پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 20 شهریور 1392 ، 57 : 13

کد خبر : 2138

از 0 نفر 0

دربی آمریکا و روسیه

دربی آمریکا و روسیه

منوچهر حبیبی/ مدتهاست که منطقه خاورمیانه، خبرسازترین نقطه دنیاست. طوری که لحظه ­ای نیست که رویدادی مخابره نشود.

مدتهاست که منطقه خاورمیانه، خبرسازترین نقطه دنیاست. طوری که لحظه ­ای نیست که رویدادی مخابره نشود. در هر نقطه­ ای از این منطقه، عده ­ای تحت عنوانی به خاک و خون کشیده می­شوند. اوج اتفاقات ناگوار، هم اکنون در سوریه است. سوریه­ ای که آمریکا قصد حمله و تنبیه آن و در مقابل روسیه قصد دفاع از آن را دارد.

آخرین خبرها حاکی است که کنگره آمریکا، موضوع حمله به این کشور (سوریه) را بررسی کرده است، چرا که در این مقطع رییس جمهور دمکرات آمریکا (اوباما) گفته است که اقدام نظامی را با همکاری، همراهی و موافقت کنگره انجام خواهد داد. از آن طرف روسیه گفته است که اگر آمریکا به متحدش سوریه حمله کند، آنها نیز اقدام به فروش موشک­های اس 300 خواهند کرد. سلاحی دفاعی که آخرین نوع از سلاح­های پدافند هوایی و موشکی روسیه به شمار می­ آید.

و اما روس­ها در روزهای پنجشنبه و جمعه 14 و 15 شهریور ماه، میزبان گروه 20 در سن پترزبورگ نیز بودند. در این اجلاس دو روزه که ترکیبی از قدرتهای صنعتی و نوظهور بود و با حضور بان کی مون برگزار گردید، هر دو قدرت جهانی آمریکا و روسیه سعی کردند کشورهایی را همسو و همراه خود سازند. دیداری از پیش تعیین شده مابین پوتین و اوباما هم برنامه ریزی نشد، چرا که علاوه بر بحران سوریه، آمریکایی­ ها در مورد پناهندگی ادوارد اسنودن نیز با روس­ها مشکل داشتند.

به هر حال روسها بر مخالفت خود در این اجلاس تأکید کردند و آمریکایی­ها از عزم خود برای دفاع از حقوق بشر و مردم سوریه گفتند. اما این کشمکش­ها میان آمریکا و روسیه در حالی ادامه داشته است که آتش جنگ همچنان زبانه می­کشد و براساس برآورد سازمان ملل، تاکنون 2 میلیون آواره خارجی و 5 میلیون آواره داخلی بحران سوریه به دنبال داشته است. جمعیتی معادل یک سوم کل جمعیت سوریه جابجا شده ­اند، از کشته و زخمی و معلول و مفقود شده هم که آمار هولناکی داده­ اند، حال چه باید کرد؟

آیا باید منتظر وخیم­تر شدن اوضاع شد؟ آیا باید به دخالت­های خارجی ادامه داد؟ آیا باید فرقه گرایی و مذهب گرایی را وسعت داد؟ چرا سازمان ملل، کنفرانس اسلامی، اتحادیه عرب، عفو بین الملل و دیگر نهادها و سازمان­های بین المللی دست به کار نمی­شوند تا با اتخاذ یک تصمیم مشترک و یک سیاست واحد جلوی نابودی مردم و کشور سوریه را بگیرند؟ چرا جلوی بحران آفرینی عده­ای که جز به کشتن و نابودی آدم­ها فکر نمی­کنند را نمی­گیرند؟ چرا به کسانی که در غفلت مردم جهان از سوریه و در زمانی که توجهات به مصر بود مرتکب این جنایت شنیع در سوریه شدند اجازه می­دهند در حالی که ذهن­ها درگیر سوریه است، عده ­ای در جایی دیگر دست به جنایاتی ضد بشری زنند؟

یقینا این بحران و این جنگ، راهکار و پایانی بهتر از ادامه دخالت­های خارجی و منطقه ­ای دارد. اعرابی که به آمریکا می­گویند هزینه جنگ را می­ پردازند هم می­توانند هزینه نجات جان­ها را بدهند اگر به پروسه­ ای غیر از جنگ بیندیشند.

آیا در قدرت سازمان ملل نیست که با صدور قطعنامه ­ای لازم الاجرا، اعلام آتش بس کند؟ آیا شورای امنیت نمی­تواند ارتش سوریه را به پادگان­ها برگرداند و نیروهای خارجی را به بیرون از سوریه هدایت کند؟ آیا نیروهای نظامی آمریکا و روسیه نمی­توانند با حضور خود همراه با نیروهای سازمان ملل بر این آتش بس نظارت کنند؟ آیا نمی­شود با اعلام آتش بس، زمینه بازگشت آوارگان جنگ را فراهم نمود و به درمان و مداوای مصدومین و آسیب دیدگان پرداخت؟ آیا سازمان ملل و دیگر جمعیت­ها، ارگان­ها و نهادهای بین المللی از جمله عدم تعهدها، نمی­توانند زمینه برگزاری همه پرسی و انتخابات واقعی و مردمی را با حضور همه نیروها و احزاب درگیر فراهم کنند؟

یقینا این راهکار و این برنامه، شدنی است. اما مشکل اینجاست که در این زورآزمایی میان روس­ها و آمریکایی­ها، هر دو طرف منافع و مطامع خود را بر صلح و ثبات در سوریه مقدم­تر می­بینند.

متأسفانه باید گفت که جنگ داخلی سوریه، به دو قطبی شدن هر چه بیشتر کشورهای منطقه انجامیده است که پاره ­ای از کشورها از برنامه و سیاست­های مداخله جویانه آمریکا و عده ­ای از سیاست­های فرصت طلبانه روس­ها حمایت و پشتیبانی می­کنند. شماری از کشورهای عرب هم در این معادله آتش بیار معرکه شده ­اند و با کمک­های وسیع مالی به طرفین درگیر از یک سو و با حمایت و پشتیبانی از سیاست آمریکا و روسیه از طرف دیگر در حال حاضر شانس رسیدن به توافق و سازش در سوریه را کمتر و کمتر نموده­ اند.

به هر حال آنچه پیش روی ملت سوریه است تلاش برای حفظ یکپارچگی و وحدت است. چرا که دولت­ها می ­آیند و می­روند، اما این ملت­ها ومردم هستند که باید از هستی خود و کشورشان دفاع کنند.

بنابراین دربی آمریکا و روسیه باید به نفع مردم سوریه انجام نشود، چرا که بیش از برد و یا باخت هر یک، این مردم سوریه هستند که زیان می­بینند و تلفات مالی و جانی می­دهند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « خبر برگزیده »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها