنابراین تحولات سیاسی 3 ساله مصر می­توانست راهی و حرکتی به سوی برقراری و تشکیل یک نظام سیاسی و فراگیر و مردمی باشد. با پیروزی مردم و سرنگونی مبارک، ارتش همکاری و همراهی کامل را جهت تشکیل دولت موقت و مقدمات کار و حکومت انتقالی برعهده گرفت. ارتشی که در سرنگونی مبارک در کل رفتار معقول و مناسب­تری نسبت به درگیری­ها در دیگر کشورهای عربی از خود نشان داد و تلفات جانی نسبتا کمی روی دست مردم گذاشت. مدتی از صحنه بیرون رفت، بالاخره جابجایی سیاسی شکل گرفت، قانون اساسی تازه ­ای نوشته شد و در همه پرسی و انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، گروه اخوان المسلمین که یک گروه سیاسی اسلام گراست به قدرت رسید.

بیش از یک سال پیش محمد مرسی زمام امور را به دست گرفت. نکته ­ای که در همان زمان و در واقع در انتخابات­ها و رفراندوم قانون اساسی رخ داد، عدم استقبال مردم بود، طوری که محمد مرسی با رأی  53 درصدی از رأی گیری و حضور تقریبا 60 درصدی مردم به ریاست جمهوری رسید. نکته­ ای بسیار مهم و حساس که متاسفانه به آن توجهی نشد و اخوانیزه کردن مصر آغاز شد.

انحصار گرایی، افراط و تفریط در امور داخلی و بین المللی بیشتر و بیشتر شد. این در حالی است که مخالفت­ها نیز آغاز شد، تا جایی که گروه مخالف دولت با جمع آوری 20 میلیون امضا و به نام گروه تمرد، خواهان سرنگونی محمد مرسی شد. درگیری­ها و اعتراض و مخالفت­ها به حدی جدی شد که مرگ عده­ا ی از معترضان را در پی داشت و همین امر هم بهانه ­ای شد تا ارتش وارد عمل شود و اقدام به سرنگونی و برکناری محمد مرسی رییس جمهوری قانونی و منتخب مصر کند.

یقینا علیرغم آنکه طی این یک سال و اندی که محمد مرسی در حکومت بود و اختناق و فشار و محدود کردن آزادی­های عمومی را سبب شد و تصمیمات غیرمردمی و افراط گرایانه­ ای که گرفت، بی شک اقدام ارتش تا همین لحظه و در این برادر کشی بیرحمانه که رخ داده است، چه در میان کشورهای عربی و چه در میان کشورهای غربی و آمریکا و هم پیمانان دولت و حکومت مصر متفاوت بوده است.

برخی به صراحت، حضور نظامیان در قدرت را کودتا نامیده­اند و آن را محکوم کرده­ اند و برخی هم با حمایت ضمنی  تأیید اقدام ارتش، آن را در راستای حفظ منافع ملی مصر و امنیت منطقه، لازم و مناسب دیده­ اند.

به هر حال این آتشی که در مصر روشن شده، ناشی از خودخواهی و خودکامگی کسانی است که آزادی و مردم سالاری را از دیدگاه و منظر خود می­دیدند. آنچه در مصر با آمدن گروه اخوان المسلمین شکل گرفت، یک دیکتاتوری محض بود و آنچه که ارتش در برابر آن انجام داد، یک کودتاست. و این وسط آنچه که بر باد رفت و به خطر افتاد، آزادی و مردم سالاری بود و آنچه که پایمال می­شود حقوق شهروندان، جان و امنیت آنان است.

در این میان سؤالی که پیش روست این است که آیا مصر راه سوریه را می­ رود و یا امیدی به آشتی ملی و صلح و ثبات باید داشت؟


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « اندیشه »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها