پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403 4/25/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 7 آبان 1399 ، 47 : 21

کد خبر : 21739

از 0 نفر 0

سخنگوی دولت: برای ایران فرقی ندارد چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود

سخنگوی دولت:  برای ایران فرقی ندارد چه کسی  رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود

سخنگوی دولت اعلام کرد که برای ایران فرقی ندارد چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود و کدام رئیس‌جمهور به برجام باز می‌گردد باید آماده سپردن تعهدات جدید باشند.+ تحلیل خبر

سخنگوی دولت اعلام کرد که برای ایران فرقی ندارد چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود و کدام رئیس‌جمهور به برجام باز می‌گردد باید آماده سپردن تعهدات جدید باشند.
به گزارش ایسنا، علی ربیعی سخنگوی دولت در ابتدای سخنان خود با یادآوری اینکه آستانه هفته وحدت قرار داریم و اواخر این هفته متقارن با شروع هفته وحدت شده است، گفت: ابتکار هفته وحدت از دل یک اختلاف ساده تقویمی در خصوص میلاد نور زاده شد.
آمریکا آماده سپردن تعهدات جدید به برجام باشد
به گزارش ایسنا، علی ربیعی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر بایدن پیروز انتخابات باشد و به برجام بازگردد، رفتار ایران چگونه خواهد بود گفت: شرایط کامل ما برای انجام تعهدات در برجام روشن است. با خروج ترامپ ما از برجام خارج نشدیم. تصور می‌کردند ما خارج می‌شویم و کل جهان کنار آمریکا قرار می‌گیرد؛ اما ما ماندیم. همان زمان به اروپا مهلت دادیم به تعهداتش عمل کند. امروز هم اعلام می‌کنیم کاهش تعهدات ایران عکس‌العملی به خروج امریکا و کاهش تعهدات اروپا است.
وی خاطرنشان کرد: بارها اعلام کردیم این اتفاق برگشت‌پذیر است. تقدم و تاتر بازگشت به تعهدات متناسب با همان تأخر و تقدمی است که کاهش تعهدات صورت گرفته است. برای ما فرقی ندارد چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود. برای ما هم فرقی ندارد کدام رئیس‌جمهور امریکا به برجام باز می‌گردد. باید آماده سپردن تعهدات دیگری برای عدم تکرار این‌گونه قانون‌شکنی‌ها نیز باشیم.
آمریکا می‌خواست مردم را ناراضی کند
سخنگوی دولت درباره راهکار دولت برای تأمین منابع جهت حمایت از آسیب دیدگان کرونا گفت: کرونا همه جهان را تحت تأثیر قرار داد؛ ما را مضاعف تحت تأثیر قرار داد. ما به منابع مالی‌مان دسترسی نداشتیم، آمریکا می‌خواست مردم را ناراضی کند و در این میان کرونا هم آمد. حدود ۶ میلیون شغل در موج اول کرونا مورد تهدید قرار گرفت. سه و نیم میلیون در مشاغل رسمی و بقیه در مشاغل غیررسمی بود.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما دو سیاست را همزمان دنبال کردیم. اول اینکه باید تثبیت شغل کنیم و دوم حمایت کنیم از آسیب دیدگان. از ۲۰ هزار میلیارد تومانی که در نظر گرفته شده بود، برای تصمیم اول ۱۴ هزار میلیارد تومان پرداخت شد. ۲۴۰ هزار نفر از افرادی که بیکار شدند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند. ۷۵۰ هزار نفر دیگر هم ثبت‌نام کردند.
وی ادامه داد: در مجموع بالای یک میلیون نفر را تحت پوشش بیمه بیکاری بردیم. در سه ماه اول سال ۱۶۹ هزار نفر برای مرحله جدید ثبت‌نام آمده‌اند که نشان می‌دهد بخشی از آن‌ها به کار بازگشتند. ۴ میلیون نفر را شناسایی کردیم که شغل‌هایی داشتند که بیمه بیکاری مشمولشان نمی‌شد. برای بخشی از آنان وام کم بهره در نظر گرفتیم. ۳ میلیون نفر هم بیکار داشتیم. برای این نگرانی‌ها مدام برنامه‌ریزی می‌شود.

تحلیل خبر

سخنی که این سخنگوی محترم گفته، به نوعی، ما در تحلیل چند روز قبل مطرح کردیم و گفتیم که استراتژی و سیاست بلند مدت آمریکا با آمدن و رفتن
رؤسای جمهور آنان، فرق ذاتی و ماهوی نمی کند.
شاید در تاکتیک ها و روش ها
هر کدام تفاوتی داشته باشند اما یکی با پنبه سر می برد و دیگری با کارد.
آنچه مهم است این موضوع است که «سیاست کشورهای دیگر» در قبال آمریکا چگونه باید تنظیم شود که با کمترین «زیان» به بیشترین «منفعت» برسند؟ تفاوت توانایی کشورها درست در همین نقطه است که چقدر قدرت سیاست‌ورزی با تأکید بر روش مسالمت‌آمیز در مقابل این غول اقتصادی – سیاسی – نظامی – علمی و رسانه‌ای را دارند. آیا درافتادن با آن، راه بهتری است و نتیجه‌بخش است یا با سیاست قوی و زبان آرام و لیّن و نرم با آن مواجه شدن؟ حتی در مقابل فرعون هم باید از زبان نرم استفاده کرد. خداوند به موسی و هارون گفت: موقع مواجهه شدن با فرعون با زبان نرم با وی سخن
بگویید؛ فقولا له قولا لیّنا.
هر چند فرعون مبنایش بر قدرت طلبی و غرور بود و سخنان این دو را نپذیرفت ولی عدم پذیرش فرعون به معنای بی‌خاصیت بودن این روش نیست. دنیای دیپلماسی امروز بر همین قاعده استوار است و چه نتیجه دلخواه بدهد چه ندهد باید آن را پیشه کشورداری ساخت. آثار و نتیجه حداقلش این است که کشور و مردم از آسیب جنگ و تحریم در امان می مانند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها