جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 1 دی 1399 ، 16 : 17

کد خبر : 22139

از 0 نفر 0

کلاه‌برداری میلیونی دعانویس قمی با حقه حل مشکلات مردم

کلاه‌برداری میلیونی دعانویس قمی با حقه حل مشکلات مردم

به گزارش ایسنا، دادیار شعبه هفتم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب قم، از صدور کیفرخواست برای متهم کلاهبرداری در قالب دعانویسی خبر داد و گفت: این متهم با ادعای دعانویسی برای رفع اختلافات خانوادگی، مبلغ 23 میلیون تومان از یکی از شهروندان دریافت کرده است. +تحلیل خبر

به گزارش ایسنا، دادیار شعبه هفتم دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب قم، از صدور کیفرخواست برای متهم کلاهبرداری در قالب دعانویسی خبر داد و گفت: این متهم با ادعای دعانویسی برای رفع اختلافات خانوادگی، مبلغ 23 میلیون تومان از یکی از شهروندان دریافت کرده است.
حجت‌الاسلام نوری، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این افراد با سوءاستفاده از باورهای دینی مردم و فشار روانی ناشی از مشکلات زندگی، مبالغ میلیونی از مردم کلاهبرداری می‌کنند، عنوان کرد: این دعانویس قلابی برای جلب اعتماد و فریب مشتریان خود، نتایج موفق دعانویسی‌هایش در دفع جن و رضایت مشتریان سابقش را بازگو می‌کرد.
این مقام قضایی ادامه داد: با طرح شکایت فرد مالباخته و بررسی پیامک‌های رد و بدل شده، متهم به جرم خود اعتراف کرد و با صدور دستور قضایی، بازداشت شد که در بازجویی از او مشخص شد وی فردی کم‌سواد است که حتی روخوانی قرآن را نیز نمی‌داند و از روی کتاب‌های در دسترس خود اقدام به نوشتن طلسم‌ها می‌کرده است.
وی گفت: این دعانویسی‌های جعلی در مواردی زمینه‌ساز جرائم دیگری نظیر سرقت، روابط نامشروع، اخاذی، انتشار تصاویر و فیلم‌های خصوصی فرد برای دیگران و فیشینگ حساب بانکی شده و در بسیاری از موارد موجب تشدید اختلافات خانوادگی و تقویت آسیب‌های روحی و روانی شده است.
حجت‌الاسلام نوری افزود: به شهروندان توصیه می‌شود برای رفع مشکلات خود از متوسل شدن به این افراد شیاد با وعده‌های واهی و پرداخت وجه جدا بپرهیزند.

تحلیل خبر

کلاهبرداری‌هایی که به‌عنوان فال صورت گرفته و می‌گیرد، منتج از سخنانی است که متأسفانه گاهی از تریبون‌های رسمی منتشر می‌شود و زمینه را برای ایجاد باورهای خرافی فراهم می‌کند.
شیادانی که به‌طورمعمول از ظاهری به‌اصطلاح «غلط‌ انداز» نیز برخوردارند، با سوءاستفاده از باورهای دینی و مذهبی مردم و مخلوط کردن بعضی از خرافه‌ها به آن‌ها، دکانداری می‌کنند به‌طوری‌که تبعات سهمگین کارشان را می‌توانیم از مفاسد ناشی از این‌گونه روش و منش‌ها در سطح جامعه مشاهده کنیم.
دکان این‌گونه شیادان زمانی بسته می‌شود که زمینه‌های فعالیت آنان از میان برداشته و برای مقابله با این پدیده آسیب‌زا، جامعه واکسینه شود، همان‌طور که سیستم‌های بهداشتی و درمانی برای زدودن آثار بیماری‌زای ویروس‌ها، اقدام به واکسیناسیون عمومی می‌کنند.
جامعه باید به اندازه‌ای از رشد و دانش برسد تا در دام بازیگران عرصه باورها نیفتد و از گزند آنان مصون بماند.
خلط باورهای ناب با خرافه و نمود آثار مخرب آن، وجه تشابه نزدیکی با سوءاستفاده از طب اصیل و سنتی ارزشمند ما ازسوی شیادانی دارد که بنام این طب ریشه‌دار، خزعبلات و موهوماتی را ترویج می‌دهند تا از قِبَل آن بتوانند جیب مردم را خالی کنند، حتی اگر به قیمت به مخاطره افتادن سلامتی جامعه تمام شود.
برای از میان رفتن خرافه و ناآگاهی، در نخستین گام باید به سمت‌وسوی ارتقا بخشیدن سطح سواد جامعه در زمینه باورهای خالص و ناب و همچنین بهداشت و سلامتی برویم و مراقب و مواظب تریبون‌های رسمی باشیم تا بتوانیم از این‌گونه کیسه دوختن‌ها جلوگیری کنیم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها